Skip to main content

Πληθωρισμός: Σημαντική αποκλιμάκωση στο 2,4% τον Οκτώβριο – Καθοδική πορεία σε σειρά τροφίμων

Οι μεταβολές στις κύριες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών

Στο 2,4% υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, με τις τιμές σε αρκετές κατηγορίες τροφίμων να ακολουθούν πτωτική πορεία, ενώ σε άλλες περιπτώσεις να καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης. Τον Οκτώβριο ο πληθωρισμός μειώθηκε στο 2,4% από 2,9% τον Σεπτέμβριο και 3% τον Αύγουστο.

Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον προηγούμενο μήνα ο δείκτης των τροφίμων – μη αλκοολούχων ποτών παρέμεινε αμετάβλητος σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Σε ετήσια βάση καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού ανόδου των τιμών στα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά, φτάνοντας στο 1,5%. Πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν για ακόμα ένα μήνα είχαν οι αυξήσεις στο ελαιόλαδο ενώ στη δεύτερη θέση με τη μεγαλύτερη άνοδο είναι τα νωπά ψάρια. Αντίθετα η μεγαλύτερη μείωση κατεγράφη σε αλεύρι κι άλλα δημητριακά, βρώσιμα έλαια και πίτσες – πίτες.

Στις πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, σε ετήσια βάση, είναι το ελαιόλαδο με σημαντική υποχώρηση του ρυθμού ανόδου στο 18,1%, τα νωπά ψάρια 8,5%, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί 5,5%. Σημαντικές μειώσεις καταγράφηκαν σε σειρά τροφίμων με τις μεγαλύτερες να εντοπίζονται σε αλεύρι κι άλλα δημητριακά 8%, άλλα βρώσιμα έλαια 7,7%, πίτσες – πίτες 5,5%, γαλακτοκομικά & αυγά 3,9%, καφές 3,8% και ζυμαρικά με μείωση  3%.

Στο σκέλος των υπηρεσιών, παρατηρείται επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης στις μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο που διαμορφώθηκε στο 25,6% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2023.

Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός σημείωσε αύξηση 12,9%, σε ετήσια βάση, ενώ άνοδος 10,2% κατεγράφη στην τιμή του φυσικού αερίου.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,4% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, καφέ.
  • 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 3,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
  • 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 1,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
  • 2,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.