Την κατάθεση αποδεικτικών στοιχείων τα οποία θα πρέπει να δικαιολογούν τις όποιες ανατιμήσεις θα ζητεί το υπουργείο Ανάπτυξης από τις
επιχειρήσεις στο πλαίσιο της προσπάθειάς του να ελέγξει την ακρίβεια στην αγορά.
Πηγές της «Ν» αναφέρουν πως οιέλεγχοι πλέον δεν θα περιορίζονται στις επιτόπιες επισκέψεις των κλιμακίων της ΔΙΜΕΑ στις επιχειρήσεις, αλλά θα καλούνται οι ίδιες (οι επιχειρήσεις) να καταθέτουν στοιχεία στο υπουργείο, με τα οποία θα αιτιολογούν τις αυξήσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η περίμετρος των επιχειρήσεων που θα κληθούν να υποβάλλουν στοιχεία «έχει οριοθετηθεί» και βασικό τμήμα αυτής (της περιμέτρου) αποτελεί ο κλάδος των τροφίμων.
Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου εντός των επομένων ημερών, ωστόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε το μέτρο από τη ΔΕΘ, όπου σε σχετική ερώτηση απάντησε: «Θα ζητάμε πια εξηγήσεις από εταιρείες γιατί αυξάνουν το κόστος των προϊόντων τους. Να μας πουν γιατί, ας πούμε, αν αυτό το στιλό αυξάνεται κατά 15%, να μας εξηγήσει η εταιρεία γιατί αυξήθηκε. Τι αυξήθηκε; Το πλαστικό; Τα μεταφορικά; Τι ακριβώς οδήγησε σε αυτή την αύξηση;».
Ήδη αυτή τη στιγμή γίνεται η σχετική επεξεργασία στο υπουργείο Ανάπτυξης, με τις ίδιες πηγές να σημειώνουν ότι «τα μέτρα για την πάταξη της αισχροκέρδειας εφαρμόζονται και στόχος είναι να επεκταθούν, να βελτιωθούν και να ισχυροποιηθούν».
Θα ελέγχονται όλα τα στάδια της αγοράς
«Στόχος μας δεν είναι να ταλαιπωρήσουμε τις επιχειρήσεις, προσθέτοντάς τους διοικητικό φόρτο. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή προέχει το δημόσιο συμφέρον και η προστασία των καταναλωτών από πρακτικές αθέμιτης κερδοφορίας που εφαρμόζουν». Παράλληλα όμως με την προσκόμιση στοιχείων στο υπουργείο Ανάπτυξης, η Διυπουργική Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) θα επεκτείνει τους ελέγχους σε μια σειρά προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Συγκεκριμένα, στα προϊόντα που θα επιλεγούν θα ελεγχθούν όλα τα στάδια της αγοράς (παραγωγή, μεταποίηση – μεταφορά, λιανική πώληση), ώστε να εξακριβώνεται ποιος είναι κάθε φορά ο υπαίτιος των αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Πάντως, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στο τελικό στάδιο, δηλαδή στα σούπερ μάρκετ και τα λοιπά σημεία λιανικής πώλησης, ισχύει η διάταξη περί μη υπέρβασης του περιθωρίου κέρδους.
Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε κινήθηκε χθες και ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, που απαντώντας σε επίκαιρη ερώτησης του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Νικητιάδη για τις τιμές στην αγορά και ιδίως την τιμή του γάλακτος σημείωσε: «Θα ενταθούν και οι έλεγχοι σε ό,τι αφορά τους μεταποιητές και τους προμηθευτές, τους παραγωγούς, δηλαδή, του τυποποιημένου προϊόντος, ώστε να ελέγξουμε αν η τιμή παραγωγού, η μείωση στην τιμή παραγωγού που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες θα περάσει και στο ράφι».
Πλασματικές εκπτώσεις
Πέραν όμως των ανατιμήσεων και ειδικά στα τρόφιμα, μεγάλο βάρος, όπως αναφέρεται αρμοδίως, θα δοθεί και στην πάταξη των πλασματικών εκπτώσεων. Οι πρακτικές παραπλάνησης των καταναλωτών έχουν λάβει μεγάλες διαστάσεις, με παράγοντα του υπουργείου Ανάπτυξης να αναφέρει ότι «διαπιστώνουμε πλέον ότι σε κατηγορίες της αγοράς, όπως στις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, δεν υπάρχει ανταγωνισμός τιμών, αλλά ανταγωνισμός μάρκετινγκ».
Το τελευταίο διάστημα έχουν επιβληθεί για τον συγκεκριμένο λόγο (παραπλανητικές εκπτώσεις) πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ όπως αναφέρεται από το υπουργείο Ανάπτυξης οι έλεγχοι θα αυξηθούν προσεχώς.