Σε «καθρέφτη» της δραστηριότητας των φορολογουμένων εξελίσσεται ο έλεγχος των τραπεζικών λογαριασμών από τα ειδικά λογισμικά που διαθέτει η ΑΑΔΕ, καθώς το ειδικό λογισμικό Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας αποκαλύπτει ποικίλες μορφές φορολογικών παραβάσεων.
Οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών εκτός από αδήλωτα εισοδήματα, που αποτελούν τον κεντρικό στόχο των εν λόγω διασταυρώσεων από την ΑΑΔΕ, αποκαλύπτουν και περιπτώσεις παραβάσεων οι οποίες σχετίζονται με τη φορολογική συμμόρφωση του υπόχρεου προσώπου που ελέγχεται και αναδεικνύεται έτσι ο κομβικός τους ρόλος.
Οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν φέτος στις τραπεζικές καταθέσεις με το ειδικό λογισμικό, εντόπισαν πως ένα ζευγάρι φορολογουμένων είχε το 2010 και το 2011 τραπεζικές καταθέσεις αθροιστικά 162.000 ευρώ, αλλά… δεν είχαν υποβάλει φορολογικές δηλώσεις για αυτά τα χρόνια. Οι φόροι και τα πρόστιμα που καταλογίστηκαν ανήλθαν σε 98.000 ευρώ περίπου, ή στο 60% των καταθέσεων εκείνης της περιόδου.
Μετά την πάροδο 13 ετών η εφορία, μέσα από άλλες διασταυρώσεις που διενεργεί, δεν είχε εντοπίσει το ζευγάρι που δεν υπέβαλε φορολογική δήλωση, αλλά ο εντοπισμός του έγινε μόνο μέσω των κινήσεων των τραπεζικών του λογαριασμών.
Ειδικότερα, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι απέφυγαν να δηλώσουν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές σημαντικού ύψους ποσά που κατατέθηκαν
στους λογαριασμούς τους τα έτη 2010 και 2011, μη υποβάλλοντας καν φορολογικές δηλώσεις για τα συγκεκριμένα έτη.
Το ότι δεν υπέβαλαν δηλώσεις ήταν το τραγικό λάθος τους διότι είχε ως συνέπεια, να πέσουν στην «δαγκάνα» της παράτασης, από 5 σε 15 χρόνια, της περιόδου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να τους ελέγξει και να τους καταλογίσει φόρους και πρόστιμα για απόκρυψη εισοδημάτων
Αν είχαν υποβάλει έστω και μηδενικές δηλώσεις για τα έτη αυτά η προθεσμία παραγραφής θα ήταν αυτόματα 5ετής και θα γλίτωναν τους φόρους και τα πρόστιμα, διότι οι έλεγχοι θα θεωρούνταν εκπρόθεσμοι (θα θεωρείτο ότι έγιναν 12 και 13 έτη μετά τα έτη στα οποία έπρεπε να είχαν υποβληθεί οι δηλώσεις, αντί εντός 5ετίας).
Οι έλεγχοι διενεργήθηκαν από το 2ο Ελεγκτικό Κέντρο (ΕΛ.ΚΕ.) Αθηνών από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον Ιανουάριο του 2024.
Κατόπιν των διαπιστώσεων των ελεγκτών και των -κριθέντων ως ανεπαρκών- εξηγήσεων που έδωσαν οι φορολογούμενοι, οι ελεγκτές του 2ου ΕΛ.ΚΕ. Αθηνών εξέδωσαν οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, με τις οποίες καταλόγισαν στον μεν σύζυγο διαφυγόντες φόρους και πρόστιμα μη υποβολής δήλωσης συνολικού ύψους 26.200,86 ευρώ για το έτος 2010 και 3.754,63 ευρώ για το 2011, στη δε σύζυγο διαφυγόντες φόρους και πρόστιμα 37.742,34 ευρώ για το 2010 και 30.280,27 ευρώ για το 2011.
