Επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ, σε Αττική και Θεσσαλονίκη, σχεδιάζονται αυτό το διάστημα στα logistics.
Έντονο παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον -διεθνές και εγχώριογια την αγορά των logistics στην Ελλάδα, αφενός λόγω της εμπιστοσύνης που υπάρχει για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και αφετέρου λόγω της αναβάθμισης των λιμενικών και λοιπών υποδομών στη χώρα. Μάλιστα, το σημαντικό είναι ότι εκτός από αποθήκες σύγχρονων προδιαγραφών έχουν αρχίσει να προστίθενται και σχέδια για την ανάπτυξη και λειτουργία εμπορευματικών κέντρων, που στο σύνολό τους όταν ολοκληρωθούν θα αυξήσουν κατά 11.690 στρέμματα τους χώρους των logistics. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υφίστανται 76.000 χωροθετημένα στρέμματα βιομηχανικών περιοχών -τα 51.000 τελούν υπό τη διαχείριση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-, ενώ οι άτυπες βιομηχανικές περιοχές και άρα μη χωροθετημένες είναι συνολικής έκτασης 300.000 στρεμμάτων, πέραν των αποθηκευτικών χώρων που κατέχουν εταιρείες. Η γενικότερη αύξηση της ζήτησης για αποθήκευση πληθώρας προϊόντων και αγαθών, καθώς εκτοξεύθηκαν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, έχει δημιουργήσει νέες προοπτικές στην αγορά. Οι δε τάσεις που παρατηρούνται τελευταία φαίνεται να επικεντρώνονται σε νέες τεχνολογίες και συστήματα, τομείς στους οποίους η Ελλάδα προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα και κίνητρα.
19οι στον κόσμο
Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα κατέχει τη 19η θέση στην κατάταξη αποτελεσματικότητας στα logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας, με τον κλάδο να εισφέρει 11,5% στο ΑΕΠ με αξία 23,8 δισ. ευρώ και να είναι ο σημαντικότερος μετά τον τουρισμό, με 5 από τα 25 εγχώρια λιμάνια να έχουν στρατηγική σημασία, ενώ η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου και ο νέος χάρτης αποθηκευτικών χώρων αναμένεται να ανεβάσουν περαιτέρω τον πήχη των προσδοκιών.
Η ζήτηση για σύγχρονα logistics συνεχίζει να βρίσκεται στα ύψη στην Ελλάδα, παρά τις σημαντικές παθογένειες που υπάρχουν.
Ειδικότερα, νέες εγκαταστάσεις logistics, συνολικής επιφάνειας που υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 350.000 τ.μ., σχεδιάζουν ή αναπτύσσουν αυτή την περίοδο οι εισηγμένες εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ), καθώς και άλλες ιδιωτικές εταιρείες. Μάλιστα, σχεδόν το σύνολο των νέων αυτών υποδομών εντοπίζεται στη Δυτική Αττική και συγκεκριμένα στον Ασπρόπυργο και στην Ελευσίνα, αλλά και στη Θεσσαλονίκη.
Προοπτικές ανάπτυξης
Σύμφωνα με στελέχη εταιρειών, ο τομέας των logistics εξακολουθεί να παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές μελλοντικής ανάπτυξης, παρότι έχουν ήδη αναπτυχθεί σημαντικές νέες εγκαταστάσεις τα τελευταία χρόνια.
Συγκεκριμένα, σε διαδικασία υλοποίησης βρίσκονται οι 4 μεγάλοι χώροι από διαγωνισμούς του Δημοσίου.
Αφορούν τα 3 logistics parks για το Θριάσιο Ι, το Θριάσιο ΙΙ και το ακίνητο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και το Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή. Τα δύο πρώτα τρέχουν από τη ΓΑΙΑΟΣΕ και τον ΟΣΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τα άλλα δύο από το ΤΑΙΠΕΔ.
Το Θριάσιο Ι είναι σε αναμονή εκκίνησης της ανέγερσης των αποθηκών και της δημιουργίας των σχετικών υποδομών. Στον χώρο θα δημιουργηθούν αποθήκες δεκάδων χιλιάδων τετραγωνικών, σε μια επένδυση που εκτιμάται σε περίπου 260 εκατ. ευρώ.
Στο Θριάσιο ΙΙ έχουμε σε προχωρημένο στάδιο τον διαγωνισμό για άλλη μια σύμβαση παραχώρησης. Εκεί έχει υπάρξει μια παράταση στην προσφορά του σχήματος Hellenic Train-Damco για να κλείσει το προσυμβατικό μέρος του διαγωνισμού, με το θέμα να βρίσκεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Σε εξέλιξη είναι και διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής από το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Δήμου Φυλής. Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 450 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών.
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε με ενδιαφέρον από 5 σχήματα.
