Skip to main content

Χρ. Σταϊκούρας στο 3ο Οικονομικό Συνέδριο της «Ν»: Προτεραιότητα να συνδέσουμε λιμένες με σιδηρόδρομο και το εξωτερικό

PAPADAKISPRESS

«Η Ελλάδα θα πρέπει εκτός από το να υλοποιεί νέα έργα, να συντηρεί και υφιστάμενες υποδομές», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας

Στο 3ο Οικονομικό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής με θέμα «Η παραγωγική Ελλάδα την επόμενη δεκαετία» μίλησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Αρχικά, ο κ. Σταϊκούρας συνεχάρη για τη Ναυτεμπορική για τη συμβολή στην ελληνική οικονομία.

Αναφερόμενος στο ζήτημα των κατασκευών, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι: «Είμαστε σε ένα ικανοποιητικό σημείο σε όλα τα πεδία των υποδομών. Να ξεκινήσω λίγο από τους οδικούς άξονες.

Στους οδικούς άξονες, όπως είχαμε δεσμευτεί, παραδώσαμε το Άκτιο- Αμβρακία.

Παραδώσαμε ένα σημαντικό τμήμα του Ε65. Το υπόλοιπο εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί περίπου το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Έχουμε προχωρήσει, ή μάλλον να είμαι ακριβής, έχουν ξεκινήσει εργασίες σε διαφορετικά μέτωπα σε δυο από τα έργα του ΒΟΑΚ. Και εκτιμούμε ότι θα συμβασιοποιήσουμε στο επόμενο τρίμηνο και το μεγάλο κομμάτι, που είναι Χανιά- Ηράκλειο, με προέκταση στον Κίσσαμο.

Το έργο στο Καστέλι, το αεροδρόμιο, πηγαίνει με πολύ καλούς ρυθμούς. Έχει ήδη εκτελεστεί πάνω από το 40% του έργου.

Το Πάτρα- Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων, θα παραδοθεί στους πολίτες μέσα στο 2025.

Έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στον οδικό άξονα Μπράλος- Άμφισσα».

Εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση για τον αυτοκινητόδρομο Γιάννενα- Κακαβιά. Όπως βλέπετε πηγαίνω σιγά- σιγά προς τα βόρεια.

Το μετρό στην Θεσσαλονίκη θα παραδοθεί στους πολίτες η βασική γραμμή 30 Νοεμβρίου του 2024, δηλαδή περίπου σε ένα μήνα.

Η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη μέχρι τέλος του ’25. Οι μετροπόντικες στην Αθήνα θα έχουν ολοκληρώσει την άσκησή τους μέχρι το τέλος του ’26 και σε σιδηροδρομικά έργα εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά μια σημαντική χρησμοδότηση από Ευρωπαϊκούς πόρους πρωτίστως από το ΣΕΒ 2 έτσι ώστε όχι μόνο να αναβαθμίσουμε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, όχι μόνο να προσθέσουμε τηλεδιοίκηση σε σηματοδότηση σε τμήματα που δεν είχε ποτέ η χώρα, όπως είναι το Κιάτο, Αθήνα, αλλά και να αξιοποιήσουμε τις δύο Ευρωπαϊκές προτεραιότητες που είναι οι νέοι δύο Ευρωπαϊκοί διάδρομοι.

Ο ένας είναι οι τρεις θάλασσες και ο άλλος είναι ο σιδηροδρομικός άξονας που ουσιαστικά έχει να κάνει με τα δυτικά Βαλκάνια, την ανατολική Ευρώπη.

Η Ελλάδα έχει ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα, και η βασική μα προτεραιότητα τα επόμενα χρόνια είναι να αξιοποιήσουμε αυτούς τους πόρους ώστε να συνδέσουμε λιμένες με σιδηρόδρομο και το εξωτερικό.

Άλλα, έχουμε ΄δη και θα ολοκληρώσουμε μέχρι το 2026 την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη με σκοπό να μπορούμε να βγούμε μέχρι τη Βουδαπέστη σε συνεργασία με άλλες χώρες.

Έχουμε να αξιοποιήσουμε τις τρεις θάλασσες άρα τη Θεσσαλονίκη με τον Προμαχώνα, και την Αλεξανδρούπολη με το Ορμένιο. Για αυτό και η χρηματοδότηση την οποία πρόσφατα εξασφαλίσαμε από το ΣΕΒ 2 αντιμετωπίζει κάποιες από αυτές τις προκλήσεις που μόλις σας ανέπτυξα», επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Η Ελλάδα θα πρέπει εκτός από το να υλοποιεί νέα έργα, να συντηρεί και υφιστάμενες υποδομές», επισήμανε, ενώ αναφέρθηκε  στα παραδείγματα της Αττικής Οδού και των σιδηροδρομικών γραμμών.