Πώς προέκυψαν οι έλεγχοι
Αιτία του ελέγχου στον σύζυγο υπήρξε πληροφοριακό δελτίο που έλαβε στις 11-06-2023 το 2ο ΕΛ.ΚΕ. Αθηνών κατόπιν προκαταρκτικής έρευνας από την Οικονομική Αστυνομία. Στο δελτίο αυτό αναφερόταν ότι εντοπίστηκαν στον ελεγχόμενο σύζυγο ποσά καταθέσεων τα οποία χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης προκειμένου να διαπιστωθεί η πραγματική πηγή προέλευσης αυτών ή η αιτία καταβολής τους, με δεδομένο ότι δεν υποβλήθηκαν φορολογικές δηλώσεις για τα υπό κρίση έτη.
Επιπλέον αναφερόταν ότι από έρευνα που έγινε και σε εταιρεία του εν λόγω φορολογουμένου διαπιστώθηκε ότι ούτε αυτή είχε υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος από τα έτη 2008 έως και το 2023.
Στον φορολογούμενο διενεργήθηκε από το 2ο ΕΛ.ΚΕ. Αττικής έλεγχος προσαύξησης περιουσίας από άγνωστη ή μη διαρκή ή παράνομη πηγή, βάσει των διατάξεων του άρθρου 48 παρ. 3 του ν.2238/1994.
Ο έλεγχος διενεργήθηκε βάσει του Ειδικού Λογισμικού Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΕΛΑΕΠΠ) και διαπίστωσε πρωτογενείς πιστώσεις στους τραπεζικούς του λογαριασμούς, για τις οποίες αφενός δεν προέκυψε η πηγή και η αιτία προέλευσής τους, αφετέρου ο ελεγχόμενος δεν είχε υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για κανένα από τα ελεγχόμενα έτη.
Κατόπιν, ο έλεγχος επεκτάθηκε και στη σύζυγο του φορολογούμενου, στους λογαριασμούς της οποίας το ΕΛΑΕΠΠ διαπίστωσε πρωτογενείς πιστώσεις για τις οποίες δεν προέκυψε η πηγή και η αιτία προέλευσής τους, καθώς ούτε η ελεγχόμενη ούτε ο σύζυγός της είχαν υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για τα έτη 2010 και 2011.
Τα ποσά για τα οποία ο έλεγχος κατέληξε ότι αποτελούν προσαύξηση περιουσίας ανέρχονταν για το 2010 σε 59.989,30 ευρώ και
για το 2011 σε 49.737,68 ευρώ.
Προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών
Αμφότεροι προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) υποβάλλοντας ενδικοφανή προσφυγή, προβάλλοντας μεταξύ άλλων τους ισχυρισμούς ότι οι υποθέσεις για τις οποίες ελέγχθηκαν έχουν παραγραφεί στην πενταετία.
Η ΔΕΔ απέρριψε τον συγκεκριμένο ισχυρισμό, σημειώνοντας ότι, αν δεν υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή δήλωση απόδοσης παρακρατούμενων φόρων ή δήλωση φόρου εισοδήματος, το δικαίωμα του Δημοσίου να κοινοποιήσει το φύλλο ελέγχου ή την πράξη καταλογισμού φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο δεκαπέντε (15) ετών από τη λήξη της προθεσμίας για την επίδοση της δήλωσης.
Σε περίπτωση υποβολής των πιο πάνω δηλώσεων κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους πριν από την ημερομηνία λήξης του χρόνου παραγραφής, το δικαίωμα του Δημοσίου για την κοινοποίηση φύλλου ελέγχου παραγράφεται μετά την πάροδο τριετίας από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης. Η ΔΕΔ απέρριψε την προσφυγή της συζύγου για λόγους παρόμοιους με αυτούς που απέρριψε και την προσφυγή του συζύγου.