Ισχυρή ανάκαμψη παρουσίασε μετά την πανδημία o τουρισμός στην Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση 97% σε σύγκριση με το 2021, όπως προκύπτει από ανάλυση της Visa για τον μεσογειακό τουρισμό, που παρέχει στοιχεία για τη χρήση καρτών από τουρίστες που ταξιδεύουν στις ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου.
Οι κύριες χώρες προέλευσης
Σύμφωνα με την ανάλυση της Visa, οι περισσότεροι επισκέπτες το 2023 ήρθαν στην Ελλάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο, αντιπροσωπεύοντας το 13% του συνόλου. Αξίζει να σημειωθεί πως η χώρα προέλευσης με τη σημαντικότερη αύξηση ήταν η Τουρκία, με τις αφίξεις από τη γειτονική χώρα να εκτινάσσονται κατά 163%. Οι ΗΠΑ ακολούθησαν στη 2η θέση, καταγράφοντας αύξηση 23% σε ένα έτος. Σε σύγκριση με το 2019, η αύξηση των επισκεπτών από τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 56%.
Χρησιμοποιώντας το 2019 ως μέτρο σύγκρισης, παρότι το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σταθερά στην κορυφή του διαγράμματος των επισκεπτών, ο όγκος των επισκεπτών από χώρες με λιγότερους επισκέπτες, όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Ρουμανία και η Ιρλανδία έχει αυξηθεί σημαντικά. Για ορισμένες χώρες, όπως η Ελβετία, η αύξηση των δαπανών είναι ανάλογη με εκείνη των επισκεπτών, σε άλλες περιπτώσεις όμως, όπως εκείνες της Ρουμανίας και της Γερμανίας, καταγράφονται δαπάνες υψηλότερες από την αύξηση των επισκεπτών, γεγονός που αναδεικνύει ότι η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη ενισχύεται.
Επισκέπτες που επιστρέφουν
Περισσότεροι από τους μισούς επισκέπτες το 2023 (54%) δεν επισκέφθηκαν την Ελλάδα ή άλλους μεσογειακούς προορισμούς το 2022, ενώ 2 στους 10 επέστρεψαν στη χώρα το 2023.
Σημαντική δαπάνη από «επισκέπτες μακράς διάρκειας»
Οι «επισκέπτες μακράς διάρκειας», δηλαδή εκείνοι που πραγματοποίησαν συναλλαγές με ξένες κάρτες στην Ελλάδα για πάνω από 30 μέρες, πραγματοποίησαν το 15% της συνολικής δαπάνης στη χώρα. Από αυτούς, 17% αποτέλεσαν οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, ενώ ακολούθησαν εκείνοι από την Κύπρο με 14% και αυτοί από το Ηνωμένο Βασίλειο με 12%.
Πού ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα οι τουρίστες
Η εστίαση και η νυχτερινή ζωή αποτέλεσαν τις κατηγορίες με την υψηλότερη δαπάνη στην Ελλάδα το 2023 με τη διαμονή και τα ψώνια σούπερ μάρκετ να ακολουθούν στις επόμενες θέσεις. Πιο συγκεκριμένα, εστιατόρια, μπαρ και νυχτερινά κέντρα συγκέντρωσαν το 22%, ξενοδοχεία και καταλύματα το 19%, και σούπερ μάρκετ το 7%.
Πρωτιά της Αθήνας στη δαπάνη με κάρτες
Το 2023 η Αθήνα ήρθε πρώτη ανάμεσα σε όλες τις πόλεις στην Ελλάδα στη χρήση καρτών με 67%. Στα νησιά, η Σαντορίνη βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με 57% και ακολουθούν Ρόδος και Χανιά. Στην Αθήνα σημειώθηκε το ένα πέμπτο του συνόλου των δαπανών στη χώρα, με όλους τους προορισμούς να παρουσιάζουν αύξηση, εκτός από τη Μύκονο.
