Συνολικά έσοδα που υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ αναμένεται να καταγραφούν φέτος για τα δημόσια ταμεία, λόγω της αύξησης των κατώτατων αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα,
από 780 ευρώ που ήταν, σε 830 ευρώ μικτά.
Το κέρδος προκύπτει από τρεις διαφορετικές πηγές: Από τις αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές που θα καταβάλλουν οι εργοδότες, από την αύξηση της φορολογίας, καθώς οι υψηλότερες αποδοχές, χωρίς αλλαγή στο αφορολόγητο, οδηγούν σε μεγαλύτερη φορολογία εισοδήματος. Η τρίτη πηγή εσόδων προέρχεται από ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους που θα βρεθούν με αυξημένο τεκμαρτό εισόδημα, το οποίο προκύπτει σε σχέση με τις εκάστοτε κατώτατες αποδοχές.
Πιο αναλυτικά, το υπουργείο Εργασίας υπολογίζει ότι θα ανέλθει στα 219,6 εκατ. ευρώ το καθαρό κέρδος για τον ΕΦΚΑ λόγω της αύξησης στον κατώτατο μισθό. Το γεγονός ότι από την 1η Απριλίου οι βασικές αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα ανέρχονται στα 830 ευρώ, από 780 ευρώ που ήταν, σημαίνει αντίστοιχα αυξημένες εισφορές, σε σχέση πάντα και με τη δεδομένη απασχόληση.
Ακριβέστερα, στο ΦΕΚ που δημοσιεύθηκε η απόφαση για τον νέο κατώτατο μισθό, επι-
σημαίνεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος (Π.Σ.) ΕΡΓΑΝΗ έχουν καταγραφεί 2.485.842 απασχολούμενοι υπάλληλοι και εργατοτεχνίτες στον ιδιωτικό τομέα. Ανεξάρτητα από το καθεστώς συμβάσεων με το οποίο έχουν προσληφθεί (πλήρης, μερική, εκ περιτροπής), το 29% εξ αυτών λαμβάνει αποδοχές μέχρι το ύψος του νέου κατώτατου μισθού.
Αξίζει να τονιστεί ότι ο ΕΦΚΑ έχει εκτιμήσει πως για κάθε μία ποσοστιαία μονάδα αύξησης του κατώτατου μισθού οι ασφαλιστέες αποδοχές αυξάνονται, κατά προσέγγιση, κατά περίπου 140 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ασφαλιστέες αποδοχές
Έτσι, η αύξηση του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου σε ποσοστό 6,41%, δηλαδή από 780 ευρώ σε 830 ευρώ και από 34,84 ευρώ σε 37,07 ευρώ, αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι θα επιφέρει αύξηση ασφαλιστέων αποδοχών 897,4 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι το ποσοστό των εισφορών διατηρείται 36,16% επί 14 μήνες, τότε εκτιμάται ότι η ετήσια αύξηση των εσόδων για φέτος σε ΕΦΚΑ, ΕΟΠΥΥ και ΔΥΠΑ θα είναι 324,5 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, όμως, στους ανωτέρω φορείς προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού τους από την αύξηση των καταβαλλόμενων ποσών του επιδόματος ανεργίας και όσων επιδομάτων είναι συνδεδεμένα με τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο.
Η συγκεκριμένη δαπάνη εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 104,9 εκατ. ευρώ. Επίσης, προκαλείται αύξηση των δαπανών και για τα προγράμματα απασχόλησης που είναι συνδεδεμένα με τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο, η οποία όμως δεν δύναται να υπολογισθεί σε αυτή τη φάση, καθώς εξαρτάται από το πλήθος των προγραμμάτων, των
δικαιούχων και τη διάρκεια του κάθε προγράμματος.
Άρα, υπολογίζεται ότι θα καταγραφεί στο τέλος του έτους καθαρό κέρδος από την αύξηση του κατώτατου μισθού 219,6 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα αλλάξει προς τα πάνω ή προς τα κάτω από την ανάλογη μεταβολή του πλήθους των απασχολούμενων στον ιδιωτικό τομέα και ειδικά όσων αμείβονται με τις κατώτατες αποδοχές.
Αύξηση φόρων
Οι αυξήσεις των φορολογικών κρατήσεων θα είναι πολύ μεγαλύτερες της ονομαστικής αύξησης επειδή παρέμεινε αμετάβλητη η φορολογική κλίμακα, βάσει της οποίας πραγματοποιείται ο υπολογισμός του φόρου εισοδήματος που παρακρατείται.
Μόνο από τη συγκεκριμένη διαδικασία το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, πρόσθετο καθαρό κέρδος που θα κυμαίνεται στα επίπεδα των 150 – 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η τεκμαρτή φορολόγηση αποτελεί ένα ακόμα πεδίο είσπραξης για τα δημόσια ταμεία. Με δεδομένο ότι το όποιο τεκμαρτό εισόδημα προκύπτει σε σχέση με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό, η αύξησή του αλλάζει προς τα πάνω και τα σχετικά όρια.
Έτσι, ενώ η αύξηση είναι 50 ευρώ μικτά στις κατώτατες αποδοχές (830 ευρώ, από 780
ευρώ), το καθαρό όφελος για τους δικαιούχους κυμαίνεται στα επίπεδα των 40 ευρώ τον
μήνα. Αντίθετα, η συνολική επιβάρυνση για τους εργοδότες, αν συνυπολογιστούν και οι
αυξημένες εισφορές, μπορεί να υπερβεί τα 73 ευρώ το ανώτατο πεδίο.