Skip to main content

Τι αλλάζει στο ακαταδίωκτο των τραπεζιτών – Πότε προχωρά αυτεπάγγελτη δίωξη

Όλες οι αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο - Αναλυτικά τι προβλέπει η τροπολογία

Ενα διαφορετικό status θα ισχύει από τούδε και στο εξής σε ό,τι αφορά τη δίωξη των τραπεζικών στελεχών αυτεπαγγέλτως, βάσει των αλλαγών του θεσμικού πλαισίου, αφού ψηφίστηκε η σχετική τροπολογία.

Μετά την παύση των μνημονίων και με δεδομένο πως εξέλιπαν οι λόγοι της απόλυτης προστασίας των τραπεζικών στελεχών, ο νομοθέτης επιτρέπει και πάλι την αυτεπάγγελτη δίωξη για απιστία στα τραπεζικά στελέχη. Ωστόσο, θέτει αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις στην αυτεπάγγελτη δίωξη τραπεζικών στελεχών, στις περιπτώσεις εκείνες που το αδίκημα αφορά αναδιαρθρώσεις και διαγραφές δανείων και χρεών ή στις περιπτώσεις εκείνες που η δίωξη στρέφεται κατά των στελεχών του ΤΧΣ.

Για τα παραπάνω απαιτείται τεκμηριωμένη έκθεση δύο επιθεωρητών της Τραπέζης της Ελλάδος από τη φάση της προκαταρκτικής κιόλας διαδικασίας. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, η αυτεπάγγελτη έγκληση μπορεί να λάβει χώρα χωρίς κανέναν περιορισμό. Κόκκινα δάνεια Ας σημειωθεί πως σε εκκρεμότητα βρίσκονται ακόμη πολλά πακέτα κόκκινων δανείων που πρέπει να τιτλοποιηθούν ή και να αναδιαρθρωθούν.

Επίσης πρέπει να ολοκληρωθούν οι ενέργειες από την πλευρά του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της Εθνικής Τράπεζας αλλά και της υλοποίησης της συμφωνίας για τη δημιουργία του 5ου πόλου (Τράπεζα Αττικής και Παγκρήτια Τράπεζα) για την οποία απαιτούνται σχετικές αποφάσεις από τη διοίκηση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Σημείο πολιτικών αντεγκλήσεων αποτέλεσε η συγκεκριμένη τροπολογία, η οποία σύμφωνα με την αντιπολίτευση, μείζονα και ελάσσονα, προσφέρει νέα ασυλία στα τραπεζικά στελέχη. Είναι, όμως, έτσι; Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν πως η Τράπεζα της Ελλάδος διαθέτει έμπειρο σώμα επιθεωρητών, που μπορούν να διαπιστώσουν τις τραπεζικές απιστίες. Επίσης, πολλές φορές, εν μέσω μνημονίων, υπήρξαν περιπτώσεις που ελήφθησαν αποφάσεις για τις οποίες δεν θα μπορούσε να είχε γίνει αλλιώς, μιας και σε διαφορετική περίπτωση η εξυγίανση των τραπεζών κινδύνευε.

Σε κάθε περίπτωση, τα όσα προβλέπει η νέα τροπολογία δίνουν πράγματι κάλυψη με τη σχετική γνωμοδότηση των επιθεωρητών της ΤτΕ, μόνον για τις περιπτώσεις εκείνες που αφορούν αναδιαρθρώσεις οι οποίες έχουν ως βινιέτα την εξυγίανση χρέους και στην ουσία αποτελούν απότοκο του πρόσφατου παρελθόντος των μνημονίων.

Πότε απαιτείται γνωμοδότηση ΤτΕ

Σύμφωνα με το άρθρο 69, κατά τη διενέργεια της προκαταρκτικής εξέτασης για την αξιόποινη πράξη που προβλέπεται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 390 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95), αν η απιστία στρέφεται κατά πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος και αφορά αναδιάρθρωση ή διαγραφή δανείων οφειλών ή χρεών ή στρέφεται κατά του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, η αρμόδια Εισαγγελική Αρχή ζητά από την Τράπεζα της Ελλάδος την πρόταση δύο επιθεωρητών αυτής, οι οποίοι, με βάση τα στοιχεία της δικογραφίας, συντάσσουν έκθεση, με την οποία διαπιστώνεται παράβαση ή μη του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις συναλλαγές του κάθε φορέα και η ύπαρξη βέβαιης και οριστικής ζημίας που συνδέεται αιτιωδώς με την τυχόν παράβαση και έχει προκληθεί στην περιουσία του πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος ή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπως αυτή αξιολογείται κατά τον σκοπό του ιδρυτικού του νόμου, καθώς και το ύψος αυτής.