Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) ενέκρινε τις επενδυτικές δαπάνες για την περίοδο κατασκευής του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης (από 1/1/ 2025 έως την 31/12/2029) ύψους €25 εκατομμυρίων, ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα πέντε έτη τα €125 εκατ.
Με την απόφαση της ΡΑΕΚ «κλειδώνουν» στα 125 εκατ. ευρώ των εσόδων που θα ανακτηθούν στην Κύπρο από τις αρχές του επόμενου έτους, για να καλύψουν τις δαπάνες κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου.
Επίσης, η ΡΑΕΚ επεκτείνει το συνολικό μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου για το έργο στο 8,3% για 17 χρόνια (από 12 που αρχικώς προβλεπόταν).
Για την οριστικοποίηση της συμφωνίας εκκρεμεί μια ακόμη ρυθμιστική απόφαση που αφορά την έγκριση του εσόδου, καθώς η προαναφερόμενη απόφαση για τα 125 εκατ. ευρώ αφορά την μεθοδολογία εσόδου. Η απόφαση έγκρισης του εσόδου συνιστά προϋπόθεση για να μπορέσει ο ΑΔΜΗΕ να στείλει την εντολή «Final Notice to Proceed» στη Nexans και να μπει ξανά το έργο σε τροχιά υλοποίησης. Εκκρεμεί τέλος η απόφαση που θα καθορίζει ποιο θα είναι το έσοδο και πόσο ακριβώς θα επιβαρυνθούν οι λογαριασμοί των κυπρίων καταναλωτών.
Οι προβλέψεις για τους εργολάβους
Στην απόφαση της ΡΑΕΚ σημειώνεται ότι «ο Φορέας Υλοποίησης έχει την υποχρέωση να δεσμεύσει με συμβόλαια τους εργολάβους στους οποίους θα αναθέσει έργα και να παρουσιάσει την ολοκληρωμένη εικόνα του έργου. Στα συμβόλαια αυτά θα πρέπει να αναφέρεται, μεταξύ άλλων, το συνολικό κόστος του έργου. Στη περίπτωση αυτή εκκρεμούν (α) το Συμβόλαιο με τον εργολάβο ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή των υποσταθμών, διότι ο Φορέας Υλοποίησης και ο εργολάβος ακόμα διαπραγματεύονται και (β) ενώ υπάρχει συμφωνία με την εταιρεία που θα κατασκευάσει το καλώδιο εντούτοις η ίδια εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει τη γεωφυσική μελέτη βυθογράφησης η οποία θα καταδείξει την ακριβή πορεία του καλωδίου».
Προστίθεται ότι «αν και υπάρχουν διαβεβαιώσεις από τον Φορέα Υλοποίησης και την εταιρεία κατασκευής του καλωδίου ότι με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων το συνολικό κόστος δεν θα αυξηθεί, εντούτοις στην απουσία τελικών συμβολαίων, θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το συνολικό κόστος του έργου να αυξηθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων».
Το κόστος
Επίσης, αναφέρεται, «λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κίνητρα που προσφέρονται βασίζονται στις διαβεβαιώσεις του Φορέα Υλοποίησης ότι το κόστος δεν θα αυξηθεί, θεωρώ ότι τα κίνητρα και το συνολικό κόστος του έργου είναι συνδεδεμένα και ότι ο Φορέας Υλοποίησης θα πρέπει να αναλάβει ρητά την υποχρέωση να καλύψει οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος που αφορά αυτές τις συμβάσεις».
Επιπλέον, αναφέρεται ότι ο Πρόεδρος και το Μέλος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, υιοθετώντας τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ανέφεραν ότι τυχόν πρόνοια για επιβολή όρου στην παροχή κινήτρων ώστε οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος του έργου πέραν από τα €1,9 δις θα την επωμιστεί ο Φορέας Υλοποίησης, είναι γενική και αόριστη με τρόπο που δεν μπορεί να τεθεί στην παρούσα Απόφαση της ΡΑΕΚ και ότι το εν λόγω ζήτημα θα τυγχάνει ξεχωριστής εξέτασης κατά περίπτωση και/ή σε περίπτωση που προκύψει σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης για διαφοροποίηση του κόστους, όπως προβλέπεται στη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους του έργου «CBCA».
Επίσης, ο Πρόεδρος και το Μέλος αναφέρθηκαν και στη δέσμευση της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ όπως αποτυπώνεται στο πρακτικό της σύσκεψης της 30ής Αυγούστου 2024 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Κυβερνήσεων Κύπρου και Ελλάδας, των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας και του Φορέα Υλοποίησης, για τη χορήγηση εύλογων και αναλογικών κινήτρων προς το έργο.
Επίσης, η ΡΑΕΚ σημειώνει ότι «από τις διαβεβαιώσεις τόσο του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. όσο και της εταιρείας Nexans Norway AS για τη μη διαφοροποίηση του κόστους του έργου πέραν της πιθανής απόκλισης του ±5%, συνάγεται ότι ο Κύπριος καταναλωτής δεν θα επιβαρυνθεί περαιτέρω μεταγενέστερα».