Skip to main content

2o Southeast Europe Connectivity Forum: Θερμά μηνύματα συνεργασίας Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας

Από Χρήστο Στυλιανίδη και Αλ. Νικολόσκι

Στην ανάπτυξη συνδεσιμότητας της Ε.Ε. με τα Δυτικά Βαλκάνια έδωσε έμφαση ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, από το βήμα του 2ου Southeast Europe Connectivity Forum που διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη η εταιρεία Tsomokos Communications και η ΟΛΘ Α.Ε.

Παράλληλα, τόνισε ότι «όσο ανεβαίνει η Ελλάδα, όσο ανεβαίνει η Θεσσαλονίκη αυτό συμφέρει και τη Βόρεια Μακεδονία, είναι η βάση της συνύπαρξης, είναι κοινό συμφέρον και γιαυτό θα επιδιώξουμε να κλείσουν όλα τα προβλήματα, με στόχο να βοηθήσουμε τους λαούς μας να αναβαθμίσουν την ευημερία τους και να είμαστε ακριβώς μια περιοχή που ο υπόλοιπος κόσμος θα βλέπει ως περιοχή σταθερότητας».

Η συνδεσιμότητα ως ιδέα, αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας,  μπορεί να βρει περισσότερη εφαρμογή διανύοντας τα δυτικά Βαλκάνια για να συνδέσει τη μεγάλη ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ως ακόμη μεγαλύτερη, περιλαμβάνοντας χώρες που βρίσκονται στο προενταξιακό στάδιο, ενώ επίσης έσπευσε να επισημάνει ότι αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της θα βρεθεί προ εκπλήξεως και θα χάσει τον διεθνή γεωστρατηγικό και εξισορροπητικό της ρόλο.

Ο κ.Στυλιανίδης εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι η Ελλάδα θα πρέπει να είναι και θα είναι μέρος της ανασυγκρότησης στη Μέση Ανατολή πάνω σε ειρηνική βάση, όπως και στην Ουκρανία και επισήμανε τον καίριο ρόλο της Ελλάδας στην αποφυγή περιβαλλοντικής καταστροφής μετά το χτύπημα από τους Χούθι (σ.σ. σε ελληνικό δεξαμενόπλοιο) κάνοντας λόγο για ένα θαύμα που βασίστηκε στην ελληνική εμπλοκή. «Είμαστε μια μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη που δεν φοβάται να μπει στα δύσκολα και αυτό μας κάνει αξιόπιστους συνομιλητές  με όσους βρίσκονται εκτός Ε.Ε» ανέφερε, για να εκφράσει στη συνέχεια την ελπίδα ότι «πολύ σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις που θα μας αναδείξουν πολύ περισσότερο σε αυτήν την κατεύθυνση συνεργασίας».

Μεταξύ άλλων ο υπουργός Ναυτιλίας γνωστοποίησε επίσης ότι αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε επικοινωνία με τον Τούρκο υπουργό Μεταφορών, ο οποίος τον κάλεσε, για να συζητηθούν ναυτιλιακά θέματα, τονίζοντας ότι η Ελλάδα αναγνωρίζεται ως διεθνής συνομιλητής και ότι θα πάει (σ.σ. στην Τουρκία) γύρω στις 22 Νοεμβρίου. «Μπορούμε να πούμε πολλά προς τα έξω, με τρόπο φιλικό, χωρίς ανόητες αντιπαραθέσεις», ανέφερε επίσης σχετικά, όπως και ότι δεν χρειάζεται φόβος όσον αφορά τη διεθνή μας παρουσία, δεν υπάρχει καμία μειονεξία, πρέπει να έχουμε αυτοπεποίθηση, μιλάμε με όλους σε ισότιμη βάση.

Α.Νικολόσκι: «Η νέα κυβέρνηση θέλει όσο το δυνατόν πιο στενή συνεργασία»

Θερμό μήνυμα οικονομικής συνεργασίας με την Ελλάδα απηύθυνε από την πλευρά του από το βήμα της ίδιας εκδήλωσης ο Αναπληρωτής Πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών της Βόρειας Μακεδονίας Αλεξάντερ Νικολόσκι.

«Οι οικονομικές σχέσεις της χώρας με την Ελλάδα είναι κάτι που θα δούμε να αναπτύσσεται το επόμενο διάστημα», τόνισε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «πρέπει να είμαστε αρκετά έξυπνοι ώστε να συνεργαστούμε, είναι φυσικό να υπάρχει διάδραση μεταξύ των δυο οικονομιών  να υποστηρίξει η μία χώρα την άλλη, είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας να αναπτυχθεί η Βόρεια Μακεδονία και για εμάς να αναπτυχθεί η Ελλάδα. Η νέα κυβέρνηση της Βόρεια Μακεδονίας θέλει να έχει όσο το δυνατόν πιο στενή συνεργασία με την Ελλάδα».

Στην κατεύθυνση αυτή και τασσόμενος υπέρ της απεξάρτησης της χώρας του από το ρωσικό φυσικό αέριο, επισήμανε ότι προ μερικών ημερών η Βόρεια Μακεδονία προκήρυξε διαγωνισμό για την κατασκευή του διασυνδετηρίου αγωγού με την Ελλάδα-Θεσσαλονίκη, ώστε το φυσικό αέριο από τη Θεσσαλονίκη να φτάνει στα Σκόπια και ότι πριν τρεις εβδομάδες υπογράφηκε μνημόνιο συνεννόησης για κατασκευή διασυνδετηρίου αγωγού με τη Σερβία.

Έμφαση έδωσε επίσης ο κ. Νικολόσκι και στη σιδηροδρομική σύνδεση με την Ελλάδα, τονίζοντας τα σχέδια της Βόρειας Μακεδονίας για επανακατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Ελλάδα με έναν σύγχρονο και γρήγορο σιδηρόδρομο με ταχύτητες 120 χλμ.

Για εμπορευματικά τρένα και ακόμη πιο γρήγορα για επιβατικά, ώστε να μπορεί κάποιος να βρεθεί από το κέντρο των Σκοπίων στο κέντρο της Θεσσαλονίκη σε μία ώρα και είκοσι λεπτά