Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αναμένεται να είναι η νέα εβδομάδα, καθώς ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης θα έχει μία τελευταία έκτακτη «συνάντηση», μέσω τηλεδιάσκεψης, με τους ομολόγους του στην Ευρωπαϊκή Ένωση την Τετάρτη 20 του μηνός, σε μία ακόμα προσπάθεια να επέλθει συμφωνία για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.
Διαπραγματεύσεις οι οποίες συνεχίζονται μέχρι την τελευταία στιγμή πριν την εκπνοή του 2023, προκειμένου οι υπουργοί Οικονομικών να καταλήξουν στη μορφή που θα έχει το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας.
Με βάση πρόσφατες δηλώσεις του Κωστή Χατζηδάκη, μεταξύ των Ευρωπαίων εταίρων έχει επιτευχθεί συμφωνία σε ποσοστό 95% με την Ελλάδα, από κοινού με άλλες χώρες, να προκρίνει την ευελιξία των δημοσιονομικών κανόνων. «Δεν θέλουμε οι δημοσιονομικοί κανόνες να υπονομεύουν την ανάπτυξη», ξεκαθάρισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ σημείωσε ότι μαζί με άλλες χώρες «θα πετύχουμε αρκετά», όπως να μην προσμετρώνται οι αμυντικές δαπάνες στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Ωστόσο, με πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας, Τζιανκάρλο Τζορτζέτι δήλωσε ότι είναι πολύ απίθανο να υπάρξει συμφωνία στη σύνοδο της Τετάρτης παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει βήματα προς τα εμπρός. Από την πλευρά της η πρωθυπουργός της χώρας Τζόρτζια Μελόνι δήλωσε από τις Βρυξέλλες μετά το τέλος της Συνόδου Κορυφής, ότι θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία «αλλά δεν μπορώ να πω ότι υπάρχει τώρα γιατί οι θέσεις είναι ακόμα πολύ μακρινές».
Οι συζητήσεις αφορούν άμεσα την ελληνική οικονομία καθώς η συμβιβαστική πρόταση που είναι στο τραπέζι, με τη συμβολή της ισπανικής προεδρίας, περιέχει δύο θετικά νέα για την Ελλάδα, εφόσον παραμείνουν στα κείμενα της οριστικής συμφωνίας όποτε επιτευχθεί. Η ελληνική πλευρά φαίνεται να πετυχαίνει:
- Εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Με βάση την συμβιβαστική πρόταση, οι συγκεκριμένες δαπάνες θα εξαιρούνται μόνο αν είναι η χώρα να κινδυνεύει να τεθεί στη διαδικασία «υπερβολικού ελλείμματος». Στην περίπτωση που αποκλίνει από τους στόχους που θα έχουν τεθεί τότε η αξιολόγηση των θεσμών, θα λάβει υπόψη το βάρος των αμυντικών δαπανών. Επίσης αν ένα κράτος αυξήσει επιπλέον τις αμυντικές δαπάνες στο μέλλον, πέραν όσων έχει ήδη συμφωνήσει και εγγράψει στο Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό, τότε αυτή η δαπάνη θα εξαιρείται.
- Την ύπαρξη ειδικής αναφοράς στο χρέος της Ελλάδος μετά το 2032 καθώς τότε τελειώνει η περίοδος χάριτος για τα δάνεια που έλαβε η Ελλάδα από τα προγράμματα στήριξης. Με βάση τα κείμενα πάνω στα οποία συζητούν οι υπουργοί Οικονομικών τονίζεται ότι το 2033, που λήγει η περίοδος χάριτος, το ποσό αναβαλλόμενων τόκων θα καταστεί πληρωτέο. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρεται ότι «η έκτακτη αυτή αύξηση του χρέους ως προς το ΑΕΠ δεν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά τους υπολογισμούς της ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους». Το ύψος των αναβαλλόμενων τόκων εκτιμάται σε περίπου 20-25 δισ. ευρώ τα οποία θα πρέπει να εγγραφούν το 2033 στο χρέος. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσό αυτό εγγράφεται κάθε χρόνο και στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους αλλά και στο επίσημο έλλειμμα.
Διαβάστε επίσης:
Ecofin: Νέο αδιέξοδο για το Σύμφωνο Σταθερότητας, αλλά με θετικές προοπτικές λύσης