Σε limit up βρίσκεται το χρηματιστήριο του οβελία, ωστόσο, όσο προχωράμε προς τη Μ. Εβδομάδα αναμένεται «διόρθωση» στις τιμές λιανικής από τα σούπερ μάρκετ.
Η «διόρθωση» αναμένεται καθώς τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν τα αμνοερίφια για «κράχτη», διεκδικώντας μερίδιο από τα συνοικιακά κρεοπωλεία και τις κεντρικές αγορές.
Από το σφαγείο στο ράφι
Αυτή την περίοδο στο σφαγείο οι τιμές αμνοεριφίων κυμαίνονται σε 7,5-8,5 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του μεταφορικού κόστους, του ΦΠΑ και το κέρδος, ενώ οι τιμές παραγωγού δεν μπορεί να πέσουν από 9-9,5 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, οι τιμές χονδρικής αυτή τη στιγμή διαμορφώνονται σε 10,8 ευρώ και 10,5 ευρώ σε αρνί και κατσίκι αντίστοιχα, κατά ένα ευρώ υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι.
Η επίδοση στις φετινές τιμές χονδρικής στα αμνοερίφια αποτελεί ρεκόρ.
Στο ράφι οι τιμές, σύμφωνα με τα στοιχεία του ekatanalotis, διαμορφώνονται μεταξύ 11,45- 11,88 ευρώ στα αρνιά, ενώ στο κεντρικό κρεοπωλείο της Βαρβακείου οι τιμές σε αρνί και κατσίκι κυμαίνονται στα 13 ευρώ/ κιλό, ενώ στα 14 ευρώ είναι το αρνί χεράκι. Στα συνοικιακά κρεοπωλεία οι τιμές των αμνοεριφίων κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα, προσεγγίζοντας τα 15-16 ευρώ/κιλό.
Η απόκλιση στις τιμές στη λιανική είναι ήδη σημαντική, ωστόσο, όπως και πέρυσι, τα σούπερ μάρκετ αναμένεται να εντείνουν περαιτέρω τον ανταγωνισμό, κάνοντας και «τη χάρη» στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης προχωρώντας στο «κλείδωμα» της τιμής των αμνοεριφίων στα περσινά επίπεδα, ήτοι στα 10 ευρώ. «Οι αλυσίδες διαθέτουν τα αμνοερίφια σε τιμές κόστους προκειμένου να τραβήξουν τον κόσμο στα καταστήματα.
Η τιμολογιακή πολιτική ορίζεται με βάση την τιμή αγοράς αλλά και της ζήτησης. Εάν υπάρξουν αποθέματα θα δούμε και περαιτέρω “σπάσιμο” τιμών όσο πλησιάζει το Μεγάλο Σάββατο», αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ, προσθέτοντας ότι σε κάποιες αλυσίδες το σούβλισμα του οβελία θα πριμοδοτηθεί και μέσω εκπτωτικών κουπονιών στην αγορά του αρνιού (είτε ολόκληρου είτε μισού). Η ψαλίδα της τιμής μεταξύ σούπερ μάρκετ και παραδοσιακών κρεοπωλείων φαίνεται ότι διευρύνεται αισθητά φέτος.
Τα οπωροκηπευτικά
Η γραμμή άμυνας των κρεοπωλών είναι η ποιότητα και η πιστότητα στις σχέσεις που έχουν αναπτύξει με τους πελάτες τους, καθώς δεν μπορούν να υποστηρίξουν την τιμολόγηση της οργανωμένης λιανικής.
Πέρα από τα αμνοερίφια, στο κόστος του μέσου πασχαλινού τραπεζιού συμμετέχουν και οι τιμές σε οπωροκηπευτικά, όπως π.χ. οι τομάτες και οι πατάτες που «τρέχουν» με ρυθμούς αύξησης 15%, αλλά και τα αλκοολούχα και μη ποτά, τα αλείμματα κ.ά.
Οι πρώτες εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι στο φετινό πασχαλινό καλάθι θα διευρυνθεί η παρουσία της ιδιωτικής ετικέτας σε κωδικούς σταθερού barcode, καθώς στα επί ζυγίω θα υπάρξει μια ανατίμηση η οποία θα κυμανθεί σε ήπια επίπεδα, της τάξεως του 3%.
Και τα γλυκίσματα
Για τα πασχαλινά γλυκίσματα τώρα, το ράλι στις τιμές του κακάο, που διατηρείται αλώβητο τους πρώτους μήνες του 2024, επηρεάζει τις τιμές σε πασχαλινά αυγά που κινούνται σε τέμπο ανατιμήσεων έως και 20% σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο και εδώ υπάρχει μεγάλο εύρος τιμών και γραμμαρίων στην αγορά.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η τιμή στο σοκολατένιο αυγό σε ζαχαροπλαστείο (220 γρ.) διαμορφώνεται στα 19,50-28,80 ευρώ φέτος από 17-25 ευρώ πέρσι, και στο σούπερ μάρκετ στα 4,70-17,20 ευρώ φέτος από 4,10-14,98 ευρώ πέρσι.
Αντίστοιχα, στα τσουρέκια σοκολάτας η μέση τιμή προσεγγίζει τα 16,5 ευρώ το τεμάχιο, ενώ τα απλά τσουρέκια στα 8,90 ευρώ το ένα, στα 750 γραμμάρια. Χαμηλότερες τιμές έχουν τα συσκευασμένα τσουρέκια στα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Καταναλωτών, το μέσο κόστος για ένα πλήρες τραπέζι 6-8 ατόμων θα διαμορφωθεί φέτος στα 350 ευρώ, έναντι 334,05 ευρώ πέρυσι και 296,65 ευρώ το 2022. «Καλάθι του Πάσχα» Σε ισχύ τίθεται από σήμερα το «Καλάθι του Πάσχα» στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το οποίο με βάση την προσδοκία του υπουργείου Ανάπτυξης έρχεται να συγκρατήσει τις τιμές στο εορταστικό τραπέζι.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, Κώστα Σκρέκα, «για τα αμνοερίφια υπάρχουν πολλές τιμές στην αγορά, το ζητούμενο όμως για την κυβέρνηση είναι η τιμή στο αρνί να είναι από 10 ευρώ το κιλό και χαμηλότερα.
Ένας καταναλωτής πρέπει να έχει την επιλογή. Εμείς αυτό προσπαθούμε να κάνουμε, δηλαδή να δώσουμε στα νοικοκυριά την επιλογή να μπορούν να επιλέξουν». Παράλληλα, από πλευράς ΔΙΜΕΑ εντατικοποιούνται οι έλεγχοι στην αγορά για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και ελληνοποιήσεις σε αμνοερίφια και αυγά.
Ποια αντίμετρα παίρνουν οι καταναλωτές
Το τραπέζι του Πάσχα για τους καταναλωτές παραμένει «προσαρμοσμένο» στα πληθωριστικά δεδομένα και σύμφωνα με σχετική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό το 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο, σε 46% από 40% πέρυσι.
Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές.
Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο και το 31% από το σούπερ μάρκετ. Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα, για το 40% των ερωτηθέντων θα είναι μειωμένη, ενώ το 34% θα την αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.