Παρελθόν αποτελούν οι αυθόρμητες και γαλαντόμες αγορές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, που επίσημα έχει ξεκινήσει για τον εμπορικό κόσμο και αντιπροσωπεύει μεγάλο ποσοστό του τζίρου τους.
Πλέον οι Έλληνες καταναλωτές χαράσσουν στρατηγική για καλύτερο έλεγχο και των χριστουγεννιάτικων δαπανών τους, ενώ επιστρατεύουν και λύσεις ΑΙ για την επίτευξη έξυπνων αγορών, κυρίως από πλευράς κόστους.
Αναλυτικά φέτος, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας της Klarna, παγκόσμια υπηρεσία πληρωμών και αγορών, για την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων ενόψει της εορταστικής περιόδου, οι καταναλωτές προσαρμόζουν τις συνήθειές τους για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αυξημένου κόστους ζωής, δίνοντας έμφαση στην εξοικονόμηση και τη στρατηγική διαχείριση πόρων. Το 50,8% των Ελλήνων καταναλωτών αναζητά πιο οικονομικά προϊόντα, το 56,6% σκοπεύει να κάνει αγορές μόνο στις περιόδους εκπτώσεων, το 27,4% χρησιμοποιεί λύσεις “Buy Now, Pay Later” για την εξοικονόμηση χρημάτων. Να σημειωθεί ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο 2024 σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Appinio, συμμετείχαν 1.000 Έλληνες καταναλωτές.
Και επειδή πενία τέχνας κατεργάζεται, οι καταναλωτές υιοθετούν διάφορες πρακτικές για να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία των εορταστικών αγορών τους. Οι πιο συχνοί τρόποι είναι αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων (56,6%), εργαλεία σύγκρισης τιμών (40,8%), προγράμματα ανταμοιβής (36,2%), προγράμματα επιστροφής χρημάτων (30%), κουπόνια (27,9%).
Η τεχνολογία δεν αφορά πλέον μόνο τα προϊόντα που προσφέρονται ως δώρα, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) μεταμορφώνει και τη διαδικασία αγορών. Το 33,1% των καταναλωτών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί AI για τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Οι κύριες χρήσεις της περιλαμβάνουν σύγκριση τιμών (67%), αναζήτηση ευκαιριών και εκπτώσεων (57%), εξοικονόμηση χρόνου (51%), εύρεση φθηνότερων επιλογών (52%), εξοικονόμηση χρημάτων (46%). Οι τεχνολογικές λύσεις για την αναζήτηση ιδεών και πιο οικονομικών προϊόντων αυξάνονται, όπως και οι λύσεις πληρωμών, με περισσότερο από το 27% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι έχει ήδη χρησιμοποιήσει τους τελευταίους 12 μήνες λύσεις “Buy Now, Pay Later” όπως η μέθοδος πληρωμής σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna. Όπως τονίζει ο Ηλίας Πίτσαβος, Επικεφαλής Κlarna Ελλάδας, «σε μια περίοδο που οι οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες, η έρευνα της Klarna για την εορταστική περίοδο αναδεικνύει την ανάγκη για καλύτερο οικονομικό σχεδιασμό, παρακολούθηση των εξόδων και έξυπνες καταναλωτικές αποφάσεις. Αυτά τα Χριστούγεννα, η Klarna βοηθά τους Έλληνες καταναλωτές να ψωνίσουν έξυπνα και με σιγουριά, προσφέροντας ευέλικτες λύσεις πληρωμών και σύγχρονα εργαλεία εξοικονόμησης».
Συγκρατημένος προϋπολογισμός για αγορές Χριστουγέννων
Συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, το 20,1% δηλώνει ότι θα αγοράσει λιγότερα δώρα. Το 41,1% σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες του σε μη απαραίτητα είδη και το 32,5% θα αγοράσει μόνο αν υπάρχει σημαντική προσφορά. Για να αποφύγει την σπατάλη τροφίμων, το 25,6% των ερωτηθέντων δήλωσε πως σχεδιάζει να οργανώσει καλύτερα το μενού των γιορτών.
Η πλειονότητα των καταναλωτών φαίνεται να διατηρεί έναν συγκρατημένο προϋπολογισμό για τα χριστουγεννιάτικα δώρα φέτος. Συγκεκριμένα το 7,8% σκοπεύει να ξοδέψει από 1€ έως 50€ και το 18,7% προγραμματίζει δαπάνες μεταξύ 51€ και 100€. Το μεγαλύτερο ποσοστό, που φτάνει το 37%, διαθέτει προϋπολογισμό από 101€ έως 250€, ενώ το 20,2% σχεδιάζει να ξοδέψει από 251€ έως 500€. Ένα 10,3% στοχεύει σε δαπάνες από 501€ έως 1.000€, ενώ το 3% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα ξοδέψει από 1001€ έως 2.000€. Οι άνδρες φαίνεται να ξοδεύουν μεγαλύτερα ποσά για χριστουγεννιάτικα δώρα, με το 25% να επιλέγει το εύρος 251-500€ (έναντι 15% των γυναικών) και 12% το εύρος 501-1000€ (έναντι 8% των γυναικών). Από την άλλη, οι γυναίκες φαίνεται να διαθέτουν μικρότερο budget, με το 25% να περιορίζεται στα 51-100€ (έναντι 13% των ανδρών).
Οικονομικός προγραμματισμός και χριστουγεννιάτικες αγορές
Το 56,6% των καταναλωτών κάνει ενδελεχή έρευνα και προγραμματίζει εκ των προτέρων τις αγορές του, ενώ το 30% στοχεύει στην αποτελεσματικότητα, ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερο χρόνο. Το 19,7% αγοράζει την τελευταία στιγμή, αλλά με σαφή εικόνα του τι θέλει, ενώ το 13,9% δηλώνει ότι καθυστερεί λόγω των πολλών επιλογών. Ένα 11% ζητά λίστες ευχών από την οικογένεια και τους φίλους για να διευκολύνει τη διαδικασία.
Οnline vs Offline shopping
Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,2%) αναζητά και ολοκληρώνει τις αγορές της online, επιβεβαιώνοντας την προτίμησή της για τις ψηφιακές αγορές. Ένα 28,4% ακολουθεί μια υβριδική προσέγγιση, καθώς αναζητά προϊόντα online αλλά τα αγοράζει σε φυσικά καταστήματα. Τέλος, το 18,7% παραμένει πιστό στις παραδοσιακές αγορές, πραγματοποιώντας εξ ολοκλήρου τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα.