Η ανάγκη, άμεσα, να δρομολογηθούν έργα υποδομών στην Αττική προς αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, αλλά και της κλιματικής κρίσης, αναδείχθηκε χθες από τον ιδιωτικό τομέα κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών ITC 2024.
Την αναγκαιότητα αυτή αναγνώρισε και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τονίζοντας ωστόσο πως η χώρα δεν πρέπει να ολισθαίνει δημοσιονομικά. Ανακοίνωσε επίσης πως το επόμενο διάστημα, ίσως και εντός του μήνα, θα έρθει στη Βουλή νομοσχέδιο που θα αφορά τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για τις Πρότυπες Προτάσεις.
«Δεν μπορούμε να μοιράζουμε δισεκατομμύρια, χωρίς να υπάρχουν τα χρήματα. Ειδικά όταν χρειάζονται πόροι και για την εκτέλεση υφιστάμενων έργων και για να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις, όπως ο Daniel. Προσπαθούμε συνεπώς να βρούμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε πρωτίστως να είμαστε συνεπείς προς τον ιδιωτικό τομέα» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, συμμετέχοντας σε συζήτηση του συνεδρίου.
«Το τελευταίο έτος αναλάβαμε από κοινού, πολιτεία και ιδιωτικός τομέας, συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την έγκαιρη υλοποίηση εμβληματικών έργων, αλλά ταυτόχρονα κάναμε και μία συμφωνία. Μια συμφωνία να δρομολογούμε έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», είπε επίσης ο υπουργός.
Στη συνέχεια ο Γιώργος Συριανός, πρόεδρος Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) και διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις, αφού σημείωσε ότι στην Αθήνα πλέον υπάρχει «χάος και περιβαλλοντικό πρόβλημα» μίλησε για τις Πρότυπες Προτάσεις (έργα για την Αττική που έχει προτείνει ο ιδιωτικός τομέας).
Μονόδρομος
Όπως είπε είναι μονόδρομος η προώθηση έργων στο Λεκανοπέδιο. Αναφέρθηκε σε λύσεις όπως είναι οι υπόγειες κατασκευές, όπου χρειάζεται (π.χ. στον Υμηττό) και πρόσθεσε πως στις Πρότυπες Προτάσεις που έχει καταθέσει ήδη στο υπουργείο Υποδομών ο ιδιωτικός τομέας δεν προβλέπεται το δημόσιο να καταβάλει χρήματα, τουλάχιστον για τα πρώτα δέκα χρόνια. Οι όποιες πληρωμές, όπως είπε, παραπέμπονται στο μέλλον και σε ένα σύστημα με σκιώδη διόδια (διόδια επιχορηγούμενα από το δημόσιο).
Προς επίρρωση των όσων είπε ο κ. Συριανός ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Εκτελεστικό Μέλος του διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, Μάνος Μουστάκας, συμπλήρωσε ότι επί της ουσίας, «σε δέκα χρόνια θα πληρωθεί από το δημόσιο μικρό μέρος του οφέλους που θα έχει νωρίτερα η κοινωνία από την εκτέλεση έργων υποδομής που θα ανακουφίσουν τους πολίτες της Αθήνας».
Ο κ. Μουστάκας επεσήμανε ότι ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα δεν σταματά στα έργα παραχώρησης που έχει ήδη εντάξει στο χαρτοφυλάκιο του, «είναι μόνο η αρχή» σημείωσε και τόνισε πως πρόθεση του Ομίλου είναι να διεκδικήσει αντίστοιχες συμβάσεις και στο εξωτερικό.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για τα παραπάνω είπε ότι δεν υπάρχει μεγάλος δημοσιονομικός χώρος για συμμετοχή του δημοσίου σε Πρότυπες Προτάσεις και σε ΣΔΙΤ ή Παραχωρήσεις.
«Πρέπει να δούμε αν και πώς θα συμμετέχει το δημόσιο. Δεν θα γίνονται αποδεκτά έργα που θα μεταφέρουν βάρος και κόστος σε επόμενες γενιές» σημείωσε. Αναγνώρισε όμως (αν και Θεσσαλονικιός, όπως είπε) ότι το κράτος «χρωστάει έργα στην Αττική».
«Χρειάζεται να σκεφτούμε πόσο θα χρεώσουμε τις μελλοντικές γενιές με πληρωμές διαθεσιμότητας, ενώ πρέπει οι χρήστες να καταλάβουν επιτέλους ότι πρέπει να πληρώνουν» επεσήμανε.
Στην ίδια συζήτηση ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και σε ζητήματα όπως οι αξιώσεις (claims) που προβάλλουν ενίοτε οι κατασκευαστές καθώς και στο γεγονός ότι οι μελέτες δεν είναι πάντα τέλειες με αποτέλεσμα να γεννώνται επιπλέον των προϋπολογισμών κόστη στα έργα. «Χρειάζεται σύνεση και προσοχή για έργα που κοστίζουν, ενώ υπάρχει δρόμος για να βρούμε χρηματοδότηση» κατέληξε ο υφυπουργός Υποδομών.
Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι εντός του μήνα θα δημοσιοποιηθεί το νομοσχέδιο για τις Πρότυπες Προτάσεις, γεγονός που θα ανοίξει εκ νέου τη συζήτηση για τα έργα που είναι αναγκαία στην Αττική με δεδομένο ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει επεξεργαστεί συγκεκριμένες προτάσεις.