Αγώνας δρόμου για να κερδηθεί το «στοίχημα» του τουρισμού έχει ξεκινήσει στη λιανική, καθώς οι καιρικές συνθήκες που επικράτησαν τον Μάιο μέχρι και το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου ανέκοψαν απότομα τις προσδοκίες της αγοράς.
Για τη φετινή θερινή σεζόν οι προβλέψεις από τις εταιρείες food service, βάσει των προσδοκιών για το τουριστικό ρεύμα, ανέφεραν ότι θα ήταν το καλύτερο καλοκαίρι από κάθε άλλη χρονιά, με κάποιες φωνές μάλιστα να υποστηρίζουν ότι τα έσοδα θα μπορούσαν ακόμα και να αγγίξουν τα 10,9 δισ. ευρώ που αφορούσαν τις επιδόσεις του 2019. Η πορεία της κατανάλωσης εκτός σπιτιού το πρώτο τετράμηνο του έτους ήταν εντυπωσιακά θετική στην καφεστίαση, καθώς οι καιρικές συνθήκες που επικράτησαν ευνόησαν την εκτός σπιτιού διασκέδαση, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τις προσδοκίες για ρεκόρ επιδόσεων στο σύνολο του έτους. Ωστόσο, ο καιρός μετά το Πάσχα έδειξε τα «δόντια» του, με αποτέλεσμα οι χαμηλές για την εποχή θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τις έντονες βροχοπτώσεις να «μουσκέψουν» τα ταμεία του κλάδου.
«Επί της ουσίας έχει χαθεί τζίρος 50 ημερών, γιατί την Πρωτομαγιά η κατανάλωση ήταν πολύ πεσμένη λόγω των βροχών. Αυτή η εξέλιξη ήταν ένα χαστούκι για την εστίαση και κατ’ επέκταση για όλους τους προμηθευτές, διότι τα επίπεδα των πωλήσεων ήταν πάρα πολύ υποτονικά» αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι του κλάδου.
Θερμή επιστροφή
Η επιστροφή σε «κανονικότητα» στις καιρικές συνθήκες που διαφαίνεται τις τελευταίες ημέρες προκαλεί αισιοδοξία ότι η κινητικότητα στην αγορά θα «ζεσταθεί». Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στη «Ν» στελέχη της βιομηχανίας, «οι απώλειες στις πωλήσεις Μαΐου – Ιουνίου δεν μπορούν να μαζευτούν ακόμα και εάν ο καιρός παραμείνει καλοκαιρινός μέχρι και τον Οκτώβριο. Ούτε ο ρυθμός των τουριστών είναι ανάλογος με το διάστημα Μαΐου – Ιουνίου, ούτε όμως οι εγχώριοι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να δαπανήσουν για διασκέδαση αντίστοιχα ποσά το φθινόπωρο σε σχέση με την αρχή του καλοκαιριού.
Ο Σεπτέμβριος, όσο ζεστός μήνας και να είναι, συνοδεύεται με την έναρξη των σχολείων και όλες οι υποχρεώσεις στα νοικοκυριά μπαίνουν ξανά σε πρόγραμμα». Στον αντίποδα, η οργανωμένη λιανική, που συνήθως δεν επηρεάζεται σε τόσο σημαντικό βαθμό από το τουριστικό ρεύμα, φέρεται ότι «πριμοδοτήθηκε» φέτος. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, με βάση στοιχεία από την αγορά, η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ στην Κρήτη -που αποτελεί έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό- κινήθηκαν με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης μέχρι τα τέλη Μαΐου, διατηρώντας αντίστοιχο «τέμπο» και τον Ιούνιο.
20 Ιουνίου με μπουφάν
Σε ό,τι αφορά τους κλάδους της ένδυσης, υπόδησης και άλλων εποχικών κατηγοριών όπως των αντηλιακών, είτε τα είδη θαλάσσης όπως μπρατσάκια, ψάθες, παιχνίδια κτλ., οι επιχειρηματίες προσδοκούν ότι το θερινό ηλιοστάσιο θα φέρει επιτέλους «λιακάδες» στα έσοδα. «Η αλλαγή στη θερινή σεζόν στα ρούχα, τα παπούτσια και τα αξεσουάρ διαφάνηκε από νωρίς στις βιτρίνες, ωστόσο οι καταναλωτές δεν προχώρησαν σε αγορές, αφού ο καιρός σχεδόν μέχρι τις 20 Ιουνίου επέβαλλε να φοράμε ζακέτες και μπουφάν σε κάποιες περιοχές.
Για τον κλάδο της ένδυσης τα περιθώρια είναι ακόμα πιο στενά, εάν συνυπολογιστεί ότι η φθινοπωρινή κολεξιόν μπαίνει στα μαγαζιά πολύ πριν υποχωρήσουν οι ζέστες» αναφέρουν καταστηματάρχες, σημειώνοντας ότι «αυτό που έχει παρατηρηθεί έντονα είναι ότι τα σημεία που βρίσκονται σε εμπορικούς δρόμους κυρίως στο κέντρο της Αθήνας βοηθήθηκαν λίγο περισσότερο από το κύμα των τουριστών του Μαΐου – Ιουνίου, αλλά στις άλλες περιοχές η κίνηση ήταν πάρα πολύ χαμηλή».