Έγινε η ακρίβεια συνήθειά μας, επιβεβαιώνοντας την άποψη που κάποιοι ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι υιοθέτησαν από νωρίς διατηρώντας την πολιτική των ανατιμήσεων εκτιμώντας ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» θα επιδείξει αντοχή και μέσα στις πληθωριστικές συγκυρίες.
Ο στασιμοπληθωρισμός στο ράφι αποτελεί την νέα κανονικότητα στην οποία ο εγχώριος καταναλωτής εμφανίζει προσαρμοστικότητα, αλλάζοντας το μείγμα του καλαθιού προκειμένου αυτό να παραμείνει γεμάτο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, η πραγματική κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ και στα βασικά καταναλωτικά είδη κινείται σε ανοδική τροχιά από το πρώτο τρίμηνο του έτους, εξέλιξη που μάλλον δημιουργεί χαμόγελα στην αγορά και ίσως ανοίγει και ένα «παράθυρο» ώστε να ανακοπεί ακόμα πιο ουσιαστικό το ανατιμητικό τσουνάμι, δεδομένου ότι από το δεύτερο τρίμηνο ξεκινά και το τουριστικό ρεύμα που ενδυναμώνει τις πωλήσεις εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.
Αναλυτικότερα, με βάση τις μετρήσεις της Circana, τα έσοδα της αγοράς στο πρώτο τρίμηνο του 2024 εμφάνισαν αύξηση 2,8% σε σχέση με πέρυσι και ανήλθαν σε 2,84 δις ευρώ.
Η ανάπτυξη του τζίρου οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα τα οποία αναπτύχθηκαν με ρυθμό 3,3%, με τον όγκο να ενισχύεται κατά 1,7%.
Η κατηγορία των προϊόντων οικιακής χρήσης εμφάνισε οριακή αύξηση της τάξεως του 0,4% σε αξία και κατά 0,9% στον όγκο, ενώ στα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς το πρόσημο στην αξία πωλήσεων «γύρισε» αρνητικό με οριακή απώλεια 0,2%, τη στιγμή που οι όγκοι εμφάνισαν αύξηση 1,3%.
Σε ο, τι αφορά στα βασικά ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) ο τζίρος στο πρώτο φετινό τρίμηνο ενισχύθηκε κατά 2,2%, ανάπτυξη η οποία οφείλεται έντονα στην αύξηση των όγκων κατά 1,7% καθώς η μέση ανατίμηση κυμάνθηκε στο 0,5%.
Να επισημανθεί ότι το ύψος των ανατιμήσεων διαφέρει από τα νούμερα που αποτυπώνει η Ελληνική Στατιστική Αρχή, δεδομένου ότι οι εταιρείες ερευνών στις μετρήσεις του συμπεριλαμβάνουν μεγαλύτερο εύρος κωδικών, την ιδιωτική ετικέτα και τις προωθητικές ενέργειες.
Σε ο,τι αφορά στα επί ζυγίω προϊόντα, εμφάνισαν πολύ πιο ισχυρές επιδόσεις στο πρώτο φετινό τρίμηνο καθώς κατέγραψαν αύξηση 4,8% στην αξία πωλήσεων, η οποία διαμορφώθηκε στα 611 εκατ. ευρώ με τις κατηγορίες λαχανικών, κοτόπουλου και κρέατος να εμφανίζουν ρυθμό ανάπτυξης 8,9%, 9,8% και 14,1% αντίστοιχα.
Στους κερδισμένους παραμένει η κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας, η οποία συνεχίζει να διευρύνει την δυναμική της στα εγχώρια καλάθια επιτυγχάνοντας αύξηση κατά 4,2% σε αξία και κατά 0,5 μονάδα στη μεριδιακή της δυναμική η οποία στο εξεταζόμενο διάστημα ανήλθε στο 27,5%.
Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι η ιδιωτική ετικέτα ενίσχυσε κατά μια μονάδα το μερίδιό της στη κατηγορία των τροφίμων, ενώ στα είδη προσωπικής περιποίησης και οικιακής χρήσης κατέγραψα απώλεια σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο τρίμηνο.
Ενδεχομένως στην εξέλιξη αυτή συντέλεσε το γεγονός ότι στις δυο κατηγορίες εκτός τροφίμων ενισχύθηκε σημαντικά η προωθητική ένταση.
Συγκεκριμένα στα είδη προσωπικής φροντίδας οι προσφορές ανήλθαν στο 31,3%, αυξημένες κατά 2,9 μονάδες σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023 και αντίστοιχα στα είδη οικιακής χρήσης οι προσφορές αυξήθηκαν κατά 6,4 μονάδες αποτελώντας το 28,6%.
Στα τρόφιμα η προωθητική ένταση κινήθηκε σε ηπιότερο βαθμό εμφανίζοντας αύξηση 1,9 μονάδων στο 27,1%.