Στο «κενό» βρίσκεται από χθες η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, καθώς «στον αέρα» τινάχθηκαν τα χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί, με αποτέλεσμα το όλο εγχείρημα να παραπέμπεται στις εκλογικές καλένδες.
Tη λύση στο θέμα της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS καθώς και τις απαιτούμενες παρατάσεις θα κληθεί να δώσει η νέα κυβέρνηση. Ειδικότερα, σε συνάντηση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή και υπηρεσιακών στελεχών του οργανισμού με εκπροσώπους επιχειρήσεων που υποστηρίζουν τεχνολογικά ταμειακές μηχανές, φορολογικούς μηχανισμούς και μηχανήματα συναλλαγών με κάρτες (POS), καθώς και με παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης, διαπιστώθηκε ότι η αγορά και συγκεκριμένα οι πάροχοι των POS δεν είναι έτοιμοι για τη διασύνδεση.
Αυτό, πολύ απλά σημαίνει ότι το σχέδιο περαιτέρω και ουσιαστικότερου περιορισμού της φοροδιαφυγής κάνει ένα «βήμα» πίσω, αφού «ακυρώνονται» ουσιαστικά όλα τα χρονοδιαγράμματα, για τα οποία θα κληθεί να αποφασίσει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, σε συνεννόηση πάντα με την ΑΑΔΕ.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως σε σχετική ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, αφού υπογραμμίζεται πως η αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών έχει προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς, καθώς μέχρι σήμερα «έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά αναβάθμισης για 50 τύπους ταμειακών μηχανών που αντιστοιχούν σε 220.000 ταμειακές μηχανές, δηλαδή στο 55% των ταμειακών μηχανών που λειτουργούν στην αγορά», επισημαίνεται ότι λόγω των σημαντικών τεχνολογικών προκλήσεων «διαπιστώθηκε η ανάγκη να δοθεί χρόνος προσαρμογής για την πλήρη προετοιμασία του συνόλου της αγοράς, ο οποίος θα καθοριστεί σε συνεργασία με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, μετά τις εκλογές». Για τον λόγο άλλωστε αυτόν και συμφωνήθηκε να συνεχιστούν και να ενταθούν οι τεχνικές συναντήσεις με κλιμάκια από όλες τις πλευρές, υπό τον συντονισμό της ΑΑΔΕ.
Τι προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα
Αξίζει να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ προέβλεπε ότι η υποχρεωτική διασύνδεση ταμειακών – POS θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, δηλαδή: α) ταμειακές και POS θα έπρεπε να έχουν γίνει «ένα» μέχρι το τέλος Ιουνίου για επιχειρήσεις με τζίρο έως 100.000 ευρώ και β) μέχρι τέλος
Ιουλίου για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ. Ένα χρονοδιάγραμμα που μένει πλέον μόνο στα «χαρτιά», με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να καλείται να δώσει νέες παρατάσεις, υπό την προϋπόθεση όμως ότι το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως τις 30 Ιουνίου 2024 προκειμένου να μη χαθούν τα 165 εκατ. ευρώ που διατίθενται για την υλοποίησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να αναφερθεί ότι η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS εκτιμάται ότι θα περιορίσει σημαντικά κυρίως τις απώλειες στον ΦΠΑ, αφού οι ελεγκτές έχουν διαπιστώσει ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές που έχουν με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής. Συγκεκριμένα, ενώ το POS δέχεται τη συναλλαγή ο καταστηματάρχης είτε δεν κόβει καθόλου απόδειξη είτε εκδίδει απόδειξη μικρότερης αξίας, φαινόμενο που σταδιακά αναμένεται να εξαλειφθεί αφού με τη νέα διαδικασία μπαίνει τέλος στις «μαϊμού» ταμειακές μηχανές, καθώς όλες θα διασυνδεθούν με τα POS.
Σε περίπτωση φυσικά που ο ελεγκτικός μηχανισμός εντοπίσει παραβάτες, τότε θα επιβάλλει αυστηρά πρόστιμα, που θα φτάνουν και τις 50.000 ευρώ, αλλά και λουκέτο στην επιχείρηση. Επισημαίνεται ότι το υποχρεωτικό πρωτόκολλο επικοινωνίας μεταξύ ταμειακών και POS επιβάλλει την έκδοση της απόδειξης όταν η πληρωμή γίνεται με χρήση κάρτας, γεγονός που σημαίνει ότι το POS δεν θα μπορεί να κάνει «ελεύθερη» είσπραξη, αλλά θα πρέπει να λάβει εντολή από την ταμειακή, με βάση συγκεκριμένη απόδειξη. Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζεται το φαινόμενο πληρωμών σε POS χωρίς την έκδοση απόδειξης ή με δελτίο παραγγελίας.
Βήματα διεκπεραίωσης
Όσον αφορά τα βήματα διεκπεραίωσης των πληρωμών με πλαστικό χρήμα και τη διασύνδεση των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (ΦΗΜ) με τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS), είναι τα εξής:
- H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής
(υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS. - Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στην ταμειακή μηχανή τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τη σε αναμονή του αποτελέσματος.
- Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε: α) online έγκριση ή β) offline έγκριση ή γ) απόρριψη offline ή δ) διακοπή της συναλλαγής.
- Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στην ταμειακή με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (αριθμός συναλλαγής, κωδικός έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από την ταμειακή.
- Η ταμειακή μηχανή (ΦΗΜ) επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον φορολογικό μηχανισμό.
Νέοι μηχανισμοί
Ταυτόχρονα όμως «τρέχει» και το σχέδιο για τη λειτουργία των νέου τύπου φορολογικών μηχανισμών, που προβλέπει τα εξής:
α) Νέου τύπου φορολογικοί μηχανισμοί: Με τους μηχανισμούς (υπολογιστές) που χρησιμοποιούνται σήμερα από τις επιχειρήσεις η έκδοση αποδείξεων βασίζεται σε
αρχεία που αποθηκεύονται μόνο στον υπολογιστή, οι μηχανισμοί δεν αποθηκεύουν αξίες στη φορολογική μνήμη, ενώ έχουν διαπιστωθεί και παρακάμψεις στη λειτουργία των μηχανισμών. Για την εξάλειψη τέτοιων φαινομένων περίπου 140.000 φορολογικοί μηχανισμοί θα αποσυρθούν μέχρι τον Οκτώβριο και θα αντικατασταθούν από νέους μηχανισμούς οι οποίοι αποθηκεύουν όλα τα ποσά στη φορολογική τους μνήμη, εκδίδουν σχετικές αναφορές και διαβιβάζουν απευθείας και όχι μέσω υπολογιστή τις συναλλαγές στην ΑΑΔΕ.
β) «Έξυπνοι» ηλεκτρονικοί μηχανισμοί στην εστίαση: Από τους φορολογικούς ελέγχους διαπιστώθηκε ότι χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, οι παραγγελίες «περνούν» σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στην ταμειακή, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς να καταγράφονται στη φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη, ενώ εκ των υστέρων διαγράφεται τζίρος. Με την υποχρεωτική χρήση νέων φορολογικών μηχανισμών για τις επιχειρήσεις εστίασης που δέχονται παραγγελίες η απόδειξη εκτυπώνεται μόνο από ενσωματωμένο εκτυπωτή, καταγράφονται στη φορολογική μνήμη οι εκκρεμείς παραγγελίες («ανοικτά» τραπέζια) και οι εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις, ενώ εκδίδεται «Z» εφόσον έχουν κλείσει όλα τα ανοικτά τραπέζια.