Παρεμβάσεις για περαιτέρω βελτιώσεις και διορθώσεις σε δύο σημαντικές διατάξεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου έχει ήδη καταγράψει και ομαδοποιήσει το πλήθος των σχολίων που κάνουν οι πολίτες στη δημόσια διαβούλευση επί των διατάξεων του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για τα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης των αυτοαπασχολουμένων.
Διαπιστώνοντας τη βασιμότητα πολλών από τα όσα επισημαίνονται στα σχόλια αυτά, εξετάζει νέες τροποποιητικές παρεμβάσεις στο κείμενο των σχετικών διατάξεων, που όμως δεν θα θίγουν τον πυρήνα του νέου συστήματος φορολόγησης αλλά θα εκλογικεύουν ορισμένες επιμέρους ρυθμίσεις, στο πλαίσιο και των αντιδράσεων των θιγομένων.
Έτσι, θεωρείται πολύ πιθανό, όσον αφορά τα νέα αντικειμενικά κριτήρια, το κείμενο του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή να διαφέρει, ως προς ορισμένες παραμέτρους υπολογισμού των φορολογητέων εισοδημάτων των αυτοαπασχολουμένων, από το αναρτημένο σήμερα στη δημόσια διαβούλευση. Στο οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν τροποποιήσεις στα εξής σημεία των επίμαχων διατάξεων:
- Στις προσαυξήσεις της βάσης υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος ανάλογα με τα έτη λειτουργίας κάθε επιχείρησης.
Το κείμενο του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί για δημόσια διαβούλευση προβλέπει ότι το ποσό των 10.920 ευρώ, που είναι η βάση του αντικειμενικού προσδιορισμού του φορολογητέου καθαρού εισοδήματος κάθε ατομικής επιχείρησης και αφορά επιχείρηση με 6 χρόνια λειτουργίας, προσαυξάνεται:
- κατά 10% και ανέρχεται σε 12.012 ευρώ για όσους λειτουργούν για περισσότερα από 6 και μέχρι 9 έτη.
- κατά 20% και ανέρχεται σε 13.104 ευρώ για όσους λειτουργούν για περισσότερα από 9 και μέχρι 12 έτη.
- κατά 30% και ανέρχεται σε 14.196 ευρώ για όσους ασκούν το επάγγελμα για περισσότερα από 12 έτη. Αυτή η κλιμάκωση επανεξετάζεται με σκοπό τη μείωση των ποσοστών των προσαυξήσεων.
2. Στις προσαυξήσεις της βάσης υπολογισμού με κριτήριο το ύψος του τζίρου. Τα ποσοστά προσαυξήσεων 35%-100% με κριτήριο την ύπαρξη τζίρου υψηλότερου του μέσου όρου του ΚΑΔ της δραστηριότητας επανεξετάζονται.
3. Στον συνυπολογισμό του κόστους μισθοδοσίας ως κριτηρίου για την περαιτέρω προσαύξηση του αντικειμενικώς προσδιοριζόμενου εισοδήματος. Εξετάζεται κι εκεί μείωση του ποσοστού κατά το οποίο θα προσαυξάνεται το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα ή και διαφορετικός τρόπος συνυπολογισμού του κριτηρίου του μισθολογικού κόστους.
4. Στις εξαιρέσεις και στις μειώσεις. Η λίστα των ολικών ή μερικών απαλλαγών από τη φορολόγηση με το νέο σύστημα καθώς και ο κατάλογος των περιπτώσεων αμφισβήτησης του αντικειμενικώς προσδιοριζόμενου εισοδήματος εξετάζεται να διευρυνθούν και με άλλες κατηγορίες – περιπτώσεις αυτοαπασχολουμένων, όπως π.χ. τα ζευγάρια ελευθέρων επαγγελματιών που κινδυνεύουν με διπλή υπερφορολόγηση, οι έχοντες ταυτόχρονα και εισοδήματα από ακίνητα, τα καταστήματα που έχασαν την πελατεία τους λόγω της εκτέλεσης έργων Μετρό ή άλλων δημοσίων έργων που εμπόδισαν την πρόσβαση του καταναλωτικού κοινού κ.λπ.
Ήδη πάντως η ηγεσία του υπουργείου διαμόρφωσε τη λίστα αυτών που μπορούν να εξαιρεθούν από το νέο σύστημα προσθέτοντας κι άλλες περιπτώσεις, όπως οι γυναίκες αυτοαπασχολούμενες που είναι έγκυοι ή βρίσκονται σε περίοδο λοχείας, οι επιχειρήσεις με πολύ χαμηλούς μέσους όρους ακαθαρίστων εσόδων και οι έχοντες εισοδήματα από αγροτικές επιχειρήσεις.
5. Στην ταχύτερη μείωση του τέλους επιτηδεύματος.
Με βάση το αρχικό σχέδιο, για τους επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα μειώνεται κατά 50% σε 325 ευρώ εφόσον δηλώνουν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος που υπερβαίνει το ποσό που αντιστοιχεί στο τεκμαιρόμενο ελάχιστο ετήσιο κέρδος και σε 487,50 ευρώ όταν το δηλούμενο εισόδημά τους υπολείπεται του ποσού που προκύπτει από το νέο τεκμήριο.
Οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών συζητούν ήδη μεγαλύτερες μειώσεις, ώστε να μειωθεί η συνολική επιβάρυνση.