Skip to main content

Πληθωρισμός: Στο 2,4% υποχώρησε τον Μάιο

Πτώση των τιμών - καρότσι σούπερ μάρκετ - δείκτης σε πτώση - πληθωρισμός

Αύξηση 3,1% στα τρόφιμα - Αναλυτικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Μικρή ανάσα στα νοικοκυριά τον Μάιο με τις τιμές σε αρκετές κατηγορίες τροφίμων να ακολουθούν πτωτική πορεία ενώ σε άλλες περιπτώσεις να καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης. Το Μάιο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 2,4% από 3,1% τον Απρίλιο, 3,2% τον Μάρτιο και 2,9% τον Φεβρουάριο.

Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον προηγούμενο μήνα τα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά σημείωσαν οριακή μείωση 0,5% έναντι του Απριλίου. Σε ετήσια βάση η αύξηση ήταν στο 3,1%. Πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν για ακόμα ένα μήνα είχαν οι αυξήσεις στο ελαιόλαδο ενώ στη δεύτερη θέση με τη μεγαλύτερη αύξηση βρίσκονται τα νωπά ψάρια.

Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις

Στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, σε ετήσια βάση, είναι το ελαιόλαδο με ποσοστό 56,8%, τα νωπά ψάρια 12,5%, το μεταλλικό νερό- αναψυκτικά και χυμοί φρούτων 7,7%,  ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά με άνοδο 2,3% και κρέατα 1,9%. Αντίθετα πτώση 1,9% σημείωσαν τα γαλακτοκομικά & αυγά και κατά 0,9% το ψωμί-δημητριακά.

Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός σημείωσε πτώση 13,8%, το φυσικό αέριο 11,6% ενώ τα καύσιμα-λιπαντικά αυξήθηκαν κατά 5,3% σε σχέση με τον Μάιο του 2023.

Σε σχέση με τον Απρίλιο, μείωση κατά 5,6% κατέγραψαν οι τιμές στα νωπά λαχανικά, 3,5% στα νωπά φρούτα, 2,6% στο χοιρινό και 2,2% στο πλήρες γάλα. Στον αντίποδα, το γιαούρτι αυξήθηκε κατά 3,6%, τα νωπά ψάρια κατά 2,5% και τα πουλερικά κατά 2,3%.

Οι μεταβολές σε ετήσια βάση

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,4% τον μήνα Μάιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 3,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.

• 1,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 2,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 4,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 2,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών.

• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

• 5,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.

• 1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 1,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 0,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.

• 1,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.