Skip to main content

Υπ. Υποδομών: Ανάσα στο κυκλοφοριακό θα δώσουν οι επεκτάσεις

EUROKINISSI

Ποιες είναι οι άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών

Στις επόμενες μεγάλες προκλήσεις – προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών,  εντάσσονται τα νέα οδικά έργα στην Αττική που θα δώσουν λύσεις στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα, χωρίς να υφίσταται χρονοδιάγραμμα, λόγω και της έλλειψης χρηματοδοτικών πόρων.

Πρόκειται κυρίως για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Το μεγαλύτερο και πιο δαπανηρό έργο αφορά την προέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς το Ελληνικό μέσω της σήραγγας Ηλιουπόλεως, παρέμβαση που θεωρείται κρίσιμη και αναγκαία λόγω και της ανάπτυξης στο Ελληνικό.

Στη σχετική συζήτηση εδώ και πολλά χρόνια περιλαμβάνονται επίσης οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα όπως και ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα ο οποίος εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό.

Επίσης, είναι και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έργο «παγωμένο» (εκκρεμεί και συζήτηση προσφυγής του οικείου Δήμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας). Για την επέκταση της Κύμης έχει αναδειχθεί και ανάδοχος, ωστόσο, όπως είπε χθες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου.

«Δεν είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για συγκεκριμένα έργα στην Αττική», δήλωσε χθες με σαφήνεια ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας κατά την εφ’ όλης της ύλης ενημέρωση του Τύπου για τη δραστηριότητα του υπουργείου.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, προηγουμένως παραδέχθηκε την αναγκαιότητα νέων οδικών έργων στην Αττική, κάνοντας μνεία στις περιβόητες Πρότυπες Προτάσεις που έχουν κατατεθεί από κατασκευαστικές εταιρίες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και για τον άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα.

Όπως είπε το θεσμικό πλαίσιο για τις Πρότυπες Προτάσεις θα αλλάξει με νέο νομοσχέδιο. Έτσι, η όποια σχετική συζήτηση για τα έργα στην Αττική μετατίθεται, χωρίς να είναι και βέβαιο πως οι νέες πρότυπες προτάσεις που θα κατατεθούν από τους κατασκευαστές θα είναι υλοποιήσιμες.

Βασική παράμετρος, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, είναι η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στα έργα αυτά, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι είναι περιορισμένοι και η κυβέρνηση δεν προτίθεται να δημιουργήσει πρόβλημα στη δημοσιονομική πορεία της χώρας.

«Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου θα πρέπει να είναι τέτοια που επιτρέπει ο δημοσιονομικός χώρος, κατά συνέπεια οι Πρότυπες Προτάσεις θα αξιολογηθούν σε αυτή τη βάση», υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών.

Όπως ειπώθηκε το νέο θεσμικό πλαίσιο θα ορίζει ότι τα έργα που θα υλοποιούνται με Πρότυπες Προτάσεις θα είναι ΣΔΙΤ ή Παραχωρήσεις και όχι δημόσια, θα έχουν προϋπολογισμό πάνω από 200 εκατ. ευρώ και στις επιτροπές αξιολόγησής τους δεν θα συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

«Εξωπραγματικό» το χρονοδιάγραμμα για το Μετρό της Αθήνας

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε χθες και για το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ο κ. Ταχιάος χαρακτήρισε «εξωπραγματικό» το διάστημα των 8 ετών που τέθηκε στη σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου λέγοντας πως επιβλήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για πολιτικούς λόγους.

Λάθος χαρακτήρισε και το σπάσιμο του έργου σε δύο εργολαβίες (η μια για τις πρόδρομες εργασίες και η δεύτερη για το κυρίως έργο).

Σύμφωνα με τον ίδιο η καθυστέρηση στην κατασκευή της νέας γραμμής του μετρό της Αθήνας προς το παρόν δεν μπορεί να αποτυπωθεί. Πάντως, δεν έχουν μεταβληθεί τα χρονοδιαγράμματα για τους Μετροπόντικες. Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στα γνωστά προβλήματα με την παράδοση των χώρων για τους σταθμούς και συγκεκριμένα για το Πάρκο Ριζάρη, τα Εξάρχεια (όπου όμως γίνονται εργασίες) και την Κυψέλη (έχει παρουσιαστεί πρόβλημα σχετικό με τα δίκτυα).

«Βούληση μας είναι να υλοποιούμε ότι έχουμε πει στην κοινωνία, είτε πρόκειται για έργα με ολοκλήρωση εντός έτους, είτε σε επίπεδο 4ετίας ή και με μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Ο υπουργός ανέφερε επίσης ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα έρθει νομοθετική διάταξη για την αύξηση της εθνικής χρηματοδότησης (ΠΔΕ) των έργων για Υποδομές στα 500 εκατ. από περίπου 320 εκατ. ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα.

Κατά τον κ. Σταϊκούρα μείζον θέμα είναι η προώθηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης (Ε65 και Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης). Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα είπε πως τα χρονοδιαγράμματα τηρούνται και δεν θα χαθούν χρηματοδοτικοί πόροι.

Αναφορικά με τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στη Θεσσαλία (οδικά και σιδηροδρομικά προϋπολογισμού 1,4 δις. ευρώ) ειπώθηκε πως σύντομα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες ανάθεσής τους ώστε μέχρι τις αρχές Φθινοπώρου να έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις με τους κατασκευαστές που θα τα αναλάβουν.

Κατά την ενημέρωση έγινε γνωστό ότι υπάρχει πρόσθετη καθυστέρηση στη διαδικασία για το ΣΔΙΤ που αφορά στο νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, καθώς έχει κατατεθεί αίτημα υποκατάστασης του ενός εκ των δύο φορέων της κοινοπραξίας που έχει κηρυχθεί ανάδοχος. Η κοινοπραξία αποτελείται από την Intrakat και την Redex (όμιλος Κοπελούζου) με τη δεύτερη να επιθυμεί να αποχωρήσει.