Skip to main content

Ξενοδοχεία Αθήνας: Ετήσια αύξηση πληρότητας 4,8% τον Μάιο – Στα 127 ευρώ η μέση τιμή δωματίου

Από τις λίγες φορές που η Αθήνα πήγε καλύτερα από την Κωνσταντινούπολη

Με μέση πληρότητα της τάξης του 72,3% έκλεισε το πρώτο πεντάμηνο του 2024, έναντι 68,9% του 2023 για τα ξενοδοχεία της Αθήνας.

Η θετική αυτή μεταβολή που καταγράφηκε σε επίπεδο πενταμήνου είναι της τάξης του 4,8% έναντι του 2023, ο δε Μάιος ναι μεν σημείωσε καλύτερη πληρότητα έναντι των μηνών που προηγήθηκαν (86,2%), ωστόσο η πληρότητα αυτή παρουσιάζει μείωση έναντι της αντίστοιχης πληρότητας Μαΐου του 2023 κατά – 2,7%.

Ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις εμφανίζουν η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) 5μηνου και το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023: Πιο συγκεκριμένα ως Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) 5μηνου 2024 κατεγράφησαν τα 127,15 ευρώ (αύξηση κατά 8,8% έναντι του 5μήνου 2023) και ως μέσο Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) 2024 τα 91,90 ευρώ – έναντι 80,58 ευρώ του Α΄ 5μήνου του 2023  (αύξηση της τάξης του 14%).

Ο Μάιος θεωρείται μήνας αιχμής για την πρωτεύουσα, όπως και ο Ιούνιος, που εξ ορισμού αναμένονται πάντα θετικότερες επιδόσεις. Η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) Μαΐου 2024 ήταν 178,16 ευρώ (δηλ. σημείωσε αύξηση κατά 15,6% έναντι του περσινού Μαΐου) και το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) Μαΐου 2024 ήταν 153,50 ευρώ (αύξηση κατά 12,4% έναντι του αντίστοιχου RevPar Μαΐου 2023).

«Για άλλη μια φορά είναι εμφανές πως τα στοιχεία και τα αποτελέσματα των ξενοδοχείων δεν συνάδουν με τους γενικότερους “πανηγυρισμούς”: Την καλύτερη μέση πληρότητα όλων εμφάνισαν τα ξενοδοχεία 3*, τόσο στο 5μηνο 2024 (80,5%), όσο και τον Μάιο 2024 (91,9%) και ακολούθησαν τα ξενοδοχεία 4* και τα 5*. Κάτι ιδιαίτερα ευχάριστο για τα ξενοδοχεία των χαμηλότερων κατηγοριών, που όμως παράλληλα φανερώνει και τα πολλά περιθώρια που υπάρχουν για προσέλκυση πελατείας υψηλότερης οικονομικής δυνατότητας, στην οποία πρέπει να στοχεύει στο εξής η Αθήνα», υπογραμμίζει η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).

Όπως επισημαίνει, «το να προσελκυθούν τουρίστες οι οποίοι θα είναι διατεθειμένοι ή θα είναι σε θέση να ξοδέψουν πολλά περισσότερα χρήματα για την επίσκεψή τους στην Αθήνα, σίγουρα λειτουργεί σε συνάρτηση με το προφίλ που “χτίζει” καθημερινά η ίδια η πόλη ως ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και διεθνής προορισμός – ικανοποιώντας επισκέπτες υψηλών απαιτήσεων».

Οι ανταγωνιστές της Αθήνας

Η μέση πληρότητα της Αθήνας το α΄ 5μηνοτου 2024 κυμάνθηκε σε καλά επίπεδα σε σύγκριση με αυτή των λοιπών πόλεων – ανταγωνιστών της (η μέση πληρότητα στις ευρωπαϊκές πόλεις κινήθηκε μεταξύ 63,4% -Βιέννη και 75,8% – Λονδίνο).

Επίσης, είναι από τις λίγες φορές που η Αθήνα πήγε καλύτερα από την Κωνσταντινούπολη, η οποία στο 5μηνο 2024 σημείωσε μέση πληρότητα 63,9%, μέση τιμή δωματίου 125,74 ευρώ και Rev Par 80.35 ευρώ. Ωστόσο, καλύτερες επιδόσεις μέσης τιμής δωματίου κατέγραψαν π.χ. η Βαρκελώνη (179,32 ευρώ), η Μαδρίτη (162,54 ευρώ), η Ρώμη (218,63 ευρώ), το Παρίσι (302,55 ευρώ), το Λονδίνο (202,33 ευρώ), το Άμστερνταμ (170,46 ευρώ) κ.ο.κ. έναντι των 127,15 ευρώ της Αθήνας.

Αντίστοιχα υψηλότερες ήταν και οι επιδόσεις των λοιπών ανταγωνιστών στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, όπως π.χ. Βαρκελώνη (135,57 ευρώ), Μαδρίτη (122,07 ευρώ), Ρώμη (148,67 ευρώ), Παρίσι (219,95 ευρώ), Λονδίνο (153,37 ευρώ), Άμστερνταμ (120,86 ευρώ), έναντι 91,90 ευρώ της Αθήνας.

Η ΕΞΑΑΑ θεωρεί πως «δεν πρέπει να μας αφήσει αδιάφορους  ο πλέον πρόσφατος και “συγκλονιστικός” θα λέγαμε νέος στόχος της τουριστικής Βαρκελώνης – όπως τον εισηγήθηκε ο δήμαρχός της, Jaume Collboni, και παρουσιάστηκε εκτενώς σε δημοσιεύματα: “Το 2029 κανένα σπίτι να μην έχει άδεια ενοικίασης ως τουριστικό κατάλυμα”.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως την τελευταία δεκαετία έχουν ήδη κατατεθεί κατ’ επανάληψη από τους ξενοδοχειακούς φορείς (ΞΕΕ – ΙΤΕΠ, ΕΞΑΑΑ) πλήθος από στοχευμένες έρευνες και μελέτες για την Αθήνα και ειδικά για τη βραχυχρόνια μίσθωση – προς αξιοποίηση από τους αρμόδιους φορείς.

Εκτιμούμε πως όσα έχουν κατατεθεί θα πρέπει να συνυπολογιστούν στις μελέτες, πρωτοβουλίες ενημέρωσης και νέες συνέργειες προς τις οποίες προχωρούν φορείς όπως η Περιφέρεια Αττικής και ο δήμος Αθηναίων.

Παράλληλα, σίγουρα θα συμβάλλουν στην συνολική αναβάθμιση του προορισμού -και στην αυριανή πρότασή του προς τους επισκέπτες- μια σειρά από έργα και επενδύσεις που έχουν δρομολογηθεί να πλαισιώσουν στο εγγύς μέλλον τον ‘πυρήνα’ της Αθήνας (Ιστορικό & Εμπορικό Κέντρο), εμπλουτίζοντας τις υπάρχουσες επιλογές διαμονής και τουριστικών διαδρομών (λ.χ. νέες και ανακαινισμένες τουριστικές μονάδες υψηλών προδιαγραφών, Ελληνικό, Τατόϊ, κ.ά.).