Skip to main content

Ποια είναι η καταναλωτική περίοδος Q5 που αλλάζει τις ετήσιες πωλήσεις του εμπορίου

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Πώς διαμορφώνονται οι εορταστικές αγορές στην εποχή των εορτών με τις ψηφιακές πλατφόρμες, σύμφωνα με την Ogilvy Greece

Κάτι ο πληθωρισμός και η ακρίβεια, κάτι η οικονομική δυσπραγία, κάτι η ενίσχυση της εμπειρίας των καταναλωτών με τη βοήθεια από τις ψηφιακές πλατφόρμες και το digital marketing των που έχει αναχθεί σε πυλώνα στρατηγικής αλλά και σε εργαλείο εκπαίδευσης των καταναλωτών έχουν συμβάλει στη ριζική αλλαγή που παρουσιάζει η κατανάλωση στις μέρες μας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του οδηγού της Ogilvy Greece, όσον αφορά τις εποχικές αγορές (seasonal shopping), τα δεδομένα πλέον έχουν αλλάξει και οδηγούν στον επανασχεδιασμό της προσέλκυσης των καταναλωτών από την πλευρά των εμπορικών επιχειρήσεων. Οι εταιρείες και τα brands κάνουν λόγο για το περίφημο Q5 την κρυφή περίοδος που αναδύεται, πέραν των τεσσάρων τριμήνων του έτους, δηλαδή την περίοδο ημερών μεταξύ των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, που φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ευκαιρία για τα brands. Δεδομένης της οικονομικής δυσπραγίας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους εμπόρους αυτή την περίοδο αποτελεί η όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση των τεχνολογικών εργαλείων.

Σύμφωνα με το 40% των αγοραστών βασική πηγή έμπνευσής τους για την περίοδο των εορτών αποτελούν βίντεο που ανακαλύπτουν στα social media. Τo ποσοστό αυξάνεται στο 86% στους GenZ καταναλωτές που αναφέρουν ότι τα social media επηρεάζουν τις αγοραστικές τους αποφάσεις.

Αναλυτικά, ανά πλατφόρμα με πάνω από 3,5 εκατομμύρια χρήστες στην Ελλάδα, το TikTok αποτελεί πλέον σημαντικό κανάλι στο συνολικό media mix για την Holiday Season στρατηγική των εταιρειών. Πιο συγκεκριμένα, οι χρήστες του TikTok είναι κατά 1,4 φορές πιο πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν που είδαν στη πλατφόρμα, ενώ το 15% των product discoveries ξεκινούν από το TikTok. Ποιο είναι το μότο τους, Made me Buy it.

Επίσης το 87% δηλώνει ότι το YouTube τους βοηθάει να λαμβάνουν πιο γρήγορα αποφάσεις για το προϊόν που θέλουν να αγοράσουν. Επιπλέον, όλο και πιο επιτακτική γίνεται η χρήση των vertical formats για την αξιοποίηση των YouTube Shorts που μπορεί να εξασφαλίσουν περισσότερες πωλήσεις, καθώς το συγκεκριμένο format έχει ξεπεράσει τα 55 δισεκατομμύρια ημερήσιες προβολές παγκοσμίως.

Αλλά και οι διαφημίσεις στο Shoping section της Google, είναι ένα από τα μεγαλύτερα “όπλα” των e-commerce brands τα τελευταία χρόνια, όταν και ξεκίνησαν στην Ελλάδα.

Από την άλλη πλευρά οι χρήστες του Pinterest είναι αρκετά προνοητικοί στις αναζητήσεις τους για αγορές, μιας και αρχίζουν να προετοιμάζουν τις εορταστικές τους λίστες ακόμα και με την έλευση του φθινοπώρου. Το 60% των αγοραστών που χρησιμοποιούν το Pinterest ανακαλύπτουν νέες μάρκες και προϊόντα κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Στο Reddit, οι αγοραστές εξετάζουν τις επιλογές τους και ρωτούν άλλους χρήστες που τα έχουν αγοράσει για να μοιραστούν τη γνώμη μαζί τους. Oι Redditors έχουν 64% περισσότερες πιθανότητες να αρχίσουν να ψάχνουν για δώρα διακοπών ήδη από το καλοκαίρι και περισσότεροι από τους μισούς έχουν αρχίσει να ψωνίζουν από τον Οκτώβριο.

Όπως τονίζει η Ogilvy, οι Holiday Shoping περίοδοι είναι όλο και πιο σημαντικές για τα brands που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Ωστόσο μεγάλη σημασία έχει η αξιοποίηση διαφόρων online καναλιών για τη μεγιστοποίηση των πωλήσεων και της προβολής των brands κατά τη διάρκεια των σχετικών περιόδων μέσα στο έτος. Η εταιρεία τονίζει ότι μεγάλο ρόλο παίζουν ο έγκαιρος σχεδιασμός, η χρήση λύσεων που βασίζονται σε Τεχνητή Νοημοσύνη, το δημιουργικό περιεχόμενο υψηλής ποιότητας, το σωστό segmentation του κοινού, αλλά και η προσέγγιση full-funnel, ώστε να γίνει στόχευση των καταναλωτών σε κάθε στάδιο του ταξιδιού αγοράς τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ogilvy για την Ελλάδα, οι καταναλωτές είναι αρκετά σκεπτικοί με αποτέλεσμα να δίνουν περισσότερη σημασία από ποτέ στην έρευνα αγοράς. Μάλιστα η διαδικασία της έρευνας αγοράς έχει επεκταθεί χρονικά, λόγω των πολλαπλών touchpoints και της πληθώρας πληροφορίας που υπάρχει διαθέσιμη. Οι επιχειρήσεις λοιπόν καλούνται να προσφέρουν πολλά περισσότερα, καθώς οι εν δυνάμει αγοραστές είναι πλέον αρκετά πιο απαιτητικοί, ενώ ταυτόχρονα δεν μπορούν να αναμένουν τα ίδια έσοδα. Παράλληλα η σχέση μεταξύ offline και online αγορών φαίνεται, επίσης, να εξισορροπείται, έπειτα από μία εντυπωσιακή άνοδο του e-commerce, κατά το διάστημα της πανδημίας του 2020. Εν κατακλείδι οι επιχειρήσεις και οι επωνυμίες που επικεντρώνονται στο να προσφέρουν χρήσιμο περιεχόμενο βάσει του E-E-A-T framework (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness – Εμπειρία, Εξειδίκευση, Αυθεντία και Αξιοπιστία) θα επωφεληθούν από τις επερχόμενες αλλαγές.