Σε λειτουργία τίθεται από το ερχόμενο Σαββατοκύριακο ο νέος αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49 χλμ., ο οποίος, εκτός από τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας στους δρόμους της περιοχής, μειώνει τον χρόνο του ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα κατά περίπου 45 λεπτά.
Το έργο αυτό, αξίας 160 εκατ. ευρώ, όπως και τα περισσότερα στη χώρα μας, είχε τις δικές του περιπέτειες. Οι πρώτοι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2009, οι εταιρείες που τότε το ανέλαβαν δεν το ολοκλήρωσαν και το μεγαλύτερο τμήμα του επαναπροκηρύχθηκε το 2019. Ανέλαβε, έπειτα από τον σχετικό διαγωνισμό, να το ολοκληρώσει η Μέτκα του Ομίλου Μυτιληναίου τον Νοέμβριο του 2020.
Πριν λίγη ώρα, σε σημείο του νέου αυτοκινητόδρομου, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση παράδοσής του παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, των περιφερειαρχών Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας Αλέξανδρου Καχριμάνη και Νεκτάριου Φαρμάκη και του επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίου, Βαγγέλη Μυτιληναίου.
Στον σύντομο χαιρετισμό του, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην αναπτυξιακό προοπτική που ανοίγει ο νέος αυτοκινητόδρομος για την ευρύτερη περιοχή, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να ενισχύει τις υποδομές της χώρας, έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει την τεχνική και χρηματοδοτική τους δυνατότητα.
Ο κ. Μυτιληναίος σημείωσε πως ο δρόμος που παραδίδεται εμπρόθεσμα από τη Μέτκα έχει υψηλά στάνταρ ασφαλείας. Πρόσθεσε πως αυτή τη στιγμή έχουν ανατεθεί στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έργα αξίας περί τα 15 δισ. και το σημαντικό είναι τα ανεκτέλεστα να εκτελεστούν, ενώ σημείωσε ότι «πρέπει και εμείς οι κατασκευαστές να πάψουμε να βλέπουμε τα έργα ως εργολαβία αλλά ως επιχειρηματική δραστηριότητα».
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία έχει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο.
Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στην μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών και τη βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την εν λόγω εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.