Έτος ολοκληρωτικής επαναφοράς του παγκόσμιου τουρισμού και των αερομεταφορών στα προ πανδημίας επίπεδα θα είναι το 2024, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των εν ελλάδι ταξιδιωτικών γραφείων Fedhatta Λύσανδρος Τσιλίδης. Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα, όπως αναφέρει η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ Χριστίνα Τετράδη αποκτά μια σταθερή βάση τουριστικών ροών στα επίπεδα των 30 εκατομμυρίων αφίξεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων και την ευρύτερη τουριστική στρατηγική της χώρας.
Υπενθυμίζεται πως ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2023 ανήλθε σε 30,08 εκατομμύρια, εκτινάσσοντας στα 20,6 δισ. ευρώ τα έσοδα από τον τουρισμό το 2023.
Η Ελλάδα πλέον διαθέτει ένα πολύ ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν, συνδεδεμένο με τον παράγοντα ασφάλειας, ενώ παράλληλα μπορεί να στρέψει το βλέμμα και σε άλλες μορφές τουρισμού προκειμένου να αμβλύνει την εποχικότητα αλλά και να πετύχει μεγαλύτερη διάχυση του τουριστικού εισοδήματος σε όλες τις περιφέρειες της, δηλώνει η κ. Τετράδη στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Μπορεί φέτος οι κρατήσεις σε γενικό επίπεδο να κινούνται σε ήπια αύξηση από το 2023, ωστόσο η ώρα της αυξημένης ζήτησης δεν είναι ώρα εφησυχασμού, αλλά είναι ώρα στρατηγικού σχεδιασμού. Μόνο έτσι μπορούμε να συνεχίζουμε να βασιζόμαστε στον κλάδο μας για το μέλλον», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΠΟΞ Γιάννης Χατζής σε πρόσφατη παρέμβαση του.
Τα «αγκάθια»
Σύμφωνα με τον κ. Τσιλίδη, στα «αγκάθια της τρέχουσας χρονιάς συμπεριλαμβάνονται οι δυο πόλεμοι στην ευρύτερη περιοχή. Όπως εξηγεί, τα γεγονότα αυτά δημιουργούν μεγάλη ανησυχία και φόβο στους ταξιδιώτες αλλά παράλληλα έχουν άμεσες επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος και κατά συνέπεια στο λειτουργικό πεδίο των επιχειρήσεων.
Οι έλλειψεις προσωπικού
Από την πλευρά της η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και πρόεδρος των ξενοδόχων στην Ζάκυνθο εστιάζει στο ζήτημα της στελέχωσης των ξενοδοχείων με προσωπικό που και φέτος αποτελεί μείζον θέμα. Όπως λέει, πολλά ξενοδοχεία δεν θα ανοίξουν τμήματα τους για αυτόν τον λόγο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων ετοιμάζει έρευνα για την εφετινή χρονιά που θα αποτυπώνει ακριβώς το εργασιακό ζήτημα στα ξενοδοχεία. Και εφέτος ωστόσο τα λειτουργικά κόστη, αποτελούν ένα ακόμη «καυτό» θέμα για τα ξενοδοχεία, που όπως τονίζει η κ. Τετράδη, τα εμποδίζει να κάνουν προβλέψεις για προϋπολογισμούς.
Χ. Τετράδη: Δεν έγινε καμπάνια για να συνδεθεί το ελληνικό Πάσχα με την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν
Σε ό,τι αφορά τις ελεύσεις τουριστών στην Ελλάδα και την πληρότητα των ξενοδοχείων, η κ. Τετράδη υπογραμμίζει ότι ακόμα είναι χαμηλές, αφού ακόμα δεν έχουν εντατικοποιηθεί οι πτήσεις τσάρτερ στους ελληνικούς προορισμούς. Στο σημείο αυτό η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ επισημαίνει ότι δεν έγινε και καμία καμπάνια για να συνδεθεί το ελληνικό Πάσχα με την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, επικοινωνιακά αντανακλαστικά δεν επέδειξαν και οι περιφέρειες, που κάλλιστα θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν αυτή τη χρονική συγκυρία και να απευθύνουν πρόσκληση στο διεθνές ταξιδιωτικό κοινό να επισκεφθεί την Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση οι ξενοδοχειακές μονάδες είναι σε αναμονή μιας και ο Μάιος είναι μήνας της τελευταίας στιγμής, αναφορικά με τις κρατήσεις των ξένων επισκεπτών.
«Οι Ευρωπαίοι αφού δεν αποταμιεύουν και δεν επενδύουν, ταξιδεύουν»
Στο μεταξύ, ο κ. Τσιλίδης παρατηρεί ότι μπορεί φέτος να ταξιδέψουν λιγότεροι από το εξωτερικό ωστόσο επειδή οι τιμές είναι αυξημένες ο κύκλος εργασιών για τις επιχειρήσεις θα είναι ίδιος σε σχέση με πέρυσι, όπως εκτιμά. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ταξιδεύουν οι πιο ευκατάστατοι φέτος και για το λόγο αυτό στην Αθήνα στα πεντάστερα ξενοδοχεία «δεν πέφτει καρφίτσα» όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά. Παραμένοντας στο βεληνεκές των οικογενειακων προϋπολογισμών ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης Μανόλης Τσακαλάκης τονίζει ότι η οικονομική κρίση και το ροκάνισμα του οικογενειακού προϋπολογισμού θα είναι ορατό φέτος στους Ευρωπαίους και τους Γερμανούς συγκεκριμένα. Ωστόσο σημειώνει ότι οι Γερμανοί και οι Άγγλοι έχουν επιδοθεί με τα μανίας στα ταξίδια φέτος και «αφού δεν αποταμιεύουν και δεν επενδύουν, τότε ταξιδεύουν». Πάντως πελάτες με αυτό το οικονομικό προφίλ δεν θα ξοδέψουν πολλά χρήματα εκτός ξενοδοχείων. «Θα είναι με το μέτρο φέτος» εκτιμά.
Οι κύριες αγορές προέλευσης τουριστών
Κύριες αγορές προέλευσης τουριστών και για φέτος θα είναι οι Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία, Τσεχία, Ουγγαρία, Ρουμανία κλπ., σύμφωνα με την κ. Τετράδη. Περαιτέρω ωστόσο ενδυνάμωση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα, θα μπορούσε να προέλθει από την διευκόλυνση των διαδικασιών έκδοσης Visa σε επισκέπτες από τρίτες χώρες, όπως Ινδία, Κίνα, Ανατολική Ευρώπη, Λατινική Αμερική, σημειώνει με τη σειρά του ο κ. Τσιλίδης.
Καθώς πλησιάζει η θερινή σεζόν, η κ. Τετράδη υπογραμμίζει τη σημασία της αναβάθμισης των υποδομών στα αεροδρόμια της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αεροδρόμιο στην Ζάκυνθο μπορεί να διαχειριστεί 3 αεροπλάνα την ώρα εξαιτίας του ραντάρ στην Ανδραβίδα που δεν έχει εκσυγχρονιστεί. Τι σημαίνει αυτό; Οτι η διαχείριση των εισερχόμενων πτήσεων γίνεται με χειροκίνητο τρόπο, που εμποδίζει την αύξηση περισσότερων πτήσεων προς την Ζάκυνθο, όπως εξηγεί η κ. Τετράδη. Σε κάθε περίπτωση το εν λόγω θέμα θα διευθετηθεί με καθυστέρηση το 2026. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το αεροδρόμιο στα Χανιά σημειώνει η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