Στα επίπεδα του 2019 και λίγο πιο πάνω σε κάποιες περιοχές εκτιμά ο Πρόεδρος της ΠΟΞ (Ομοσπονδία Ξενοδόχων) και της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος, ότι θα διαμορφωθεί η τουριστική κίνηση στη χώρα μας φέτος. Θέτει, δε, τρεις προτεραιότητες για τη νέα Κυβέρνηση, προκειμένου όπως τονίζει να μπορέσει ο ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει να κινείται ψηλά.
Ο Ιούλιος και σύμφωνα με τις υπάρχουσες κρατήσεις και ο Αύγουστος, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, χαρακτηρίζονται από υψηλή κίνηση, ενώ στον αντίποδα ο Μάϊος δεν εξελίχθηκε όσο θετικά αναμενόταν λόγω της καιρικής αστάθειας, η οποία επηρέασε σαφέστατα τον οδικό τουρισμό στη Βόρεια Ελλάδα, όπως επίσης εν μέρει και την κίνηση του Ιουνίου.
Στη συνέχεια οι πυρκαγιές του Ιουλίου σαφώς άφησαν το αποτύπωμά τους αλλά η εικόνα των κρατήσεων για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο και το πολύ καλό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου οδηγούν σε μια εικόνα τουριστικής κίνησης των επιπέδων του 2019 με υπέρβασή τους ανά περιοχές. Η φετινή – όπως τονίζει ο Πρόεδρος της ΠΟΞ – είναι μια «κανονική χρονιά» μετά από αρκετά χρόνια.
Οι τιμές φέτος, όπως σημειώνει επίσης ο κ.Τάσιος, είναι αυξημένες κατά κανόνα κατά 10%-12% και οι μεγάλες αυξήσεις αποτελούν εξαιρέσεις και όχι τον κανόνα, ενώ οι κύριες χώρες προέλευσης των φετινών τουριστών στη χώρα μας είναι η Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία.
Τρία στοιχήματα-προτεραιότητες
Η πρώτη από τις τρεις προτεραιότητες που θέτει επί τάπητος ο Πρόεδρος της ΠΟΞ για τη νέα Κυβέρνηση και τη θετική τουριστική ανάπτυξη της χώρας είναι η βιώσιμη ανάπτυξη – την οποία όπως σημειώνει επιτάσσει και η κλιματική κρίση – με το μοντέλο των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMO).
Είναι μια κατεύθυνση στην οποία όπως σημειώνει ο κ.Τάσιος «έχουμε δρόμο να διανύσουμε ακόμη», η νομοθεσία υπάρχει και πρέπει να αξιοποιηθεί σχετικά στο μέγιστο βαθμό το νέο ΕΣΠΑ και τη χαρακτηρίζει και ως το «μεγάλο στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό.
Εξίσου σημαντική προτεραιότητα για τη νέα Κυβέρνηση, σύμφωνα με τον Πρόεδρο των ξενοδόχων της χώρας, πρέπει να είναι το πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, με τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση επιχειρήσεων που λειτουργούν υπό τον μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε βάρος της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Τρίτο βασικό αίτημα του ξενοδοχειακού κλάδου που όπως τονίζει ο κ.Τάσιος (σ.σ. ο οποίος είναι επίσης και Α’ Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ), πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη νέα Κυβέρνηση, είναι η εφαρμογή ενιαίου ΦΠΑ 11% σε όλο το τουριστικό πακέτο, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. (σ.σ. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Απριλίου υποβλήθηκε σχετικό αίτημα στον πρωθυπουργό για ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές 11% από τη διοίκηση του ΣΕΤΕ)
Όπως έχει επισημάνει κατ’ επανάληψη εξάλλου η ΠΟΞ, φέτος η γειτονική Τουρκία παρέχει τουριστικές υπηρεσίες κατά 40% φθηνότερες από τις ελληνικές.
Κρήτη
Σε «υψηλές πτήσεις» βρίσκεται και φέτος ο τουρισμός στην Κρήτη, με την κίνηση στα αεροδρόμια και τις κρατήσεις σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χανίων και Α’ Αντιπρόεδρο της ΠΟΞ, Μανώλη Γιαννούλη, να προμηνύουν άνοδο της συνολικής τουριστικής κίνησης σε σύγκριση με πέρυσι, με πρώτες εθνικότητες τουριστών τους Βρετανούς και τους Σκανδιναβούς, κυρίως Σουηδούς.
Ρόδος
Πριν την πρόσφατη μεγάλη πυρκαγιά στο νότιο τμήμα του νησιού, η Ρόδος βίωνε μια χρονιά νέας ανόδου της τουριστικής της κίνησης, καθώς ήδη πέρυσι ξεπέρασε τις επιδόσεις του 2019 και φέτος όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του νησιού, Μανώλης Μαρκόπουλος η κίνηση ήταν μέχρι πρότινος πολύ αυξημένη.
Το νησί και ο κλάδος βρίσκονται σε διαδικασία επαναφοράς στην κανονικότητα, από τους Πεύκους και πιο βόρεια δεν υπήρξε πρόβλημα και ακόμη και στην περιοχή που επλήγη από την πυρκαγιά μόνο τέσσερα-πέντε ξενοδοχεία φαίνεται ότι δεν θα προλάβουν να ξαναλειτουργήσουν φέτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ρόδος διαθέτει πολύ μεγάλο ξενοδοχειακό δυναμικό, που αριθμεί 600 ξενοδοχειακές μονάδες με 220.000 κλίνες.