Στροφή στις ψηφιακές πληρωμές
Το 72% των συναλλαγών με ξένες κάρτες στην Ελλάδα το 2023 έγιναν σε σημείο πώλησης έναντι 84% στις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες, με περισσότερες από τις μισές να γίνονται ανέπαφα, ενώ το 28% αφορά σε αναλήψεις από ΑΤΜ.
Σημειώνεται ότι βάσει του μνημονίου συνεργασίας που υπεγράφη ανάμεσα στη Visa και στην ελληνική κυβέρνηση τον Μάρτιο του 2022, η Visa παρέχει στο υπουργείο Τουρισμού συγκεντρωτικά δεδομένα με στόχο να διευκολύνει την κατανόηση των τάσεων στον τουρισμό και τη λήψη εμπεριστατωμένων αποφάσεων για την προσέλκυση περισσότερων και καλύτερα στοχευμένων επισκεπτών αλλά και την παροχή σε αυτούς καλύτερων εμπειριών.
Όπως ανέφερε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, «το υπουργείο Τουρισμού ανοίγει έναν νέο κύκλο ανάπτυξης με έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελληνικού τουρισμού. Βασική προϋπόθεση στην κατεύθυνση αυτή αποτελεί η αποτύπωση της πραγματικής εικόνας και των τάσεων της τουριστικής αγοράς. Η συνεργασία του υπουργείου Τουρισμού με τη Visa στοχεύει στην καταγραφή και σύνθεση όλης της πληροφορίας για την ελληνική τουριστική αγορά και το ανταγωνιστικό περιβάλλον της, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση δυναμικών πολιτικών αντιμετώπισης των μεγάλων προκλήσεων για τον ελληνικό τουρισμό».
«Η ανάλυση της Visa για τον Μεσογειακό τουρισμό παρέχει σημαντικές πληροφορίες στην ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού, βοηθώντας στη δημιουργία και την υλοποίηση στρατηγικών για τη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών. Είναι σημαντικό όχι μόνο να προσελκύουμε περισσότερους τουρίστες στην Ελλάδα αλλά και να ενισχύσουμε την εμπειρία τους για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των σύγχρονων ταξιδιωτών» σημείωσε από την πλευρά της η Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια της Visa για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Μάλτα και το Ισραήλ.
«Ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και η Visa είναι έτοιμη να βοηθήσει τόσο τις Αρχές όσο και τις ελληνικές επιχειρήσεις να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη που προσφέρουν οι ψηφιακές πληρωμές. Πιστεύουμε ότι εξασφαλίζοντας πως οι τουρίστες θα μπορούν να πληρώνουν με ασφάλεια και άνεση, όπως στις χώρες τους, σε κάθε σημείο του ταξιδιού τους – από το αεροδρόμιο, μέχρι το λεωφορείο (όπως με το tap-to-ride που εισήχθη πρόσφατα στις λεωφορειακές γραμμές του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών), το εστιατόριο ή την παραλία – είναι απαραίτητο» πρόσθεσε.
Σημειώνεται ότι η ανάλυση για τον Μεσογειακό τουρισμό της Visa πραγματοποιείται από το τμήμα Visa Consulting and Analytics με άντληση δεδομένων από το δίκτυο της Visa. Η ανάλυση αφορά στις τάσεις μετά την πανδημία Covid-19 και αξιοποιεί δεδομένα από το 2019, το 2021, το 2022 και το 2023. Η ανάλυση καλύπτει συναλλαγές πρόσωπο με πρόσωπο που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα με κάρτες Visa που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό. Ο όρος «επισκέπτες» αναφέρεται στον αριθμό των μοναδικών ξένων καρτών Visa με τις οποίες πραγματοποιήθηκαν συναλλαγές στην Ελλάδα κατά την περίοδο ανάλυσης. Οι χώρες αναφοράς που χρησιμοποιούνται στην έρευνα είναι η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία, η Κύπρος, η Μάλτα και η Κροατία.