Skip to main content

Οι ανατιμήσεις γεμίζουν τα ταμεία των σούπερ μάρκετ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Στο 9,5% η μέση αύξηση των τιμών στο ράφι, στο 9,9% η αύξηση τζίρου

Ανατιμητική εξακολουθεί να είναι η ανάπτυξη στα έσοδα των σούπερ μάρκετ, με τη μέση τιμή στο ράφι να καταγράφει αύξηση στο πεντάμηνο κατά 9,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana.

Επισημαίνεται ότι τα στοιχεία αυτά διαφέρουν από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ καθώς περιλαμβάνουν μια διευρυμένη προϊοντική γκάμα και όχι μόνο τρόφιμα, ενώ υπολογίζουν και τις επιδόσεις των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας. Με βάση τα ίδια στοιχεία, ο συνολικός τζίρος της αγοράς των βασικών καταναλωτικών προϊόντων διαμορφώθηκε στο πρώτο πεντάμηνο του 2023 σε 3,6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 9,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σε μηνιαία βάση, τα έσοδα «έτρεξαν» με ρυθμό 6,9% τον Ιανουάριο, 17% τον Φεβρουάριο, 3,5% τον Μάρτιο, 11,6% τον Απρίλιο και 12% τον Μάιο.

Η ακρίβεια, ωστόσο, δεν φαίνεται να πλήττει τραγικά την πραγματική κατανάλωση, δεδομένου ότι στο εξεταζόμενο πεντάμηνο οι όγκοι καταγράφουν οριακή αύξηση της τάξεως του 0,4%, ενώ τον Μάιο εμφανίζουν άνοδο 4,1%, επίδοση η οποία, δεδομένων των συνθηκών, δεν μπορεί να θεωρηθεί άσχημη.

Αυξήσεις ανά κατηγορία

Ανά κατηγορία προϊόντων οι μέσες τιμές εμφανίζουν αύξηση κατά 8,3% στο συσκευασμένο φαγητό, κατά 7,7% στα σνακ, κατά 14,5% στα γαλακτοκομικά, κατά 9,7% στους κατεψυγμένους κωδικούς, κατά 10,6% στα καρυκεύματα, κατά 7,3% στα μη αλκοολούχα, κατά 5% στα αλκοολούχα, κατά 8,7% στα είδη ομορφιάς, κατά 10,7% στα είδη προσωπικής υγιεινής, κατά 13,7% στα καθαριστικά σπιτιού και κατά 11,9% σε άλλα οικιακά είδη.

Οι κατηγορίες των σνακ και των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς εμφανίζουν τις καλύτερες επιδόσεις σε όγκους, ενώ αντίθετα τα γαλακτοκομικά εξακολουθούν να κινούνται σε αρνητική τροχιά, με την πτώση να διαμορφώνεται στο 1,9%. Σε επίπεδο προωθητικών ενεργειών καταγράφεται μια αύξηση στην ένταση κατά 2,3 μονάδες, με το ποσοστό των υπό προώθηση προϊόντων να διαμορφώνεται στο 27,4%, με τα προϊόντα ωστόσο προσωπικής φροντίδας και υγιεινής να περιορίζουν τις προσφορές τους κατά 1,8 μονάδα, διατηρώντας όμως το πιο υψηλό ποσοστό καθώς το 30,7% των κωδικών βρέθηκε υπό προώθηση στο εξεταζόμενο διάστημα.

Ισχυρό ανάχωμα για τις επιδόσεις στο ράφι εξακολουθούν να αποτελούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διατηρούν ανοδική πορεία, καταγράφοντας αύξηση σε όρους αξίας 19,4%.