Ωστόσο επί του παρόντος καταγράφονται ακυρώσεις σε όλο το νησί για τον Αύγουστο και λίγες για τον Σεπτέμβριο. Προσωπική εκτίμηση του κ.Μαρκόπουλου είναι ότι κάθε ημέρα η Ρόδος χάνει περί τα 8-10 εκατ. ευρώ έσοδα και τονίζει ότι η εκκένωση 25.000 ανθρώπων Σάββατο βράδυ χωρίς να πάθει κανείς τίποτε ήταν ένας πραγματικός άθλος.
Κύριες εθνικότητες των τουριστών από το εξωτερικό που επιλέγουν τη Ρόδο για τις διακοπές τους είναι Βρετανοί, Γερμανοί, Πολωνοί, Σκανδιναβοί, Ιταλοί και Τσέχοι.
Βόρεια Ελλάδα- Οδικός τουρισμός
Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με ανοδικές τάσεις κατά περιοχές εξελίσσεται η τουριστική κίνηση και στη Βόρεια Ελλάδα, στα θέρετρα της οποίας κατευθύνεται και ο κύριος όγκος του οδικού τουρισμού.
Καλή χαρακτηρίζει την κίνηση στη Χαλκιδική ο κ.Τάσιος, επισημαίνοντας πάντως ότι η φετινή σεζόν των Βαλκάνιων οδικών τουριστών φαίνεται ότι θα είναι μικρότερη, δηλαδή της τάξης των 80-90 ημερών και όχι 110 ημερών όπως το 2019, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών του Μαΐου και του Ιουνίου.
Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι διαμορφώνεται μέχρι σήμερα η τουριστική κίνηση και στην Πιερία, σύμφωνα με τον Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του νομού, Ηρακλή Τσιτλακίδη, ο οποίος πάντως εκτιμά ότι η σεζόν θα κλείσει με άνοδο σε σύγκριση με πέρυσι. Τις πρώτες θέσεις στην Πιερία όσον αφορά τις εθνικότητες καταλαμβάνουν οι Ρουμάνοι – οι οποίοι όπως και πέρυσι κατακλύζουν και φέτος τις παραλίες τόσο της Πιερίας, όσο και της Καβάλας, της Θάσου αλλά και της Χαλκιδικής – μαζί με τους Έλληνες, καθώς από πέρυσι η Πιερία ανεβαίνει συνεχώς στις προτιμήσεις πολλών πολιτών της Στερεάς Ελλάδας και ιδιαίτερα της Αττικής χάρη στην εύκολη οδική προσβασιμότητά της και τις «value for money» υπηρεσίες της ως οικογενειακός προορισμός.
Περαιτέρω, οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής αλλά και της Πιερίας και όλης της Βόρειας Ελλάδας ζητούν την άμεση λήψη μέτρων για να σταματήσουν οι γνωστές πολύωρες καθυστερήσεις στα χερσαία οδικά σύνορα της χώρας. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά μάλιστα στη «Ν» ο κ.Τάσιος, «είναι ένα πρόβλημα που δεν μπορεί να περιμένει άλλο. Πρέπει να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των χερσαίων οδικών συνόρων. Έχει γίνει δουλειά από τον προηγούμενο Υφυπουργό Εσωτερικών (Μακεδονίας και Θράκης), κ.Καλαφάτη όοσν αφορά τις συναρμοδιότητες. Δεν φτάνουν οι αποσπάσεις προσωπικού, χρειάζεται νέος χωροταξικός σχεδιασμός, είναι πολύ μεγάλος ο όγκος των οχημάτων».
Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί σχετικά ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του INSETE για τον οδικό τουρισμό, στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς καταγράφηκαν 3,6 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 2,4 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου- Ιουνίου 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +49,7%, ήτοι 1,2 εκατ. περισσότερες οδικές αφίξεις.
Ειδικότερα όσον αφορά τον Ιούνιο, καταγράφηκε αύξηση 44,4%, με 1,3 εκατ. αφίξεις, ενώ συνολικά στην περίοδο Ιανουαρίου- Ιουνίου 2023, όλοι οι μεθοριακοί σταθμοί κατέγραψαν αύξηση, με εξαίρεση αυτόν της Δοϊράνης. Τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές (κατά +350 χιλ./+87,1%) σημείωσε ο μεθοριακός σταθμός του Προμαχώνα με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 753 χιλ. και ακολούθησε ο μεθοριακός σταθμός των Κήπων, που σημείωσε αύξηση κατά +203 χιλ./+147% με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 342 χιλιάδες.
Από τη Βουλγαρία έχουμε 1,3 εκατ. αφίξεις στο πρώτο εξάμηνο του 2023 (556.000 περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη [περσινή περίοδο), από τη Βόρεια Μακεδονία 1,1 εκατ. αφίξεις (156.000 περισσότερες από τον πρώτο περσινό εξάμηνο) και επίσης από την Τουρκία καταγράφηκαν 402.000 αφίξεις, νούμερο αυξημένο κατά 246.000 σε σχέση με πέρσι.