Έως το Σεπτέμβριο, η ΑΑΔΕ θα έχει στη διάθεση της εφαρμογή που θα επιτρέπει τον ψηφιακό έλεγχο των πινακίδων κυκλοφορίας προκειμένου να εντοπιστούν ανασφάλιστα οχήματα, όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ αλλά και όσα οι ιδιοκτήτες τους συνεχίζουν να κυκλοφορούν, αν και έχουν θέσει το όχημα σε ακινησία.
Η δημόσια διαβούλευση του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ολοκληρώνεται την Πέμπτη. Ωστόσο λόγω ευρωεκλογών, στη Βουλή αναμένεται να κατατεθεί εντός του Ιουνίου οπότε και θα ξανανοίξει το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρη Θεοχάρη, στόχος είναι εντός του καλοκαιριού να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ετοιμασία των σχετικών εφαρμογών ώστε από το Φθινόπωρο να ξεκινήσουν οι ψηφιακοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Μέσω του νομοσχεδίου ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό:
● ανασφάλιστων οχημάτων,
● οχημάτων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,
● οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.
Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάμηνη βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.
Ειδικές κάμερες σε διόδια και κόμβους
Με τη βοήθεια ειδικών σαρωτών πινακίδων, αστυνομία και ΑΑΔΕ θα εντοπίζουν τα οχήματα που είναι ανασφάλιστα και είχαν τεθεί σε ακινησία.
Το πρόστιμο για όσους εντοπιστούν να κυκλοφορούν οχήματα τα οποία έχουν τεθεί σε ακινησία ανέρχεται στο ποσό των 10.000 ευρώ και εφόσον ο παραβάτης εντοπιστεί εκ νέου εντός τριετίας να κινεί το όχημα που έχει θέσει σε ακινησία, το πρόστιμο τριπλασιάζεται και φθάνει στις 30.000 ευρώ. Το διοικητικό πρόστιμο επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος και, σε περίπτωση συνιδιοκτητών, στον συνιδιοκτήτη που αρχικά υπέβαλε το αίτημα θέσης του οχήματος σε ακινησία.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος τα πρόστιμα διαμορφώνονται σε :
– 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,
– 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,
– 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Αν διαπιστωθεί οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, τα τελευταία 17 έτη περίπου 2,8 εκατ. οχήματα δεν ελέγχονται συστηματικά στα ΚΤΕΟ ενώ αντίστοιχα περίπου 6,5 εκατ. οχήματα δεν διαθέτουν την απαραίτητη Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων. Στοιχεία που καταδεικνύουν ότι χιλιάδες οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους αποτελούν μία ωρολογιακή βόμβα καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει για την ασφαλή και μη ρυπογόνα κατάσταση κυκλοφορίας των οχημάτων τους.
Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται εντός 30 εργάσιμων ημερών.
Σημειώνεται ότι, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα έως 3 μηνών από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει εκ νέου συμμορφωθεί, εκτός από το πρόστιμο που επιβάλλεται, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Τα παραπάνω επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.