Παράλληλα, σημείωσε πως το κράτος θα πρέπει να αντιμετωπίσει και «περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως στη Θεσσαλία».

Στη συνέχεια, ο κ. Σταϊκούρας ανάφερε: «Έχουμε πόρους και χρηματοδοτικά εργαλεία», επισημαίνοντας ότι οι πόροι «δεν είναι απεριόριστοι».

Επανερχόμενος στο ζήτημα των σιδηροδρομικών έργων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε χαρακτηριστικά: «Δεν είπα τυχαία για τα σιδηροδρομικά έργα, γιατί και στην Ευρώπη αυτά χρηματοδοτούνται και θεωρούνται το πιο πράσινο μέσο», υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως το Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι με ρεαλισμό και χρηματοδότηση συνδέονται σιδηρογραμμές, logistics και οδικοί άξονες.

Επανέλαβε ότι «χρηματοδοτικά εργαλεία υπάρχουν» και «το προηγούμενο διάστημα αυξήθηκαν σημαντικά».«Αναφέρομαι ενδεικτικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, επίσης έχουμε το ΕΣΠΑ, έχουμε ένα πιο σταθερό τραπεζικό σύστημα, έχουμε καλύτερη εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού», λέγοντας ότι αυτό «δίνει χώρο» για την καλύτερη διαχείριση και κατανομή των πόρων.

Ωστόσο, επισήμανε ότι «αυτά τα εργαλεία δεν επαρκούν για να καλύψουν όλα τα έργα που έχουμε στο μυαλό μας για εκτέλεση στην Ελλάδα», ενώ πρόσθεσε ότι «θα πρέπει σαν χώρα να αξιοποιήσουμε κι άλλα έξυπνα εργαλεία», όπως είναι οι παραχωρήσεις και «η Ελλάδα έχει εμπειρία από παραχωρήσεις», είπε.

Ακόμη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι «υπάρχουν προκλήσεις και για τον δημόσιο και για τον ιδιωτικό τομέα, όπως οι απαλλοτριώσεις», σημειώνοντας ότι «πρέπει συνεχώς η πολιτεία να έχει κάνει τα κουμάντα της» προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα όσο γίνεται πιο γρήγορα.

Επαρχόμενος στο ζήτημα των σιδηροδρομικών έρων, είπε ότι «1,5 δισεκατ. είναι μόνο τα σιδηροδρομικά έργα».

«Οι επενδύσεις έχουν αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο σε σχέση με αυτό που γνωρίζαμε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ», είπε στη συνέχεια ο υπουργός.

Ερωτηθείς για την πορεία της οικονομίας, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι «όσο συνεχίζουμε μαζί, κοινωνία και πολιτικό σύστημα, με σοβαρότητα», τα αποτελέσματα θα εξακολουθήσουν να είναι καλά.

«Έχουμε περιορίσει τα σφάλματα του παρελθόντος. Έχουμε επιλύσει σε σημαντικό βαθμό τα ζητήματα της οικονομίας», υπογραμμίζοντας ότι το δημόσιο χρέος έχει καταστεί βιώσιμο, ενώ όσον αφορά το ιδιωτικό χρέος συμπλήρωσε πως νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχουν βοηθήσει στο να «ρυθμίζεται συσσωρευμένο ιδιωτικό χρέος».

«Η χώρα δημιουργεί πλεονάσματα, με ενδεδειγμένη άσκηση πολιτικής», ανάφερε.

«Το υψηλότερο ποσοστό συμβολής παραμένει η κατανάλωση. Αλλά η κατανάλωση δεν βασίζεται, όπως στο παρελθόν, με δανεικά», είπε, σημειώνοντας ότι  «αυξάνει η συμβολή εξαγωγών και επενδύσεων, σε επίπεδο πλούτου». Όπως είπε «υπάρχει η έναρξη του παραγωγικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας. Αυτό θα μας οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη, από τη μεγέθυνση της οικονομίας στη βιώσιμη ανάπτυξη».

«Με δημοσιονομική σταθερότητα και σύνεση, η χώρα δεν θα έχει πρόβλημα να δημιουργεί πλεονάσματα, να μειώνει την ανεργία και να στηρίζει την κοινωνική συνοχή», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.