Την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας εκφράζουν σχεδόν καθολικά οι εργοδότες, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Στην ίδια έρευνα αναδεικνύεται η αναντιστοιχία δεξιοτήτων με την αγορά εργασίας, αλλά και οι περιζήτητες δεξιότητες για την επόμενη πενταετία.
Η έρευνα παρουσιάστηκε από τον Ανδρέα Σιώκο, Senior Product Manager, Nova, στο πλαίσιο κλειστής συνάντησης-συζήτησης με θέμα «Αναντιστοιχία δεξιοτήτων με την αγορά εργασίας – Τρόποι αντιμετώπισης», στην Αθήνα στις 5 Νοεμβρίου 2024.
Ειδικότερα, το 95% θεωρεί ότι η εκπαίδευση είναι ένα μέσο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των νέων στελεχών, ωστόσο το 98% θεωρεί ότι η εκπαίδευση δεν ετοιμάζει σωστά τα στελέχη για την αγορά εργασίας. Οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει ένας επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού από τα πανεπιστήμια. Άνθρωποι της αγοράς είναι σημαντικό να επικοινωνούν με τα πανεπιστήμια και να προετοιμάζουν τους νέους εργαζόμενους, ώστε να είναι πιο έτοιμοι για την αγορά εργασίας.
Σε ποιες δεξιότητες καταγράφονται οι μεγαλύτερες ελλείψεις
Οι δεξιότητες όπου εντοπίζονται οι μεγαλύτερες ελλείψεις στην αγορά εργασίας είναι η στρατηγική σκέψη και η επικοινωνία.
Βάσει της έρευνας, τα ανώτατα στελέχη έχουν έλλειψη γνώσεων στο κομμάτι της καινοτομίας-ανάπτυξης-νέας τεχνολογίας.
Σχετικά με τα soft skills οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι υπάρχει έλλειψη στην αγορά εργασίας στελεχών με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αλλά και στελεχών που μπορούν εύκολα να συν-εργαστούν σε ομάδες.
Το προφίλ των υποψηφίων που αναζητούν οι επιχειρήσεις
Τα επόμενα 5 χρόνια οι επιχειρήσεις υπολογίζουν πως θα χρειαστούν στελέχη με τεχνικές γνώσεις κυρίως στο AI, cyber security και data analytics, ενώ ως soft skills δίνουν έμφαση στη δεξιότητα της καλής επικοινωνίας
Όπως προκύπτει επίσης από την έρευνα, η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, όσο και οι καλύτερες απολαβές είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά που εξετάζουν οι νέοι εργαζόμενοι για να εισέλθουν σε μία επιχείρηση.
Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Κωνσταντίνος Καραγκούνης παρουσίασε βασικά χαρακτηριστικά της παρούσας κατάστασης στον τομέα της απασχόλησης στη χώρα μας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως η ανεργία παγιώνεται στο 9,3% και πως οι κενές θέσεις εργασίας στο 2ο τρίμηνο 2024 στο σύνολο της οικονομίας ανήλθαν σε 53.814 αυξημένες κατά 54,4% από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023. Σημειώσε ακόμη πως η Ελλάδα κατατάσσεται στην 2η υψηλότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε όρους πλεονάσματος δεξιοτήτων και στην 4η υψηλότερη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ ηγείται αυτών ως προς την αναντιστοιχία της θέσης εργασίας με το αντικείμενο σπουδών, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη ανάφερε πως το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να συνομιλεί και να συνεργάζεται με την αγορά εργασίας. Η ίδια παρατήρησε πως υπάρχουν δύο είδη αναντιστοιχίας δεξιοτήτων, η οριζόντια αναντιστοιχία που αφορά στο είδος των σπουδών που δεν ταιριάζει με την αγορά εργασίας και η κάθετη αναντιστοιχία όπου αναφέρεται στο επίπεδο των σπουδών, όπως είναι οι υπερεκπαιδευμένοι για χαμηλότερης ποιότητας εργασίες.
Η κ. Λυτρίβη τόνισε πως το υπουργείο διεξάγει πρακτικές ενίσχυσης της ποιότητας της κατάρτισης, με την αναμόρφωση του συνόλου των οδηγών σπουδών σε όλες τις ειδικότητες από τις σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης πρώην ΙΕΚ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει σύστημα διαρκούς αξιολόγησης στους οδηγούς κατάρτισης. Επίσης, ξεκινάει πρόγραμμα εκπαίδευσης των εκπαιδευτών στα πρώην ΙΕΚ. Θα πρέπει επίσης – όπως είπε – να υπάρχει ένας ενιαίος χώρος δια βίου μάθησης. «Το πανεπιστήμιο θα πρέπει με την έρευνα και την επιστημονική σκέψη που διαθέτει να τροφοδοτεί την επαγγελματική κατάρτιση με νέες μεθόδους και πρακτικές, συζητήσεις για τα κέντρα αριστείας, ενώ ταυτόχρονα να διαχέεται η μεθοδολογία και η γνώση στην τοπική κοινωνία», ανέφερε και πρόσθεσε: «το υπουργείο έχει δώσει έμφαση μεταξύ άλλων και στη διαπερατότητα. Συνεπώς μπορούν πλέον οι απόφοιτοι, να εισέλθουν σε σχολές με κατατακτήριες εξετάσεις ανεξάρτητα με το πρώτο αντικείμενο σπουδών που είχαν επιλέξει».