Για αναγκαίες παρεμβάσεις ενίσχυσης της ηλεκτρικής επάρκειας των νησιών και της Κρήτης έκανε λόγο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, υποστηρίζοντας τις σχετικές διατάξεις που έχουν ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, το οποίο συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι «έχουμε αυξημένη τουριστική κίνηση αλλά και λόγω της παλαιότητας των μονάδων που λειτουργούσαν εδώ και δεκαετίες στα νησιά και την Κρήτη». Οι ανάγκες, είπε ο υπουργός, «είναι εξαιρετικά επείγουσες με την έννοια ότι κινδυνεύομε το καλοκαίρι να έχουν και πάλι προβλήματα».
Για τα μη διασυνδεμένα νησιά, είπε ο υπουργός πως «η παρέμβαση θα γίνει από την ΔΕΗ – γιατί τεχνικά και οικονομικά είναι αδύνατον να υπάρχει άλλος πάροχος – όπου θα εκτελέσει τις πρόσθετες αναγκαίες εργασίες που απαιτούνται. Η ΔΕΗ γι’ αυτό θα λάβει δέκα έτη για απόσβεση της επένδυσης, αποφεύγοντας έτσι τις λύσεις ενοικίασης που είναι πολύ ακριβές, ενώ ταυτόχρονα θα ελαχιστοποιηθεί και η επιβάρυνση στα ΥΚΩ».
Για την Κρήτη, εξήγησε ο κ. Σκυλακάκης, θα γίνει κάτι παρεμφερές δηλαδή «μια επείγουσα παρέμβαση, με την οποία πάλι ‘σπρώχνουμε’ ένα σημαντικό τμήμα της επιβάρυνσης των ΥΚΩ στο 2026 και στο 2027 – που θα έχει γίνει η διασύνδεση – άρα θα υπάρχει μια μεγάλη μείωση. Παράλληλα θέτουμε τον όρο ότι οι μονάδες που θα εγκατασταθούν στην Κρήτη δεν θα μπορούν να μπουν στους διαγωνισμούς για την χρήση ψυχρής εφεδρείας ως καινούργιες μονάδες, αλλά θα τεθούν αποσβεσμένες μετά την διασύνδεσή του νησιού».
Ο υπουργός ανέφερε πως όταν θα υπάρξει η διασύνδεση «προγραμματίζουμε να γίνουν κανονικοί διαγωνισμοί για τις μονάδες εφεδρείας, καθώς μέχρι τότε θα υπάρχει ο επαρκής χρόνος για να διεξαχθούν».
Ο κ. Σκυλακάκης, απαντώντας σε ερωτήσεις αγορητών των κομμάτων της αντιπολίτευσης, διευκρίνισε ότι η παρέμβαση αυτή «είναι αναγκαία τώρα, γιατί έχουμε αύξηση του τουρισμού από όση προβλεπόταν». Αναγνώρισε πως «υπάρχουν τεχνικές καθυστερήσεις για τα υποθαλάσσια καλώδια της διασύνδεσης της Κρήτης». Το κόστος αυτής της προσωρινής παρέμβασης «ανέρχεται περίπου στα 60 εκατ. ευρώ για την Κρήτη και είναι θεμιτό για να μην υπάρχει κίνδυνος διατάραξης του τουριστικού μας προϊόντος».
Αναφορικά με το έλλειμμα των ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας) για το 2023, ανέφερε πως αυτό «ανέρχεται στα 290 εκατ. ευρώ και η Eurostat ήδη το έχει περάσει στα ελλείματα του κρατικού Προϋπολογισμού, άρα η όποια δημοσιονομική επιβάρυνση εγγράφηκε στο προηγούμενο έτος και αυτό έκλεισε». Για το 2024 εκτίμησε πως η μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας «θα είναι μεγαλύτερη από όση είχαμε προβλέψει και οι καταναλωτές θα απολαύσουν δραστικά χαμηλότερες τιμές».
Για την ΔΕΗ, ως επιλογή για τις μονάδες που θα τεθούν στα νησιά, ο υπουργός είπε ότι είναι η μόνη εταιρεία που έχει την δυνατότητα περιβαλλοντικών μελετών και δεν πρόκειται να αποκομίσει κάποιο υπερβολικό κέρδος.
Σχετικά με το ότι 230 στελέχη της ΔΕΗ θα λάβουν μετοχές με προνομιακές τιμές, εξήγησε πως «η ΔΕΗ είναι πλέον μια ιδιωτική εταιρεία – ασχέτως εάν το Δημόσιο έχει ένα σοβαρό μερίδιο του 30% – με βάση όμως την κατάταξη της Eurostat είναι ιδιωτική εταιρεία, γι’ αυτό και οι εργαζόμενοί της λαμβάνουν 14 μισθούς. Ανάλογη μεταχείριση έχουν και τα στελέχη της διοίκησής της.
Αναφορικά με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Σκυλακάκης είπε «ότι το υπουργείο θα τηρήσει τη νομοθεσία, και όπου προβλέπονται περιβαλλοντικοί όροι και μελέτες, αυτά θα τηρηθούν».
Σχετικά με την κύρωση του Πρωτοκόλλου της Βαρκελώνης για την προστασία των παράκτιων περιοχών, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι υπάρχουν επιφυλάξεις προς το παρόν, για το πώς θα γίνουν εθνική νομοθεσία.
Πηγή: ΑΜΠΕ