Skip to main content

3ο Οικονομικό Συνέδριο της «Ν»: Τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα και οι προκλήσεις

PAPADAKISPRESS

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε η δρομολόγηση ενός ολιστικού σχεδίου πλήρους αναβάθμισης των υποδομών

Η τέταρτη ενότητα του 3ου Οικονομικού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής επιντρώθηκε γύρω από το ζήτημα των μεγάλων έργων.

Η δρομολόγηση ενός ολιστικού σχεδίου πλήρους αναβάθμισης των οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών, λιμενικών, αποθηκευτικών υποδομών, με την προσδοκία να αναβαθμιστεί ο ρόλος της Ελλάδας ως ένα σύγχρονο – ισχυρό hub διαμεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, βρέθηκε στο είκεντρο της συζήτησης.

Συμμετέχοντες στο πάνελ ήταν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο Πρόεδρος Δ.Σ Υπερταμείου Στέφανος Θεοδωρίδης και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Πέτρος Σουρέτης.

Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος της Ναυτεμπορικής Ανέστης Ντόκας.

Χρ. Σταϊκούρας: Θα επενδυθεί 1,5 δισ. για σιδηροδρομικά έργα

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, συνεχάρη τη Ναυτεμπορική για τη συμβολή στην ελληνική οικονομία.

Αναφερόμενος στα έργα που έχουν περατωθεί, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στους οδικούς άξονες, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «παραδώσαμε ένα σημαντικό τμήμα από τον Ε65», όπως και στην παράδοση άλλων οδικών αξόνων.

«Η Ελλάδα θα πρέπει εκτός από το να υλοποιεί νέα έργα, να συντηρεί και υφιστάμενες υποδομές», επισήμανε, ενώ αναφέρθηκε  στα παραδείγματα της Αττικής Οδού και των σιδηροδρομικών γραμμών.

Παράλληλα, σημείωσε πως το κράτος θα πρέπει να αντιμετωπίσει και «περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως στη Θεσσαλία».

Στη συνέχεια, ο κ. Σταϊκούρας ανάφερε: «Έχουμε πόρους και χρηματοδοτικά εργαλεία», επισημαίνοντας ότι οι πόροι «δεν είναι απεριόριστοι».

Επανερχόμενος στο ζήτημα των σιδηροδρομικών έργων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε χαρακτηριστικά: «Δεν είπα τυχαία για τα σιδηροδρομικά έργα, γιατί και στην Ευρώπη αυτά χρηματοδοτούνται και θεωρούνται το πιο πράσινο μέσο», υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως το Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι με ρεαλισμό και χρηματοδότηση συνδέονται σιδηρογραμμές, logistics και οδικοί άξονες.

Επανέλαβε ότι «χρηματοδοτικά εργαλεία υπάρχουν» και «το προηγούμενο διάστημα αυξήθηκαν σημαντικά».«Αναφέρομαι ενδεικτικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, επίσης έχουμε το ΕΣΠΑ, έχουμε ένα πιο σταθερό τραπεζικό σύστημα, έχουμε καλύτερη εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού», λέγοντας ότι αυτό «δίνει χώρο» για την καλύτερη διαχείριση και κατανομή των πόρων.

Ωστόσο, επισήμανε ότι «αυτά τα εργαλεία δεν επαρκούν για να καλύψουν όλα τα έργα που έχουμε στο μυαλό μας για εκτέλεση στην Ελλάδα», ενώ πρόσθεσε ότι «θα πρέπει σαν χώρα να αξιοποιήσουμε κι άλλα έξυπνα εργαλεία», όπως είναι οι παραχωρήσεις και «η Ελλάδα έχει εμπειρία από παραχωρήσεις», είπε.

Ακόμη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι «υπάρχουν προκλήσεις και για τον δημόσιο και για τον ιδιωτικό τομέα, όπως οι απαλλοτριώσεις», σημειώνοντας ότι «πρέπει συνεχώς η πολιτεία να έχει κάνει τα κουμάντα της» προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα όσο γίνεται πιο γρήγορα.

PAPADAKISPRESS

Επαρχόμενος στο ζήτημα των σιδηροδρομικών έρων, είπε ότι «1,5 δισεκατ. είναι μόνο τα σιδηροδρομικά έργα».

