Skip to main content

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Μέσα σε 24 ώρες με τον ηλεκτρονικό φάκελο

ΙΝΤΙΜΕ

Με βάση το νέο πλαίσιο, η συλλογή των εγγράφων πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο

Πέρα από την καθιέρωση της υποχρεωτικής αγοραπωλησίας ακινήτων μέσω τραπεζών που ισχύει με την έναρξη του 2024 με στόχο να κλείσει η «μαύρη τρύπα» δυνητικής φοροδιαφυγής, από την 1η Ιανουαρίου τέθηκε σε λειτουργία ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου. Πλέον όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων διεκπεραιώνονται μέσω της ηλεκτρικής πλατφόρμας καθώς μέσα σε μία εργάσιμη ημέρα όσοι πολίτες και συμβολαιογράφοι χρησιμοποιούν τον φάκελο μεταβίβασης μέσω του https://akinita.gov.gr θα λαμβάνουν μεταγραφή ή δικαιολογημένη απόρριψη.

Με βάση το νέο πλαίσιο, η συλλογή των εγγράφων πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου έπειτα από εξουσιοδότηση των συμβαλλόμενων. Ο συμβολαιογράφος εισέρχεται με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα χωριστά για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων.

Ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου: Ποια δικαιολογητικά καταργούνται – Τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας

Αξίζει να σημειωθεί πως στη νέα ψηφιακή εφαρμογή εμπεριέχονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) τα οποία θα αντλεί ο συμβολαιογράφος και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.

Οι ενδιαφερόμενοι και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα.

Οι προϋποθέσεις για τη «μεταγραφή σε μια ημέρα» είναι, πρώτον, να μην εκκρεμεί προηγούμενη πράξη στο ίδιο ακίνητο και δεύτερον, τα τέλη να πληρώνονται με πιστωτική/χρεωστική κάρτα. Με τη χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης καταργούνται 4 δικαιολογητικά:

  • Το Πιστοποιητικό περί μη οφειλής ΤΑΠ
  • Η έκδοση ΑΚΔ (Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος)
  • Η Αίτηση προς Καταχώριση
  • Η Περίληψη Συμβολαίου

Επίσης, καταργείται και η φυσική παρουσία σε Κτηματολογικά Γραφεία για όσους κάνουν χρήση του Φακέλου Μεταβίβασης. Μάλιστα, ο Κωδικός Αριθμός ακινήτου (ΚΑΕΚ) «κλειδώνει» για όσο διαρκεί η συναλλαγή ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στις συναλλαγές.

Για τους συμβολαιογράφους, τα βήματα χρήσης της πλατφόρμας είναι τα εξής :

  • Σύνδεση ως Συμβολαιογράφος και πρόσκληση συμβαλλομένων
  • Διαλειτουργική άντληση δικαιολογητικών
  • Ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου χωρίς χειρόγραφες παραπομπές
  • Υπολογισμός τελών για τον αγοραστή
  • Καταχώριση πράξης στο Κτηματολόγιο
  • Παρακολούθηση πορείας της αίτησης σε πραγματικό χρόνο.

Από την πλευρά τους οι πολίτες θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα :

  • Σύνδεση ως πολίτης και αποδοχή της πρόσκλησης από τον συμβολαιογράφο
  • Επιλογή του ακινήτου προς πώληση από τον συμβαλλόμενο/πωλητή
  • Πληρωμή τελών από τον αγοραστή και καταχώρηση στο Κτηματολόγιο

Για τις περισσότερες μεταβιβάσεις ακινήτων το Ε9 υποβάλλεται ψηφιακά, χωρίς καμία ενέργεια από την πλευρά των φορολογουμένων. Απλά λαμβάνουν ειδοποίηση μέσω email, με το οποίο ενημερώνονται ότι η δήλωση Ε9 έχει υποβληθεί και μπορούν να την αναζητήσουν στην ψηφιακή πύλη myAADE.