Νέο πλαίσιο για την αλλαγή προμηθευτή εισηγείται η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός της τρέχουσας εβδομάδας.
Σε μία πρώτη αντίδραση, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς στη «Ν», οι εταιρείες εμφανίζονται «σκεπτικές» έως και απαισιόδοξες ως προς την αποτελεσματικότητα του μέτρου, προεξοφλώντας «αέναες δικαστικές διαμάχες» προκειμένου να ανακτήσουν τα ληξιπρόθεσμα, πράγμα που σε βάθος χρόνου αυξάνει το κόστος τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους τελικούς καταναλωτές.
Ως γνωστόν, η σχετική συζήτηση μετράει ήδη σημαντικό παρελθόν με εκατέρωθεν παρεμβάσεις από τους αρμόδιους φορείς και την αγορά προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του «ενεργειακού τουρισμού» και των «στρατηγικών» κακοπληρωτών, που πλέον υπολογίζεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Η διάκριση μεταξύ οικιακών και μη οικιακών καταναλωτών
Αρχικά η προτεινόμενη ρύθμιση κάνει διάκριση μεταξύ οικιακών και μη οικιακών καταναλωτών ως προς την ποσότητα αλλαγών, δηλαδή η πρώτη κατηγορία δικαιούται να αλλάξει έως και δύο προμηθευτές με διαπιστωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές, έναντι της δεύτερης κατηγορίας που «μπλοκάρει» στον δεύτερο προμηθευτή με συσσωρευμένες οφειλές.
Σύμφωνα με το προτεινόμενο πλαίσιο, ένας οικιακός καταναλωτής μπορεί να συσσωρεύσει έως και σε δύο προμηθευτές ληξιπρόθεσμες οφειλές, προτού «μπλοκαριστεί» στον τρίτο προμηθευτή, ως αποτέλεσμα της διαδικασίας που προβλέπει η νέα ρύθμιση.
3 βήματα ρύθμισης του χρέους
Αναλυτικότερα, τα βήματα διευθέτησης του χρέους διακρίνονται σε τρία και «ενεργοποιούνται» μετά τον δεύτερο ληξιπρόθεσμο λογαριασμό ως προς την ακύρωση της δυνατότητας μετακίνησης σε επόμενο προμηθευτή.
Συγκεκριμένα, αν παρέλθει άπρακτη η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο προμηθευτής υποχρεούται να επικοινωνήσει με τον πελάτη εντός δέκα ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
Αν ο διακανονισμός δεν γίνει δεκτός από τον πελάτη, τότε ο προμηθευτής προχωράει στο επόμενο βήμα υποβάλλοντας εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου διαχειριστή και παράλληλα ενημερώνει γραπτώς τον πελάτη του.
Αν ο εν λόγω πελάτης πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, τότε επέρχεται άρση της εντολής επισήμανσης του πελάτη από τον προμηθευτή.
Πότε ο προμηθευτής μπορεί να δώσει εντολή διακοπής
Σε διαφορετική περίπτωση, μη εξόφλησης ή διακανονισμού της οφειλής εντός 20 ημερών από την υποβολή της εντολής επισήμανσης, τότε ο προμηθευτής, ως τρίτο και τελευταίο βήμα, δικαιούται να υποβάλει στον αρμόδιο διαχειριστή εντολή «διακοπής» ή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, έχοντας πρωθύστερα ενημερώσει γραπτώς τον πελάτη του.
Αξίζει να σημειωθεί, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, ότι το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή, ασχέτως οφειλών σε προηγούμενους προμηθευτές, παύει να ισχύει αν ο «τρέχων» προμηθευτής υποβάλει αίτημα άρσης εκπροσώπησης, δηλαδή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου.
Οι αντιδράσεις της αγοράς
Προβληματισμό εκφράζουν κύκλοι της αγοράς που συνομίλησαν με τη «Ν» για τις νέες ρυθμίσεις, κάνοντας ακόμη και λόγο για την εγκαθίδρυση μιας κουλτούρας «δεν πληρώνω» ή τουλάχιστον μιας λογικής που επιτρέπει την κανονική πληρωμή του προϊόντος «ηλεκτρική ενέργεια».
Σε κάθε περίπτωση, όπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές, οι εταιρείες προμήθειας θα προσαρμοστούν, ενισχύοντας τα εργαλεία συλλογής των εσόδων τους. Αυτό πρακτικά θα σημαίνει ενεργότερος ρόλος των γνωστών εισπρακτικών εταιρειών με μεγαλύτερη αυτοματοποίηση στις διαδικασίες πληρωμής, καθώς και μεγαλύτερη «πίεση» στους καταναλωτές για έγκαιρη εξόφληση των λογαριασμών.
Σε αυτή την κατεύθυνση, οι εταιρείες ενδεχόμενα να αξιοποιήσουν πρόσθετα κίνητρα, όπως επιπλέον εκπτώσεις, προκειμένου να πείσουν το πελατολόγιό τους στη λογική της εμπρόθεσμης αποπληρωμής του λογαριασμού.