«Οι επενδύσεις έχουν αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο σε σχέση με αυτό που γνωρίζαμε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ», είπε στη συνέχεια ο υπουργός.

Ερωτηθείς για την πορεία της οικονομίας, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι «όσο συνεχίζουμε μαζί, κοινωνία και πολιτικό σύστημα, με σοβαρότητα», τα αποτελέσματα θα εξακολουθήσουν να είναι καλά.

«Έχουμε περιορίσει τα σφάλματα του παρελθόντος. Έχουμε επιλύσει σε σημαντικό βαθμό τα ζητήματα της οικονομίας», υπογραμμίζοντας ότι το δημόσιο χρέος έχει καταστεί βιώσιμο, ενώ όσον αφορά το ιδιωτικό χρέος συμπλήρωσε πως νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχουν βοηθήσει στο να «ρυθμίζεται συσσωρευμένο ιδιωτικό χρέος».

«Η χώρα δημιουργεί πλεονάσματα, με ενδεδειγμένη άσκηση πολιτικής», ανάφερε.

«Το υψηλότερο ποσοστό συμβολής παραμένει η κατανάλωση. Αλλά η κατανάλωση δεν βασίζεται, όπως στο παρελθόν, με δανεικά», είπε, σημειώνοντας ότι  «αυξάνει η συμβολή εξαγωγών και επενδύσεων, σε επίπεδο πλούτου». Όπως είπε «υπάρχει η έναρξη του παραγωγικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας. Αυτό θα μας οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη, από τη μεγέθυνση της οικονομίας στη βιώσιμη ανάπτυξη».

«Με δημοσιονομική σταθερότητα και σύνεση, η χώρα δεν θα έχει πρόβλημα να δημιουργεί πλεονάσματα, να μειώνει την ανεργία και να στηρίζει την κοινωνική συνοχή», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Θεοδωρίδης: Στόχος του Υπερταμείου η αύξηση της δημόσιας περιουσίας

Στη συνέχεια τον λόγο έλαβε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Υπερταμείου, Στέφανος Θεοδωρίδης, λέγοντας ότι «στόχος του υπερταμείου είναι να συμμετάσχει στην αύξηση της δημόσιας περιουσίας».

Όπως είπε, «μέρος της βασικής δραστηριότητας είναι και οι βασικές υποδομές και η στρατηγική αξιοποίησή τους», με στόχο «να εξυπηρετήσουν την ελληνική κοινωνία και να είναι βιώσιμα περιβαλλοντικά».

Ένα από τα παραδείγματα έργων προς αξιοποίηση είναι η ΔΕΘ, λέγοντας ότι η διαδικασία διαγωνισμού ανάθεσης είναι στην τελική φάση.

«Θα γίνει κι ένας ‘’Κήπος’’ 100 στρεμμάτων, το οποίο θεωρούμε ότι θα είναι ένα από τα πιο σημαντικά τοπόσημα» της Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας πως η αξιοποίηση θα συμβάλλει και στην αύξηση του τουρισμού.

Ακόμη, ο κ. Θεοδωρίδης είπε πως «όταν μιλάμε για βιώσιμο μοντέλο, αναφερόμαστε σε τρεις πόλους: 1)Οικονομικά βιώσιμο μοντέλο, 2)Να εξυπηρετεί ανάγκες και 3)Να είναι συμβατό με το περιβάλλον».

Επανερχόμενος στο ζήτημα της ΔΕΘ, είπε ότι «είναι μια έκθεση 683 στρεμμάτων»,  ενώ με την προσπάθεια των ειδικών ομάδων του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου έχει αλλάξει ο σχεδιασμός, προαναγγέλλοντας την δημιουργία μεταποιητικής ζώνης. «Εκτιμούμε ότι μπορεί να γίνει μια  επένδυση 150-200 εκατ. ευρώ», είπε.

«Θα περιλαμβάνει έναν εξελιγμένο συνεδριακό χώρο», είπε. «Σε κάθε ένα από αυτά τα projects που διαχειρίζεται το Υπερταμείο» λαμβάνεται υπόψιν το ζήτημα των καλών θέσεων εργασίας, να είναι φιλικό προς το περιβάλλον, όπως και το να έχει αντίκτυπο στην κοινωνία.

Επανέλαβε ότι είναι «διπλή η αποστολή» του Υπερταμείου. Είναι ο μετασχηματισμός όλων των εταιρειών του δημοσίου, πχ τα ταχυδρομεία, τα μέσα μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και η δεύτερη αποστολή είναι «η δημιουργία αξίας μέσα από στοχευμένες επενδύσεις τις οποίες θα κάνει το Υπερταμείο με άλλους επενδυτές, σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας».

PAPADAKISPRESS

«Σε επίπεδο ΕΛΤΑ συγχωνεύουμε τα ΕΛΤΑ courier για να φτιάξουμε έναν πιο προηγμένο οργανισμό», ανάφερε.

«Όλη η τάση είναι να αυξήσουμε αυτό που λέγεται κοινωνικό μέρισμα, με οικονομικά καλύτερο τρόπο. Να γίνουμε καταλύτης για επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια, υποδομές», σημείωσε ο κ. Θεοδωρίδης.

«Όλη η κατεύθυνση του Υπερταμείου είναι η ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού, προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες», υπογράμμισε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Υπερταμείου.

Π. Σουρέτης: Κάθε ευρώ που δίνουμε στις κατασκευές, επενδύουμε στο ΑΕΠ και σε νέες θέσεις εργασίας

Τέλος, τον λόγο έλαβε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πέτρος Σουρέτης, λέγοντας «ο Όμιλος ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ τα τελευταία χρόνια θέλει να καθετοποιήσει την παραγωγή».

Να δημιουργήσει «ένα πλαίσιο λειτουργιών ενσωματώνοντας σύγχρονη τεχνολογία και καθιστώντας τα έργα πράσινα», τόνισε. Όπως είπε, «είναι μια σύγχρονη τάση», ισχυροποιώντας μακροπρόθεσμα την θέση του ομίλου.

Στη συνέχεια, ο κ. Σουρέτης είπε ότι «την τελευταία τετραετία τα επιδοτούμενα έργα –  οι εκδόσεις – έχουν ισορροπήσει, έχουν φτάσει στο 23% και το ανερμάτιστο έχει φτάσει στο 15%».

Ωστόσο, υπογράμμισε ότι «οι κατασκευές στην Ελλάδα είναι μόνο το 4,8% του ΑΕΠ, τη στιγμή που στην Ευρώπη είναι στο 11,4%». «Κάθε ευρώ», τόνισε, «που δίνουμε στις κατασκευές, επενδύουμε στο ΑΕΠ και σε νέες θέσεις εργασίας».

Συνέχισε, λέγοντας ότι «το 2022-23 έχουμε (οι κατασκευές) επίδραση της τάξεως των 37.000 θέσεων εργασίας. Καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να δοθεί ένας μεγαλύτερος τόνος στις κατασκευές».

Σχετικά με το ζήτημα των παραχωρήσεων, ο κ. Σουρέτης είπε: «Είμαι ευχαριστημένος με το ζήτημα των παραχωρήσεων και αυτό φαίνεται και από το παράδειγμα της Αττικής Οδού».

PAPADAKISPRESS

Όσον αφορά με τις παθογένειες του δημοσίου, ο κ. Σουρέτης είπε ότι «υπάρχουν πολλά προβλήματα και τελευταία καλούνται οι κατασκευαστικές για τήρηση χρονοδιαγράμματος, όταν το κράτος δεν μπορεί να εγγυηθεί υγεία, περιβάλλον, παθογένειες σε επίπεδο οργάνωσης των υπουργείων».

«Θα πρέπει κάποια θεσμικά θέματα να επιλυθούν», τόνισε και πρόσθεσε πως θα πρέπει «προχωρήσουμε σε ζητήματα επίλυσης διαφορών

Να υπάρξει συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα».

«Η οικονομία της Ελλάδας είναι σε μια ανοδική τάση», είπε, ενώ επισήμανε ότι «στον τομέα των κατασκευών τα πράγματα είναι αισιόδοξα, αλλά χρειάζονται μεταρρυθμίσεις όπως είπε νωρίτερα και ο υπουργός».