Τέλος, υπάρχει και ο σχεδιασμός για το logistics park στη Θεσσαλονίκη. Το «ΕΚΕΘΕ» θα αναπτυχθεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων, με στόχο να αποτελέσει ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο, εθνικής εμβέλειας. Το κέντρο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. H επένδυση εκτιμάται σε 200 εκατ. ευρώ.
Κινήσεις από ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ
Στο μεταξύ, σε επενδυτικό αναβρασμό βρίσκεται η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε., στο πλαίσιο του πλάνου της για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των βιομηχανικών περιοχών της χώρας. Στο στάδιο της υλοποίησης βρίσκεται πλάνο 50 εκατ. ευρώ για τη διετία 2024-2025, στο πλαίσιο της προκήρυξης «Νέα Βιομηχανικά Πάρκα» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από το πλάνο αυτό θα ωφεληθούν τα 14 μεγαλύτερα βιομηχανικά πάρκα της χώρας, ενώ η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ προτίθεται να προχωρήσει και στη δημιουργία νέων χώρων, σε Αττική και Θεσσαλονίκη κυρίως.
Μεγάλοι «παίκτες»
Παράλληλα, βλέπουμε μεγάλες επενδύσεις στην ευρύτερη περιοχή του Ασπροπύργου, με μεγάλα ονόματα όπως η Trastor, η Streem Global (HIG Capital), η Premia Properties, η Prodea κ.ά. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αγορά της Θεσσαλονίκης, καθώς η εγγύτητά της με τα σύνορα προς Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη δημιουργεί σοβαρές επενδυτικές συνθήκες.
Στην περιοχή του Ασπροπύργου η Prodea Investments προχωρά τη μεγάλη επένδυση για την ανέγερση Κέντρου Αποθήκευσης και Διανομής, αποτελούμενο από 4 αυτόνομα κτίρια συνολικής επιφάνειας 59.015 τετραγωνικών μέτρων. H επένδυση εκτιμάται σε περίπου 60 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά της η Streem Global, κλάδος του fund HIG Capital, που δραστηριοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στην Ελλάδα, έχει σε εξέλιξη μεγάλη επένδυση στο ακίνητο της Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο. Εκεί τα έργα εκτιμάται πως θα ξεκινήσουν το 2025, με τις πρώτες οικοδομικές άδειες να έχουν ήδη εκδοθεί για να ολοκληρωθούν σταδιακά το 2026 και το 2027. Αφορά τη μετατροπή του οικοπέδου σε πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης (μέσω τρένου, πλοίου, φορτηγών – trimodal), με συνολικό κόστος επένδυσης άνω των 300 εκατ. ευρώ. Το οικόπεδο εκτείνεται σε 290 στρέμματα και περιλαμβάνει τη δημιουργία αποθηκών 180.000 τ.μ. και 20.000 τ.μ. συνοδών χώρων, με δυνατότητα μεταποιητικών δράσεων.
Μεγάλη επένδυση στον χώρο των logistics ετοιμάζει και η Trastor AEEAΠ, η οποία έγινε κάτοχος ακινήτου συνολικής επιφάνειας 185.110 τ.μ. στον Ασπρόπυργο Αττικής, επί του οποίου θα ανεγερθεί ένα υπερσύγχρονο κέντρο εμπορικής αποθήκευσης και διανομής, συνολικής επιφάνειας 74.766 τ.μ.
Τον ίδιο δρόμο έχει ακολουθήσει και η Trade Estates, εταιρεία του Ομίλου Fourlis, η οποία σχεδιάζει και δύο νέες επενδύσεις logistics: στην Ελευσίνα, σε έκταση 106 στρεμμάτων, με εκτιμώμενη μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια 58.500 τ.μ., και στον Ασπρόπυργο, σε έκταση 111 στρεμμάτων, με εκτιμώμενη μικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια 51.100 τ.μ. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ (κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικός εξοπλισμός). Τα έργα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν το 2025.
Στον Ασπρόπυργο επένδυσε και η Skroutz, όπου απέκτησε νέες, σύγχρονες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, είναι στρατηγικά τοποθετημένες και εύκολα προσβάσιμες, με χώρους αποθήκευσης που φτάνουν τα 11.000 τ.μ. και υποδομές που μπορούν να φιλοξενήσουν πάνω από 30.000 μοναδικούς κωδικούς προϊόντων.
Τέλος, πρόσφατα ολοκληρώθηκε η μεγάλη επένδυση logistics της Noval Property στη Μάνδρα Αττικής. Το ακίνητο, συνολικής δομημένης επιφάνειας 9.830 τ.μ., είχε πλήρως εκμισθωθεί πριν από την έναρξη κατασκευής του, ενώ η επένδυση ανήλθε σε 8 εκατ.