Ξεπέρασαν τις 159.000 οι καταγγελίες για φοροδιαφυγή στις δύο πλατφόρμες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «e-APPODIXI» και «Καταγγελίες Πολιτών».
Με περισσότερους από 250.000 πολίτες να έχουν εγκαταστήσει την εφαρμογή «e-APPODIXI» στα κινητά τους τηλέφωνα, ήδη περισσότερες από 153.000 είναι οι καταγγελίες που έχουν φτάσει στην ΑΑΔΕ. Η ανακοίνωση για μπόνους από 100 έως 3.000 ευρώ σε όσους φορολογουμένους εντοπίσουν πλαστές αποδείξεις μέσω της εφαρμογής φαίνεται ότι λειτούργησε θετικά με αποτέλεσμα ήδη να έχουν υποβληθεί 153.380 καταγγελίες, εκ των οποίων οι 69.046 είναι επώνυμες και οι 84.334 είναι ανώνυμες.
Εξίσου θετικά όμως είναι και τα στοιχεία που έρχονται από την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «Καταγγελίες Πολιτών» μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες για φοροδιαφυγή. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί 5.559 περιπτώσεις καταγγελιών εκ των οποίων οι 922 είναι επώνυμες και οι 4.637 ανώνυμες. Οι περισσότερες περιπτώσεις αφορούν μη έκδοση αποδείξεων, πλαστές αποδείξεις, διαφθορά και άλλες φορολογικές παραβάσεις, τις οποίες ελέγχει με τη σειρά της η ΑΑΔΕ μετά από αξιολόγηση του περιεχομένου και της σοβαρότητας των υποθέσεων.
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να καταγγείλουν επιχειρήσεις και ιστοσελίδες που δεν τηρούν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις αλλά και διακίνηση μαύρου χρήματος ή απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων. Οι καταγγελίες θα πρέπει να είναι λεπτομερής δηλαδή να περιγράφουν το γεγονός, την επιχείρηση, τον τρόπο πληρωμής, τον τρόπο διακίνησης των προϊόντων ή στην περίπτωση παραβίασης καθήκοντος από εφορία θα πρέπει να φωτογραφίζουν τον τόπο και τον τρόπο της παράβασης. Οι καταγγελίες-πληροφορίες που υποβάλλονται στην πλατφόρμα διοχετεύονται συστημικά και αυτοματοποιημένα ανάλογα με το αντικείμενό και το περιεχόμενό τους, στις αρμόδιες δομές για περαιτέρω διενέργεια έρευνας ή ελέγχου κατά περίπτωση.
Υπενθυμίζεται ότι μέσω της εφαρμογής «e-APPODIXI» ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να σκανάρει κάθε απόδειξη που έχει εκδοθεί με QR code. Εφόσον διαπιστώσει μη-διαβίβαση ή απόκλιση στα στοιχεία της απόδειξης, έχει τη δυνατότητα να την αποστείλει στην ΑΑΔΕ. Το μέτρο έχει διευκολύνει τις ελεγκτικές αρχές στον εντοπισμό δεκάδων περιπτώσεων έκδοσης εικονικών η μη έκδοσης αποδείξεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσω της εφαρμογής «Appodixi» εντοπίστηκαν περιπτώσεις επιχειρήσεων οι οποίες ανέγραφαν άλλο ποσό στην απόδειξη και άλλο ποσό στα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA.
Η εφαρμογή στο κινητό λειτουργεί ως εξής:
- Ο χρήστης ανοίγει την εφαρμογή και μέσω της κάμερας του κινητού, «σκανάρει» την κωδικό QR της απόδειξης.
- Ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης, η εφαρμογή παράγει τα εξής μηνύματα:
- Η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζονται τα στοιχεία της απόδειξης (αριθμός ταμειακής, ΑΦΜ επιχείρησης, αριθμός απόδειξης, ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, αξία συναλλαγής ΦΠΑ και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου). Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη. Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.
- Η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.
- Ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.