Σταθερή, στα 190 ευρώ ανά νοικοκυριό, εκτιμάται ότι θα είναι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα, με τους καταναλωτές να στρέφονται πάντως σε μικρότερα οικογενειακά τραπέζια και περισσότερες παρασκευές στο σπίτι για να εξοικονομήσουν χρήματα, σε μία περίοδο που η ακρίβεια δοκιμάζει τις αντοχές τους.
Τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα εν όψει της πασχαλινής περιόδου, χαρτογραφεί το ΙΕΛΚΑ, σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έρευνα, 1 στα 4 νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. Σημειώνεται ότι το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.
Μικρότερα οικογενειακά τραπέζια
Σύμφωνα με τα ευρήματα του ΙΕΛΚΑ, τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.
Περισσότερες παρασκευές στο σπίτι
Από την έρευνα προκύπτει αυξητική τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Οι καταναλωτές δηλαδή επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.
Το 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί
Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σουπερμάρκετ. Βάσει της έρευνας, ένα μειωμένο ποσοστό 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.
Η πλειονότητα των αγορών θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη Εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.
Οι δαπάνες
Όπως προκύπτει από την έρευνα, η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.
Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.