Στο 1,478 δισ. ευρώ ανήλθε ο τζίρος της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά το α’ εξάμηνο 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, αυξημένος κατά 26,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ωτόσο, η αύξηση των τεμαχίων υπολείπεται κατά πολύ, σημειώνοντας ρυθμό ανόδου μόλις κατά 6,4%. Όπως σημειώνουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, η απόκλιση του ποσοστού αύξησης μεταξύ αξίας προϊόντων και τεμαχίων αντικατοπτρίζει εμφανώς τις πληθωριστικές τάσεις που παραμένουν ισχυρές, παρόλο που οι τιμές των προϊόντων δείχνουν να ισορροπούν.
Παράλληλα όμως είναι και το αποτέλεσμα των κουπονιών επιδότησης και της σημαντικής αύξησης της ζήτησης των λευκών συσκευών (ψυγεία – καταψύκτες) και των κλιματιστικών που είναι ακριβά προϊόντα και ανεβάζουν τον τζίρο. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στο εξάμηνο 2023 ο τζίρος αυτών των δύο κατηγοριών ανήλθε στο 40% του συνολικού τζίρου της αγοράς, όταν υπό άλλες συνθήκες έφτανε το 20%.
Ανά κατηγορία
Αναλυτικά, ο τζίρος των λευκών συσκευών στο α’ εξάμηνο 2023 αυξήθηκε κατά 49,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και αντιστοιχεί στο 23% του συνολικού τζίρου της αγοράς.
Ο τζίρος των κλιματιστικών αυξήθηκε κατά 111,9% και αντιστοιχεί στο 17,2% της αγοράς. Οι μαύρες συσκευές κατέγραψαν αύξηση τζίρου κατά 6,6% και αντιστοιχούν στο 9,3% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Ο τζίρος των μικροσυσκευών είναι ανοδικός κατά 26,7% και αντιστοιχεί στο 9% της συνολικής αγοράς. Πρόκειται για την κατηγορία που κερδίζει από την αύξηση της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα και την τάση μέρους των καταναλωτών να προβαίνουν σε επιπλέον μικροαγορές λόγω του οφέλους που προκύπτει από την εξαργύρωση των εκπτωτικών κουπονιών του προγράμματος «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή».
Σύμφωνα με την αγορά, η τάση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους. Τα φωτογραφικά είδη κατέγραψαν επίσης άνοδο τζίρου κατά 8,4% και αντιστοιχούν στο 0,5% της συνολικής αγοράς. Τα είδη τηλεπικοινωνιών βρίσκονται σε θετικό έδαφος και στο εξάμηνο σημείωσαν αύξηση τζίρου κατά 15,1% και αντιστοιχούν στο 30,3% του συνολικού κύκλου εργασιών της αγοράς.
Αντίθετα, ο τζίρος στα είδη πληροφορικής για ένα ακόμη εξάμηνο κατέγραψε μείωση και βρέθηκε στο -16,2%, αντιστοιχώντας στο 10,5% του συνολικού κύκλου εργασιών της αγοράς. Όπως λένε οι ειδικοί, το IT συνεχίζει να χάνει πωλήσεις. Εκτιμάται ότι η κατάσταση θα αναστραφεί από τα μέσα του 2024, οπότε και θα επανέλθει σε θετικά επίπεδα ζήτησης, μια και θα αρχίσει ο νέος γύρος ανανέωσης εξοπλισμού πληροφορικής λόγω παλαιότητας.
Οι καταναλωτικές τάσεις
Σύμφωνα με τους αναλυτές της GFK, ο Έλληνας καταναλωτής ηλεκτρικών συσκευών αλλάζει σημαντικά συνήθειες στο αγοραστικό του ταξίδι σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σχεδόν 1/3 των καταναλωτών κάνει όλο το αγοραστικό ταξίδι online, όταν όμως έρθει η ώρα της αγοράς πηγαίνει στο φυσικό κατάστημα (64%).
Υπάρχει ακόμα μεγάλο μέρος των καταναλωτών που ψάχνει αποκλειστικά offline και καταλήγει στην αγορά offline (91%) και τέλος το υπόλοιπο 1/3 των καταναλωτών ταξιδεύει «υβριδικά» και καταλήγει επίσης στο φυσικό κατάστημα.
Αποτελεί σημαντικό consumer trend η αλλαγή προϊόντος, το οποίο είναι ακόμα ενεργό και δουλεύει, με σκοπό την αναβάθμισή του (25% το 2023). Από τους καταναλωτές αυτούς που κάνουν upgrade μια συσκευή τους, το 17% αποτελεί το cluster των high spec premium καταναλωτών. Ο τρόπος με τον οποίο η χονδρική και η λιανική μπορούν να προσεγγίσουν αυτό το cluster (αλλά και τα υπόλοιπα clusters) καταναλωτών στηρίζεται σε πέντε βασικά σημεία τα οποία είναι στόχευση στα αντίστοιχα κανάλια (online ή offline) και στους αντίστοιχους retailers, προσέγγιση του καταναλωτή μέσω των αντίστοιχων touchpoints που το cluster χρησιμοποιεί στο αγορα-
στικό ταξίδι.
Επίσης περιλαμβάνει την αξιοποίηση στην επικοινωνία των χαρακτηριστικών τα οποία οι καταναλωτές θεωρούν «αναγκαία» στο προϊόν αναδεικνύοντας το «innovation», αλλά και την αξία του προϊόντος.