Skip to main content

Φυσικό αέριο: Ο Κάθετος Διάδρομος και ο πρωταγωνιστικός ρόλος του ΔΕΣΦΑ

Reuters/ DAVID W CERNY

Πρωταγωνιστής ο ΔΕΣΦΑ για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου από την Ελλάδα στην Κεντρική Ευρώπη

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι ενέργειες των Διαχειριστών προκειμένου να καταστεί πραγματικότητα του σχέδιο του «Κάθετου Διαδρόμου» που θα επιτρέψει τη διαμετακόμιση αερίου από την Ελλάδα, ως «πύλη εισόδου», έως την Κεντρική Ευρώπη και την Ουκρανία.

Αν και πρόκειται για τον Διαχειριστή της μίας από τις εφτά χώρες που συμμετέχουν στο project, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει πλέον πρωτοπόρο ρόλο στην προώθηση του έργου, γεγονός που αποδεικνύεται από το ότι φιλοξενεί για δεύτερη φορά μια σχετική με το έργο εκδήλωση στην Αθήνα.

Οι άλλες χώρες

Οι υπόλοιπες χώρες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του «Κάθετου Διαδρόμου» (Vertical Corridor) είναι οι Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Μολδαβία, Ουκρανία και Σλοβακία.

Επίσης δίνουν το «παρών» η Gastrade, φορέας λειτουργίας και διαχείρισης του FSRU Αλεξανδρούπολης, και η κοινοπραξία ICGB που διαχειρίζεται τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB). Να σημειωθεί ότι η επόμενη συνάντηση των διαχειριστών από τις εμπλεκόμενες χώρες για τον «Κάθετο Διάδρομο» θα γίνει στις 22 Μαΐου.

Πρόσφατα σε δηλώσεις της στα πλαίσια εκδήλωσης του ΔΕΣΦΑ, η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή, Μaria Rita Galli, υπογράμμισε τη στρατηγική στόχευση του έργου, τη συμμόρφωσή του με τις συνολικές ευρωπαϊκές ενεργειακές κατευθύνσεις για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο και διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων, ενώ επισήμανε την πρόθεση του Έλληνα Διαχειριστή να καταστήσει το έργο «ευρωπαϊκή υπόθεση».

Μarket tests

Υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τα market tests ως προς τη δεσμευτική τους φάση, όλων των Διαχειριστών της Βαλκανικής, με σκοπό η όποια επαύξηση και αναβάθμιση του συστήματος σε εθνικό επίπεδο να συμπληρώνεται με ανάλογες δυνατότητες σε γειτονικά κράτη.

Υπό το πρίσμα αυτό, ο ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, επιδιώκει να υπάρξει πολυεπίπεδη υποστήριξη των έργων αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς, μεταξύ των οποίων και των σχεδίων για τον «Κάθετο Διάδρομο», ώστε αν το ενδιαφέρον των χρηστών δεν επαρκεί για την υλοποίηση των επενδύσεων, αυτές να τύχουν χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Να συμπληρώσουμε ότι στην εξίσωση μπαίνουν και οι ΗΠΑ, καθώς, όπως επισήμανε η CEO του ΔΕΣΦΑ, υπάρχουν συζητήσεις για πιθανή γραμμή χρηματοδότησης. Αναλυτικότερα, η κ. Galli σημείωσε ότι κύριο επιχείρημα για την αναζήτηση στήριξης είναι το γεγονός ότι ο Vertical Corridor θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης, στην περίπτωση που για τον οποιονδήποτε λόγο διαταραχθούν οι υφιστάμενες οδεύσεις.

Κι αυτό γιατί η συγκεκριμένη αρτηρία ανεφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής βασίζεται σε μακρόπνοο σχεδιασμό, ανεξάρτητα από την εκάστοτε τρέχουσα συγκυρία, στην οποία μπορεί κάλλιστα η ζήτηση για αέριο να είναι μειωμένη. Κύριος κορμός του Vertical Corridor είναι ο άξονας Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία.

Στη συνέχεια, ακολουθούν δύο κλάδοι, ο δυτικός (Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία) και ο ανατολικός (Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία). Με τη «στοχευμένη» ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας των συστημάτων αερίου των εμπλεκόμενων χωρών, θα μπορούν να αυξηθούν οι ποσότητες που μπορούν να διακινηθούν μέσω του Διαδρόμου, με αφετηρία στην Ευρώπη την Ελλάδα.

Όπως ανέφερε η κ. Galli, ήδη μπορούν να μεταφερθούν από την Ελλάδα έως τη Μολδαβία 2 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Ωστόσο, στόχος είναι το νούμερο αυτό να αυξηθεί. Σε κάθε περίπτωση, να σημειώσουμε ότι οριστικές αποφάσεις, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα υπάρξουν με τη νέα σύνθεση της Κομισιόν που θα προκύψει μετά τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου.

Θετικό κλίμα

Ωστόσο, η μέχρι στιγμής ευρωπαϊκή στήριξη με την παρουσία της Ευρωπαίας επιτρόπου Κάντρι Σίμσον στη συνάντηση των Διαχειριστών στο περιθώριο της Υπουργικής Διάσκεψης του CESEC (Central and South Eastern Europe Energy Connectivity) που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, είναι δηλωτική του θετικού κλίματος που υπάρχει και το οποίο βέβαια μένει να μεταφραστεί σε συγκεκριμένα μέτρα.