Σε αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά περισσότερα από 2 δισ. ευρώ μέσα στο 2024 προσβλέπει το οικονομικό επιτελείο. Σε αυτή την εκτίμηση δεν έχει ενσωματωθεί καμία πρόβλεψη για αύξηση των εισπράξεων από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση θα αρχίσουν να λαμβάνονται από τις επόμενες… ώρες.
Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογήθηκε η κατάθεση για δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου που θα προβλέπει την αποστολή δεδομένων για οικονομικές συναλλαγές που διενεργούνται από κατοίκους της Ελλάδας μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών του εξωτερικού.
Το νομοσχέδιο που ουσιαστικά ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο σχετική κοινοτική οδηγία -τη λεγόμενη DAC-7 η οποία βρίσκεται σε ισχύ από τις αρχές του έτους- θα αναρτηθεί μέσα στα επόμενα 24ωρα με στόχο να ψηφιστεί άμεσα από την ελληνική Βουλή. Αντίστοιχα, για το φθινόπωρο δρομολογούνται και άλλα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής τα οποία θα ενεργοποιούνται σταδιακά από το νέο έτος. Οποιοδήποτε εισπρακτικό αποτέλεσμα προκύψει από την εφαρμογή των μέτρων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής θα συγκροτήσει ένα «μαξιλάρι ασφαλείας» για τον κρατικό προϋπολογισμό κατά την εκτέλεση της επόμενης χρονιάς, η οποία -κυρίως λόγω του πληθωρισμού- περιλαμβάνει αρκετές αβεβαιότητες πέραν των φιλόδοξων στόχων.
Έτος προετοιμασίας
Για το οικονομικό επιτελείο, το 2024 θα είναι -σε δημοσιονομικό επίπεδο- έτος προετοιμασίας όσον αφορά τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Δεδομένου ότι η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, η ενεργοποίηση των προστίμων για όσους δεν αποστέλλουν τα τιμολόγια στην πλατφόρμα myData, η συλλογή στοιχείων από τις πλατφόρμες ηλεκτρονικών συναλλαγών του εξωτερικού, αλλά και η έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής θα είναι μέτρα που θα μπαίνουν σταδιακά σε εφαρμογή (όπως επίσης και η επέκταση του POS σε όλα τα επαγγέλματα), είναι λογικό να καθυστερήσει και η αύξηση των εισπράξεων από φόρους. Έτσι, τουλάχιστον για το 2024, ο προϋπολογισμός θα στηριχτεί στις προβλέψεις που ήδη υπάρχουν για την πορεία του ΑΕΠ της Ελλάδας -υπάρχει άμεση συσχέτιση της ανάπτυξης με τα φορολογικά έσοδα-, αλλά και στις εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό που επίσης επηρεάζει τα έσοδα, ειδικά αυτά που προκύπτουν από τον ΦΠΑ.
- Από τους έμμεσους φόρους προβλέπεται ότι το 2024 θα συγκεντρωθούν 33,6 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 32,5 διεκατομμυρίων ευρώ που είναι η εκτίμηση για το κλείσιμο της φετινής χρονιάς. Άρα υπάρχει η εκτίμηση ότι ειδικά ο ΦΠΑ θα αποφέρει τουλάχιστον ένα δισ. ευρώ παραπάνω συγκριτικά με φέτος. Τα πρόσθετα έσοδα από τον ΦΠΑ θα είναι αποτέλεσμα της εκτίμησης ότι θα υπάρξει μικρή μεν, αλλά νέα αύξηση στην ιδιωτική κατανάλωση όπως και νέο κύμα ανατιμήσεων, καθώς εκτιμάται ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό τουλάχιστον 2,4% μέσα στο 2024. Από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης δεν εκτιμάται ότι θα υπάρξει σημαντική μεταβολή, καθώς τα έσοδα από τον συγκεκριμένο κωδικό εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον όγκο της κατανάλωσης και όχι από την εξέλιξη των τιμών.
- Από τους άμεσους φόρους, θα προβλεφθεί η είσπραξη 20,6 δισ. ευρώ έναντι 19,6 δισ. ευρώ που είναι η πρόβλεψη για το κλείσιμο του 2023. Το επιπλέον 1 δισεκατομμύριο ευρώ εκτιμάται ότι θα προέλθει από την αύξηση της φορολογητέας ύλης, δηλαδή από τη δήλωση περισσότερων εισοδημάτων. Μόνο από τις αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους θα προστεθεί φορολογητέα ύλη περίπου 800 εκατ. ευρώ, ενώ μεγαλύτερα θα είναι τα εισοδήματα και στον ιδιωτικό τομέα. Πλέον, μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ, αλλά και τη νέα αύξηση που θα δρομολογηθεί από τον Μάιο ή τον Ιούνιο του 2024, δεν θα υπάρχει κανένας εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα ο οποίος δεν θα υπόκειται σε παρακράτηση φόρου από την 1η/1/2024 και μετά.