Στις εκτιμήσεις για την πορεία των τιμών στα σούπερ μάρκετ αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, μιλώντας σήμερα, Δευτέρα, στην τηλεόραση της Ναυτεμπορικής και στην εκπομπή Rush Hour με τη Νικόλ Λειβαδάρη και τον Παύλο Πανταζόπουλο.
«Πράγματι με βάση την ανακοίνωση της Eurostat ο Νοέμβριος είχε τον χαμηλότερο πληθωρισμό τροφίμων στις 27 χώρες της Ε.Ε., με σημαντική διαφορά του μέσου όρου από την Ελλάδα. Επίσης είναι γεγονός πως από τον Μάιο και μετά, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός τροφίμων καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ είναι αρνητικός, δηλαδή κατά μέσο όρο οι τιμές έχουν πτωτική πορεία» σημείωσε ο κ. Πεταλάς.
Όπως ανέφερε, τα σούπερ μάρκετ επηρεάζουν περίπου το 58% της ελληνικής κατανάλωσης και το υπόλοιπο 42% αφορά τις πολύ μικρές επιχειρήσεις τροφίμων σε όλους τους κλάδους, που επίσης έχουν μία πολύ σημαντική παρουσία στην αγορά.
«Περιμένουμε μέσα στις επόμενες ημέρες να ανακοινωθεί από τον ΙΕΛΚΑ και ο αντίστοιχος πληθωρισμός για τον Νοέμβριο. Η εκτίμηση η δική μου είναι πως θα είναι θετικό το στοιχείο. Πιστεύω ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα συνεχίσει αυτή η θετική πορεία με την αποκλιμάκωση και στα τρόφιμα, και στα σούπερ μάρκετ συνολικά» τόνισε.
Πού παρουσιάζεται αποκλιμάκωση και σε ποια προϊόντα ασκούνται πιέσεις
Ερωτηθείς σε ποιες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζεται πιο σοβαρή αποκλιμάκωση τιμών, είπε ότι στα τρόφιμα έχουμε δει αποκλιμάκωση στα γαλακτοκομικά, στα τυροκομικά και στα συσκευασμένα τρόφιμα.
«Σε γενικές γραμμές είναι πτωτική η πορεία, με εξαίρεση τις κατηγορίες που επηρεάζονται από την κλιματική κρίση. Συνεχίζει το ελαιόλαδο να έχει μια αύξηση 18% σε σχέση με πέρσι. Αποκλιμακώνεται σταδιακά, είχε φτάσει 49%» επεσήμανε.
«Μια άλλη κατηγορία που επηρεάζεται δυσμενώς από την κλιματική αλλαγή είναι όλα τα προϊόντα της σοκολάτας, καθώς υπάρχει πρόβλημα επάρκειας στο κακάο. Επίσης, ο καφές, η κατανάλωση του οποίου δεν μειώνεται εύκολα. Ανοδικά τάση έχει και ο χυμός πορτοκαλιού» τόνισε.
Οι προκλήσεις για τα σούπερ μάρκετ
Σε ό,τι αφορά τους τζίρους των σούπερ μάρκετ, είπε πως στο πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, ένα από τα θέματα που αναφέρθηκε από ειδικούς είναι πως, με σημείο αναφοράς το 2008, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 28% και ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 2%.
Ο κ. Πεταλάς επεσήμανε ότι σε σύγκριση με το 2008, έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στη χώρα. Όπως είπε, αθροιστικά ο πληθωρισμός από το 2008 ανέρχεται σε περίπου 40%, ενώ το αποτύπωμα των σούπερ μάρκετ σε όρους καταστημάτων, τετραγωνικών μέτρων και απασχόλησης, έχει αυξηθεί κατά περίπου 30%. «Παρ’ όλα αυτά, βλέπουμε ότι υπάρχει μειωμένη κατανάλωση κατά 2% σε σύγκριση με εκείνη την εποχή» τόνισε και σημείωσε πως η κατανάλωση στην Ελλάδα έχει ενισχυθεί και από τον τουρισμό.
Ανέφερε, εξάλλου, ότι τα σούπερ μάρκετ δεν παράγουν προϊόντα, αλλά αγοράζουν, συνεπώς επηρεάζονται από τον πληθωρισμό. Υπενθύμισε, εξάλλου, ότι το 2016-17 χρειάστηκε να διασωθούν τρεις μεγάλες αλυσίδες, με τον κλάδο να γυρίζει σε αρνητικά αποτελέσματα.
Ο κ. Πεταλάς ανέφερε ότι οι προκλήσεις για τον κλάδο είναι μεγάλες και αναφέρθηκε στην εξυγίανση των οικονομικών στοιχείων, αλλά και στις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν στους τομείς της τεχνολογίας και της πράσινης μετάβασης.