Χρονιά-ρεκόρ θα είναι το 2024 όσον αφορά τις εισπράξεις από τις αποκρατικοποιήσεις, καθώς τα έσοδα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5,77 δισ. ευρώ. Είναι η μεγαλύτερη ετήσια επίδοση τουλάχιστον από το 2010, οπότε και μπήκε η χώρα στη δοκιμασία των μνημονίων.
Η μερίδα του λέοντος στο προσδοκώμενο κονδύλι του 2024 αναμένεται να προέλθει από την ήδη ολοκληρωμένη διαδικασία ανάθεσης της Αττικής Οδού. Το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ αναμένεται να εισπραχθεί στο 4ο τρίμηνο του 2024. Δεύτερο μέγεθος, η Εγνατία Οδός, με το ποσό που ανέρχεται στο 1,35 δισ. ευρώ να προγραμματίζεται να καταβληθεί στο 2ο τρίμηνο. Στον προϋπολογισμό του 2024 υπάρχει και ένα κονδύλι 957 εκατ. ευρώ (67 εκατ. ευρώ για το γ’ τρίμηνο και 890 εκατ. ευρώ για το δ’ τρίμηνο) από προώθηση έργων που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε στάδιο προετοιμασίας. Το υπόλοιπο ποσό συγκεντρώνεται από μικρότερες κινήσεις: 80 εκατ. ευρώ από το Ηράκλειο, 51 εκατ. ευρώ από τον Βόλο, 24,9 εκατ. ευρώ από τα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και 7,1 εκατ. ευρώ από τα δικαιώματα συχνοτήτων στην κινητή τηλεφωνία.
Τα στοιχεία που ενσωματώθηκαν στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού αποτυπώνουν ξεκάθαρα το ρεκόρ: Στην τριετία 2021-2023 τα έσοδα ανήλθαν σε 1,17 δισ. ευρώ.
Το 2013 συγκεντρώθηκαν 1,04 δισ. ευρώ και το 2014 μόλις 419 εκατ. ευρώ. Τη διετία 2015-2016 οι αποκρατικοποιήσεις ήταν πολύ περιορισμένες, καθώς οι προτεραιότητες της περιόδου ήταν εντελώς διαφορετικές (εισπράχθηκαν 289 και 498 εκατ. ευρώ αντίστοιχα), ενώ το 2017 ήταν η χρονιά με τη μεγαλύτερη επίδοση για όλη τη μνημονιακή περίοδο μέχρι και το 2023 (1,378 δισ. ευρώ).
Πάνω από 1 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν σε ετήσια βάση και το 2018 (1,027 δισ. ευρώ), αλλά και το 2019 (1,208 δισ. ευρώ). Το 2020 ήταν η χρονιά με τη μικρότερη επίδοση (46,3 εκατ. ευρώ) και περιορισμένες ήταν οι επιδόσεις και την τριετία 2021-2023 (660, 586 και 406 εκατ. ευρώ αντίστοιχα). Τα 5,77 δισ. ευρώ που μπαίνουν ως στόχος για το 2024 φαντάζουν επομένως εκρηκτικό νούμερο σε σχέση με τα όσα κατέγραφε το ΤΑΙΠΕΔ από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.
Τα project του 2023
Το 2023 δρομολογήθηκαν οι ακόλουθες ενέργειες:
- Εισπράχθηκαν 166,65 εκατ. ευρώ της 2ης δόσης του πιστούμενου τιμήματος για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικό Α.Ε.
- Ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής (ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ), ο οποίος προσέφερε τίμημα ύψους 3,27 δισ. ευρώ για την ανάθεση 25ετούς σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.
- Μεταβιβάστηκε η κυριότητα στον προτιμητέο επενδυτή της πρώην αμερικανικής βάσης Γουρνών στην Κρήτη, έναντι τιμήματος 42,24 εκατ. ευρώ.
- Ολοκληρώθηκε η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και ακολούθως η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, έναντι συνολικού τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ.
