Στην ηλεκτρονική «δικαίωσή» τους «ποντάρουν» δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενοι προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή πρόσθετων φόρων, προστίμων και προσαυξήσεων που τυχόν τους έχουν επιβληθεί κατόπιν φορολογικών ελέγχων, με τους αριθμούς να είναι αυξανόμενοι την τελευταία διετία.
Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στο διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2024 υποβλήθηκαν συνολικά 5.420 ενδικοφανείς προσφυγές, για μη καταβολή φόρων, προστίμων και προσαυξήσεων.
Αξιοσημείωτο είναι δε ότι περίπου το 32% των υπόχρεων δικαιώθηκαν, δηλαδή ένας στους τρεις φορολογούμενους γλίτωσε από την «τσιμπίδα» έξτρα επιβαρύνσεων με τη «σφραγίδα» της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ.
Συγκεκριμένα, για τις 1.688 από τις ανωτέρω υποθέσεις διαπιστώθηκε ότι οι φορολογούμενοι είχαν δίκιο που ζητούσαν ολική ή μερική διαγραφή καταλογισθέντων φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι υπόλοιπες 3.569 προσφυγές απορρίφθηκαν από τη ΔΕΔ, ενώ 7 υποθέσεις τέθηκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφυγόντων, καθώς επίσης και 120 προσφυγές απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέτασή τους.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια επιχειρήσεις και επιτηδευματίες που δεν δικαιώνονται από τη ΔΕΔ έχουν τη δυνατότητα προσφυγής στα Διοικητικά Δικαστήρια, αφού με βάση την ισχύουσα νομοθεσία οι φορολογικές υποθέσεις πριν φθάσουν στη Δικαιοσύνη είναι υποχρεωτικό να «περάσουν» πρώτα από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΑΑΔΕ, μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί συνολικά 93.883 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 88.839. Με βάση εξάλλου τα αποτελέσματα, σε 22.241 περιπτώσεις η ΔΕΔ ακύρωσε τις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους.
Η προθεσμία
Όσον αφορά δε την προθεσμία που ισχύει, προβλέπεται ότι η ΔΕΔ θα πρέπει να έχει δώσει απάντηση σε όποιον προσφεύγει εντός 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της υπόθεσης στην αρμόδια φορολογική αρχή. Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της ανωτέρω προθεσμίας.
Επισημαίνεται ότι η υποχρεωτική μέσω διαδικτύου υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής δεν ισχύει για τους φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού, στους οποίους παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα χειρόγραφης υποβολής. Επίσης, σε περίπτωση που υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Οδηγίες για την υποβολή προσφυγών
Με βάση τις οδηγίες της ΑΑΔΕ σχετικά με την υποβολή ενδικοφανών προσφυγών, οι υπόχρεοι θα πρέπει να γνωρίζουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Οι ενδικοφανείς προσφυγές υποβάλλονται για την επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας. Στόχος είναι η επίλυση των φορολογικών διαφορών σε σύντομες προθεσμίες, ώστε να επιτυγχάνεται η συντομότερη είσπραξη δημοσίων εσόδων και η αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων από υποθέσεις που μπορούν να επιλυθούν σε επίπεδο φορολογικής διοίκησης.
2. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται σε βάρος του από τη Φορολογική Αρχή και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας. Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Επισημαίνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.