Skip to main content

Θολό τοπίο για την υιοθέτηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής

Ασαφές το χρονοδιάγραμμα μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις στο Ζάππειο - Σύγχυση έχει δημιουργηθεί σε όλους τους υπόχρεους, ακόμη και στους λογιστές

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την υιοθέτηση από την αγορά του ψηφιακού δελτίου αποστολής, που έρχεται να αντικαταστήσει το μέχρι σήμερα χάρτινο παραστατικό, και ακόμη το τοπίο παραμένει «θολό» όσον αφορά την ημερομηνία της «πρεμιέρας».

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι με βάση τις αποφάσεις και διευκρινίσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων το ψηφιακό δελτίο θα πρέπει από την 1η Δεκεμβρίου να τηρείται υποχρεωτικά από μια σειρά επιχειρήσεων, ορισμένες όμως από τις οποίες ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές αντιμετωπίζουν τεχνικά προβλήματα και έχουν ήδη ζητήσει την παράταση της προθεσμίας.

Σύγχυση όμως έχει δημιουργηθεί σε όλους τους υπόχρεους, ακόμη και στους λογιστές, καθώς σε πρόσφατες αναφορές της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, όπως στην πρόσφατη εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τα νέα ψηφιακά «εργαλεία» αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής υπογραμμίστηκε  «η έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025».

Στο πλαίσιο αυτό καθώς απομένουν πλέον λίγα 24ωρα μέχρι την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου στην αγορά, παράγοντες της ζητούν από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να αποσαφηνίσει το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να μην υπάρξουν επιχειρήσεις και επιτηδευματίες που θα βρεθούν «υπόλογοι» ότι δεν έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή του νόμου.

Το ισχύον χρονοδιάγραμμα

Επισημαίνεται ότι με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών διακίνησης και διαβίβαση των δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, προβλέπονται τα εξής:

1. Από την 1η Δεκεμβρίου 2024, υποχρεωτικά οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και:

  • επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς
  • ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα)
  • φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων
  • οικοδομικών υλικών
  • παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.

2. Από την 1η Απριλίου 2025 υποχρεωτικά για όλες τις άλλες επιχειρήσεις που δεν θα υπαχθούν στις αρχές Δεκεμβρίου

3. Από την 1/1/2026 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:

  • Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
  • Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
  • Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
  • Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
  • Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Διακίνηση αγαθών

Η διακίνηση αγαθών δύναται να διενεργείται είτε με απευθείας μεταφορά είτε με τη διενέργεια μεταφορτώσεων, στις οποίες χρησιμοποιούνται περισσότερα του ενός μεταφορικά μέσα. Ειδικότερα, οι διακινήσεις διακρίνονται σε απλές και σύνθετες:

1. Ως απλές νοούνται αυτές για τις οποίες χρησιμοποιείται ένα μεταφορικό μέσο σε όλη τη διάρκεια διακίνησης από την έναρξη έως και την ολοκλήρωσή τους.

2. Ως σύνθετες νοούνται αυτές κατά τις οποίες διενεργούνται μεταφορτώσεις και χρησιμοποιούνται περισσότερα του ενός μεταφορικά μέσα από την έναρξη έως και την ολοκλήρωσή τους.

Τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αγαθών ανά φύση συναλλαγής (π.χ. τριγωνικές συναλλαγές) και ανά τρόπο μεταφοράς (π.χ. διακίνηση αγαθών από εγκαταστάσεις του μεταφορέα, του μεταφορέα 3PL – Third Party Logistics, του αποθηκευτή) δύναται να περιλαμβάνουν και επιπλέον οντότητες που εμπλέκονται ανά περίπτωση σε κάθε διακίνηση.

Η διαδικασία της έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών διενεργείται από τις υπόχρεες οντότητες σύμφωνα με την παρακάτω σειρά ενεργειών:

α) Έκδοση παραστατικών διακίνησης.

β) Διαβίβαση δεδομένων παραστατικών διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και ταυτόχρονης ενημέρωσης του Λήπτη.

γ) Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών κατά τη διάρκεια αυτής.

δ) Ολοκλήρωση της διακίνησης με την παραλαβή των ψηφιακών παραστατικών και των διακινούμενων αγαθών.

ε) Ολοκλήρωση της διαδικασίας με τη διενέργεια ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου των αγαθών που παραλήφθηκαν.

Τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν την έναρξη της διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, βάσει επιχειρησιακών και τεχνικών προδιαγραφών που θέτει η ΑΑΔΕ.

Στα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA έχουν πρόσβαση και δυνατότητα άντλησης δεδομένων, παραστατικών διακίνησης, εκτός από τον Εκδότη και τον Λήπτη, και οι λοιπές συσχετιζόμενες οντότητες που αναγράφονται στα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης για σκοπούς τεκμηρίωσης και συσχέτισης παραστατικών που δύναται να εκδίδονται από αυτούς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών, ενώ θα παρακολουθείται από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο online και θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις.