Εν όψει της ψήφισης του νέου χωροταξικού νομοσχεδίου του κλάδου, οι τουριστικές επιχειρήσεις επενδύουν δυναμικά, εκμεταλλευόμενες τις θετικές ροές τουριστών από το εξωτερικό και τα διαρκή ρεκόρ στις εισπράξεις. Αλλά το ζητούμενο δεν είναι μόνο τα ποσοτικά ρεκόρ. Χρειάζεται και η ποιότητα.
Αυτό ήταν το μήνυμα που βγήκε από το πάνελ του 3ου Οικονομικού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, με τίτλο: «Ελληνικός Τουρισμός, η ατμομηχανή της Ελληνικής Οικονομίας».
Στο πάνελ συμμετείχαν η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Καλλίνικος Καλλίνικος, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος & Πρόεδρος της HOTREC και ο Θάνος Μιχαηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος Thanos Hotels and Resorts & Πρόεδρος Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων. Τη συζήτηση συντόνισε ο διευθυντής σύνταξης της Ναυτεμπορικής, Θανάσης Αδαμόπουλος.
Η κ. Κεφαλογιάννη υπογράμμισε την ανάγκη να κινηθούμε προς ένα μοντέλο βιώσιμου, ποιοτικού τουρισμόυ. Τόνισε επίσης ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που πηγάζουν από την άνοδο της κρουαζιέρας, Αποκάλυψε επίσης πως έρχεται νομοσχέδιο, το οποίο για πρώτη φορά θα ορίζει μίνιμουμ λειτουργικές προδιαγραφές και προδιαγραφές ασφαλείας σε όλα τα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
«Βλέπουμε την ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Δεν μας αρκούν μία και δύο χρονιές ρεκόρ. Εργαζόμαστε πάνω σε ένα σχέδιο που λέει ότι η Ελλάδα χρειάζεται βιώσιμη τουριστική τουριστική ανάπτυξη και ποιοτικό τουρισμό», σημείωσε χαρακτηριστικά σε πάνελ για τον ελληνικό τουρισμό, που συντόνισε ο διευθυντής σύνταξης της Ναυτεμπορικής, Θανάσης Αδαμόπουλος.
Όσον αφορά στα τουριστικά έσοδα, αυτά προβλέπεται να ανέλθουν στα 22 δισ. ευρώ το 2024. Ιδιαίτερα σημαντικό, όπως είπε, είναι το γεγονός ότι το πρώτο 5μηνο του έτους – που δεν είναι περίοδος αιχμής – είχαμε αύξηση σε διψήφιο ποσοστό τόσο στις αφίξεις όσο και στις εισπράξεις. «Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε τον τουρισμό όλο τον χρόνο, όχι μόνο τις περιόδους αιχμής. Μας ενδιαφέρει επίσης όλες οι περιφέρειες της χώρας να μπορούν να προσφέρουν ένα εναλλακτικό προϊόν τουρισμού», εξήγησε.
Όπως είπε θα δοθεί πολύ μεγάλη έμφαση στο πολιτιστικό κεφάλαιο, στις ορεινές περιοχές της χώρας, σε καταφύγια, στη θάλασσα, στους τουριστικούς λιμένες, στον καταδυτικό τουρισμό. Στόχος είναι να προσφέρονται στους τουρίστες εναλλακτικές, πέρα από το παραδοσιακό μοντέλο της Ελλάδας, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. (Διαβάστε εδώ περισσότερα για τα όσα είπε η υπουργός).
Επενδύσεις 6,6 δισ. ευρώ σε μία 3ετία
Από την πλευρά του ο κ. Καλλίνικος σημείωσε πως η Ελλάδα είναι ένας ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις σε τουριστικά καταλύματα και γενικά στην τουριστική βιομηχανία.
Το 2019 τα νέα δωμάτια ήταν 4.338. Στο 2021 ήταν 11.268. Το 2022 13.000. Το 2023 πάνω από 14.600. Στο σύνολο όλα τα νέα δωμάτια ήταν 39.656. Οι επενδύσεις που έγιναν ήταν 4,6 δισ. ευρώ. Παράλληλα την ίδια περίοδο έχουν γίνει και ανακαινίσεις άνω του 1 δισ. ευρώ.
«Αν τα βάλουμε όλα μαζί, σε μία 3ετία, μιλάμε για 6,6 δισ. ευρώ σε επενδύσεις. Παράλληλα υπάρχουν επενδύσεις στα ελληνικά αεροδρόμια, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και υποδομές όπως λιμάνια (400 εκατ. ευρώ) και υπάρχουν και επενδύσεις σε άλλους τομείς, όπως η εστίαση, 4,5 δισ. με 5 δισ. ετησίως», σημείωσε.
Πού γίνονται οι επενδύσεις; Στις 5 τουριστικές περιφέρειες της χώρας. Αιγαίο, Κρήτη, Ιόνιο, Αττική, Μακεδονία σε ποσοστό 90%.
Ο κ. Καλλίνικος σχολίασε επίσης πως η περίοδος της πανδημίας ήταν μία κρίση προς όφελος της οικονομίας. «Δημιουργήσαμε το πλαίσιο της ασφάλειας και ήμασταν η πρώτη χώρα που άνοιξε. Διαμορφώσαμε τέτοιας διαφορετικής ποιότητας υπηρεσίες με έμφαση στα 4στερα και 5στερα ξενοδοχεία, που είναι προς όφελος όλων», εξήγησε και πρόσθεσε πως θέλουμε επισκέπτες που μπορούν να αφήνουν κέρδος.
Απαραίτητη ισορροπία τοπικής κοινωνίας – τουρισμού
Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε στην βραχυχρόνια μίσθωση και τις προκλήσεις που αυτή κομίζει. «Δεν βγήκαμε επιθετικά όπως βγήκαν άλλοι κλάδοι για αντίστοιχες εξελίξεις. Αλλά είπαμε ότι είναι μία νέα δραστηριότητα που θα πρέπει να λειτουργήσει μέσα σε ένα πλαίσιο, ειδικά για τον καταναλωτή. Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι έχει δικαιώματα», ανέφερε, ενώ πρόσθεσε πως υπάρχει και ο κοινωνικός αντίκτυπος.
«Είμαστε από τις λίγες χώρες πια στον δυτικό κόσμο που δεν έχουν κανέναν απολύτως περιορισμό, ούτε χρονικό ούτε χωρικό. Αυτό που βλέπουμε στην τοπική κοινωνία είναι ότι έχουμε φυγή των ακινήτων προς τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και δεν βρίσκουν πια ακίνητα για ενοικίαση. Εκεί το πρόβλημα δεν είναι θέμα ανταγωνισμού με τα ξενοδοχεία, αλλά κοινωνικό», εξήγησε. Υπογράμμισε ότι είναι απαραίτητη η ισορροπία μεταξύ τοπικής κοινωνίας και τουρισμού.
«Η εποχή που μετρούσαμε την επιτυχία του τουρισμού με ποσοτικά δεδομένα (πόσοι ήρθαν) έχει παρέλθει», ξεκαθάρισε, σημειώνοντας πως δεν πρέπει να σταθούμε στις αφίξεις. Τόνισε δε πως τα άλματα που έχουν γίνει από τον ιδιωτικό τομέα, σε πάρα πολλούς προορισμούς, δεν έχουν ακολουθηθεί από τις υποδομές.
Η μεγαλύτερη πρόκληση στις υποδομές
Ο κ. Μιχαηλίδης σχολίασε πως βλέπουμε ολόενα και περισσότερα ξένα funs και πολυεθνικές να επενδύουν στην Ελλάδα. «Η Ελλάδα αν μείνει σε αυτή τη γραμμή θα μπορέσει να προσελκύσει και άλλες επενδύσεις. Μπορεί να καταστεί ο πιο ενδιαφέρον προορισμός για τουριστικές επενδύσεις στη Μεσόγειο. Αναπτύσσονται ολοένα και περισσότερα ξενοδοχεία 5 αστέρων. Αυτό φέρνει πιο ποιοτικό τουρισμό και υψηλότερα έσοδα», ανέφερε.
Αναφερόμενος ειδικότερα στη Μύκονο, σχολίασε πως οι μεγαλύτερες προκλήσεις είναι στις υποδομές (πχ αποχετευτικό) και κάποιες προκλήσεις από τον τουρισμό της κρουαζιέρας. «Αν αντιμετωπιστεί αυτό η Μύκονος έχει μέλλον», τόνισε.
«Η φορολόγηση δεν είναι λύση από μόνη της. Χρειάζεται καλύτερα διαχείριση των ροών των τουριστών, ώστε να μην υπάρχει η εικόνα του υπερτουρισμού», κατέληξε.