Το νέο «δίχτυ» για σύλληψη της φοροδιαφυγής στήνει η ΑΑΔΕ ενεργοποιώντας, έως το τέλος Σεπτεμβρίου, το ψηφιακό πελατολόγιο, μέσω του οποίου θα μπορεί να παρακολουθεί τους πελάτες επαγγελματιών και επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο.
Επισημαίνεται ότι το νέο «καθεστώς» που θα ισχύσει στην αγορά, σε συνδυασμό με την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, τα ψηφιακά δελτία αποστολής και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα συνδράμει αποφασιστικά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, κυρίως με τα κόλπα απόκρυψης τζίρου από επιτήδειους.
Αυτό δε γιατί με το νέο «όπλο» ουσιαστικά οι ελεγκτές θα έχουν τη δυνατότητα να «βλέπουν» τους πελάτες χιλιάδων επαγγελματιών, την «πελατειακή κίνηση», και αμέσως να διασταυρώνουν τα δεδομένα με τα στοιχεία για τις αποδείξεις που εμφανίζει ο φορολογούμενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο MyData της ΑΑΔΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση το πλάνο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, το μέτρο θα εφαρμοστεί σε πρώτη φάση σε συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων. Ειδικά δε όσον αφορά τον κλάδο των εκδηλώσεων, το μέτρο θα εφαρμοστεί σε επιχειρήσεις διοργάνωσης γάμων, βαπτίσεων, πάρτι, εταιρείες catering, καθώς και σε χώρους διεξαγωγής εκδηλώσεων όπως κτήματα και αίθουσες δεξιώσεων.
Οι κλάδοι που μπαίνουν στο στόχαστρο
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι πρώτοι στο «στόχαστρο» του φοροελεγκτικού μηχανισμού βρίσκονται:
1. Επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
2. Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων από χώρους (κτήματα και αίθουσες) μέχρι εταιρείες catering και εταιρείες διοργάνωσης.
3. Iδιωτικά σχολεία, κλινικές και θεραπευτήρια, διαγνωστικά κέντρα, γιατρούς, δικηγόρους κ.α.
Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά τη σύγχρονη ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν μέχρι το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες, τα οποία ήταν σε χειρόγραφη μορφή και μάλιστα ήταν υποχρεωτικά για αρκετές δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, οδοντίατροι, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια, συνεργεία κ.λ.π.. Με το εν λόγω «μοντέλο» καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Με την καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών καταργήθηκε ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων και στο πλαίσιο της απλοποίησης καταργήθηκαν και τα πρόσθετα βιβλία, κίνηση που σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται να διευκόλυνε όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις για να κρύψουν εισοδήματα.
Είναι λοιπόν φανερό ότι το ψηφιακό πελατολόγιο θα λειτουργεί ως λογιστικό πρόγραμμα, ανοιχτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επιχείρησης, ενώ θα συνδέεται με το TaxisNet για αποτροπή παραβίασης και αλλοίωσης δεδομένων και θα καταγράφει τον αριθμό πελατών κάθε ημέρας.
Θα μπορεί έτσι να συγκρίνει τον αριθμό πελατών με τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών που εκδίδονται και καταχωρούνται στο MyData, και όταν θα γίνεται δήλωση ασυνήθιστα μικρού αριθμού πελατών από μια επιχείρηση θα οδηγεί σε έλεγχο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών θα γίνεται και ειδική διασύνδεση, όπως για παράδειγμα για τα συνεργεία, όπου θα γίνεται διασταύρωση στοιχείων με το υπουργείο Μεταφορών, ενώ θα τηρείται ειδικό μητρώο που θα συμπεριλαμβάνει το σύνολο των επιχειρήσεων σε όλη την επικράτεια και τα χαρακτηριστικά τους.