Είναι σε εξέλιξη εντός του 2023, σε διάφορες φάσεις ολοκλήρωσης, οι εξής διαγωνισμοί:
- Υποπαραχώρηση σταθμού πολλαπλών χρήσεων στον λιμένα «Φίλιππος Β’» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας.
- Πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.
- Πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.
- Υποπαραχώρηση της μαρίνας Mega Yacht – Κέρκυρας του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.
- Παραχώρηση της μαρίνας Αργοστολίου.
- Παραχώρηση της μαρίνας Πύλου.
- Παραχώρηση της Αττικής Οδού.
- Παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
- Πώληση μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ 30%).
- Πώληση μετοχών ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ 65%).
- Πώληση μετοχών της HELLENiQ ENERGY SA – πρώην ΕΛΠΕ (ΤΑΙΠΕΔ 35,5%).
- Ηλεκτρονική δημοπρασία 10 (E-Auction X), (43 ακίνητα).
- Μακροχρόνια μίσθωση Ολυμπιακού Κέντρου Μαρκόπουλου.
- Πώληση πρώην εργοταξιακών χώρων του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο.
- Πώληση ακινήτου στη θέση Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι.
- Πώληση ακινήτου στη θέση Σάνη Χαλκιδικής.
- Πώληση ακινήτου στη Νέα Ηράκλεια Χαλκιδικής.
- Μίσθωση ακινήτου κάμπινγκ Καμμένων Βούρλων – Kονιαβίτη.
- Μίσθωση ακινήτου ακτή και κάμπινγκ Αγίας Τριάδας.
- Μίσθωση ακινήτου ακτή και κάμπινγκ Ποσειδίου Κασσάνδρας.
- Μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Καμμένων Βούρλων – Λουτρόπολης.
- Μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Θερμοπυλών.
- Μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Υπάτης.
- Μίσθωση χιονοδρομικού κέντρου Βασιλίτσας.
Τέλος, βρίσκεται σε προπαρασκευή και η ωρίμανση των διαγωνιστικών διαδικασιών παραχώρησης / υποπαραχώρησης των παρακάτω:
- Περιφερειακών λιμένων και μαρινών: μαρίνα Ιτέας, Σκιάθου, Μανδρακίου Ρόδου, υποπαραχώρηση μαρίνας Λευκίμμης και Ημερολιάς του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας κ.λπ.
- Λοιπών ακινήτων που εμπεριέχονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως είναι τα τουριστικά ακίνητα με ιαματικές πηγές κ.λπ.
Πρότυπα εξωτερικού
Η εισηγητική έκθεση περιλαμβάνει και το πλάνο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας για το 2024. Όπως αναφέρεται, η ΕΕΣΥΠ θέλει να μετατραπεί σταδιακά σε ένα Sovereign Wealth Fund, σύμφωνα με τα πρότυπα του εξωτερικού. Η αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ, με γνώμονα την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη, ο μετασχηματισμός των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής σε μία διαδικασία πράσινης και βιώσιμης μετάβασης, η καταγραφή και η αξιοποίηση του χαρτο- φυλακίου ακινήτων της ΕΤΑΔ, η αξιοποίηση των 22+1 περιφερειακών αεροδρομίων σε όλη την Ελλάδα, η αναβάθμιση της ΔΕΘ μέσω της ανάπλασης και η ανάπτυξη της Διώρυγας της Κορίνθου χαρακτηρίζονται ως παραδείγματα συνεισφοράς στο αναπτυξιακό μοντέλο. Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕΣΥΠ ελέγχει το 34,123% της ΔΕΗ, το 50% συν μία μετοχή στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ. Επίσης, είναι ο ιδιοκτήτης της ΕΤΑΔ, του ΤΑΙΠΕΔ, του ΤΧΣ, του ΟΑΣΑ, των ΕΛΤΑ, των Κεντρικών Αγορών, της ΔΕΘ, της ΓΑΙΑΟΣΕ κ.λπ.