Το αργότερο έως και τις 29 Φεβρουαρίου 2024 θα πρέπει όλη η αγορά, ανεξάρτητα από τον χρόνο που οι επιχειρήσεις θα λάβουν ατομική ειδοποίηση, να έχουν ολοκληρώσει τη διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τα POS.
Τη νέα καταληκτική ημερομηνία και το νέο χρονοδιάγραμμα πλήρους ελέγχου των συναλλαγών στην αγορά έθεσαν χθες με σχετικές αποφάσεις τους ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης και ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, με τις οποίες καθορίζονται τα χρονικά περιθώρια και τα επιμέρους βήματα αναβάθμισης των POS και ταμειακών συστημάτων και της μεταξύ τους διασύνδεσης.
Επισημαίνεται ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, συμπλήρωσαν το κανονιστικό πλαίσιο για την πλήρη διασύνδεση POS και των Ταμειακών Συστημάτων των επιχειρήσεων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, εντάσσοντας σε αυτό τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες έκδοσης παραστατικών μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης και τα POS που λειτουργούν μέσω λογισμικού (softPOS).
Η απόφαση
Ειδικότερα, με απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη, καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης να εφαρμόζουν τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, ώστε να διασφαλίζεται η διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα που εξυπηρετούν με τα POS που δέχονται πληρωμές για παραστατικά που εκδίδονται από αυτά. Ταυτόχρονα, με σειρά αποφάσεων του διοικητή της ΑΑΔΕ, καθορίζονται τα εξής:
- διευκολύνεται η διασύνδεση των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονική τιμολόγηση ή σύνθετα ταμειακά συστήματα.
- καθορίζεται η υποχρέωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) να υποβάλουν Δήλωση Συμμόρφωσης προς τις λειτουργικές προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, προκειμένου τα POS που διαθέτουν στην ελληνική αγορά να συνεχίσουν να λειτουργούν νόμιμα.
- ορίζονται σαφώς οι χρόνοι και οι διαδικασίες για την αναβάθμιση των POS και τη διασύνδεσή τους με τα ταμειακά συστήματα των επιχειρήσεων. Με βάση τις ανωτέρω αποφάσεις, η διαδικασία διασύνδεσης POS και ταμειακών συστημάτων διαμορφώνεται σε τρία στάδια:
Στάδιο 1: Υποβολή Δήλωσης Συμμόρφωσης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) που εμπλέκονται με τη λειτουργία των POS, με την οποία δηλώνεται ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα POS τους εναρμονίζονται με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ και δύνανται να αναβαθμιστούν. Για τα μοντέλα POS που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά, οι Δηλώσεις Συμμόρφωσης πρέπει να υποβληθούν:
- για ημεδαπούς Παρόχους έως τις 24/10/2023 ή την 24η Νοεμβρίου 2023, ανάλογα με τον τύπο διασύνδεσης του ταμειακού συστήματος και του POS
- για αλλοδαπούς Παρόχους έως τις 24/10/2023. Στις δηλώσεις αυτές τίθενται προθεσμίες συμμόρφωσης των POS με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ, οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:
- έως τις 17/11/2023, για τη διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με ενσύρματα ή ασύρματα POS σε τοπικό δίκτυο από ημεδαπούς Παρόχους
- έως τις 8/12/2023, για τη διασύνδεση απλών ταμειακών μηχανών με mobilePOS (4G) και softPOS από ημεδαπούς Παρόχους
- έως τις 8/1/2024, για τη διασύνδεση των POS με όλα τα σύνθετα ταμειακά συστήματα από ημεδαπούς Παρόχους, καθώς και κάθε διασύνδεση από αλλοδαπούς Παρόχους.
Στάδιο 2: Αναβάθμιση των POS από τους Παρόχους και ενημέρωση της ΑΑΔΕ από τους Παρόχους για τις αναβαθμίσεις σε ημερήσια βάση. Οι Πάροχοι έχουν υποχρέωση να αναβαθμίσουν άμεσα τα POS που διαχειρίζονται και να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ κάθε ημέρα για τις αναβαθμίσεις που πραγματοποίησαν την προηγούμενη ημέρα.
Στάδιο 3: Αναβάθμιση των ταμειακών συστημάτων, εφόσον απαιτείται και διασύνδεσή τους με τα POS, με ευθύνη των επιχειρήσεων που τα χρησιμοποιούν κατόπιν ειδοποίησής τους από την ΑΑΔΕ.
Οι επιχειρήσεις ειδοποιούνται από την ΑΑΔΕ με email για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναβάθμισης από τους Παρόχους του συνόλου των POS που διαθέτουν, όπως αυτά έχουν καταγραφεί στο Μητρώο POS.
Από την ειδοποίηση αυτή υποχρεούνται, εντός 30 ημερών, να αναβαθμίσουν την ταμειακή μηχανή τους, εφόσον απαιτείται, και να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση με τα POS τους, καλώντας πιστοποιημένο τεχνικό ΦΗΜ.
Επισημαίνεται ότι αντί της αναβάθμισης των υφιστάμενων POS τους, οι επιχειρήσεις μπορούν να δηλώσουν στο Μητρώο POS, το αργότερο έως τις 15/1/2024, ότι προτίθενται να τα αντικαταστήσουν με νέα, ήδη εναρμονισμένα με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ.
Τέλος, πολύ σύντομα και σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) αναμένεται να επανεκκινήσουν και τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS παλαιών φορολογικών μηχανισμών κ.λπ. και θα εμπλουτιστούν και με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του διοικητή της ΑΑΔΕ.
Nέος πονοκέφαλος για χρήση POS
Πρόσθετο «πονοκέφαλο» προκαλεί η ΑΑΔΕ στις επιχειρήσεις και στους επιτηδευματίες, καθώς, πέρα από την υποχρεωτική και κατά το γράμμα του νόμου τήρηση και χρήση των POS, τους καλεί να «παρακολουθούν» και τις κινήσεις των παρόχων. Ειδικότερα, με βάση τον νέο οδηγό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) όσον αφορά τη δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών (POS) των επιχειρήσεων, επιχειρήσεις και επιτηδευματίες θα πρέπει να ενημερώνονται σε συγκεκριμένα μάλιστα χρονικά διαστήματα για τα συγκεντρωτικά στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από τους παρόχους και αφορούν τα POS της κάθε επιχείρησης.
Στο πλαίσιο αυτό καλεί τις επιχειρήσεις μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE που προσφέρεται για τη λειτουργία πληροφόρησης για τα στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS) που χρησιμοποιούν, να «ελέγχουν» ό,τι έχει δηλωθεί από τους παρόχους μέχρι την 5η του τρέχοντα μήνα και αφορά την εικόνα των POS τους για τον προηγούμενο μήνα. Επισημαίνεται ότι οι επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών) υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση για μεταβολές μόνο εφόσον αυτές είτε δεν έχουν δηλωθεί από τους παρόχους, είτε απαιτείται επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων, ενώ η προθεσμία υποβολής δήλωσης για τις μεταβολές είναι από την 11η έως και την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που αφορούν. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) γίνεται ανά δεκαήμερο και λαμβάνει χώρα:
- Έως και τη 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και τη 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.