Skip to main content

Αγορά ηλεκτρικών ειδών: Ώθηση από τα κουπόνια ανανέωσης συσκευών

Η επιδότηση ξεκινάει από 30% και φτάνει σε έως 50% του κόστους των συσκευών.

Στα κουπόνια επιδότησης του προγράμματος «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή» στηρίζει τις προσδοκίες
της η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών με κίνητρο την ενεργειακή απόδοση των συσκευών, που αποτελεί πλέον το σημαντικότερο κριτήριο από πλευράς καταναλωτή στην αγορά των αντίστοιχων προϊόντων και λόγω ενεργειακής κρίσης.

Έως τον Νοέμβριο

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ανθρώπων του χώρου, το πρόγραμμα αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι την Βlack Friday 2023. Προς το παρόν η νέα έναρξη λήψης επιταγών έγινε στις 8/6/2023, η λήξη δυνατότητας εξαργύρωσης επιταγών έχει οριστεί για τις 6/9/2023 και η λήξη δυνατότητας παράδοσης παλαιών συσκευών από δικαιούχους προς τα καταστήματα έχει προσδιοριστεί για τις 6/10/2023.

Η επιδότηση ξεκινάει από 30% και φτάνει σε έως 50% του κόστους των συσκευών, ανάλογα με την εισοδηματική κατηγορία του ωφελούμενου και αφορά την αγορά κλιματιστικού, ψυγείου ή καταψύκτη. Για να είναι δυνατή η επιχορήγηση της αγοράς μίας νέας ηλεκτρικής συσκευής, θα πρέπει αντίστοιχα να πραγματοποιείται απόσυρση προς ανακύκλωση μίας παλιάς που ανήκει στην ίδια κατηγορία με την επιχορηγούμενη. Να σημειωθεί ότι σχεδιάζεται πρόγραμμα επιδότησης κλιματιστικών ειδικά για τις επιχειρήσεις, γεγονός που εκτιμάται ότι θα ωθήσει τη συγκεκριμένη κατηγορία συσκευών που θα φέρει και νέα κατηγορία πελατών στα δίκτυα πωλήσεων του κλάδου.

Στο α’ τετράμηνο 2023 η αξία λιανικής της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ανήλθε στα 962 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 33% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο 2022. Ο λόγος της αύξησης, όπως λένε οι άνθρωποι του χώρου, οφείλεται στις πληθωριστικές τιμές και την πώληση ακριβών προϊόντων λόγω του προγράμματος «Αλλάζω Συσκευή», μιας και οι επιδοτούμενες κατηγορίες (ψυγεία, καταψύκτες, κλιματιστικά) είναι έτσι κι αλλιώς ακριβά προϊόντα λόγω μέσης τιμής (450 ευρώ και 770 ευρώ) που ενισχύθηκαν και λόγω επιδότησης.

Στο μεταξύ αυτό έφερε και αύξηση στη μέση ζήτηση στις μικροσυσκευές, σε αντίθεση με τα προϊόντα τεχνολογίας που σημειώνουν πτώση και σε τεμάχια και σε αξία (-10%). Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι αυξάνεται η συμμετοχή του ηλεκτρονικού καναλιού στις πωλήσεις των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην ελληνική αγορά και στο τετράμηνο 2023 διαμορφώθηκε στο 15%, αυξημένο κατά 19% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Εκτός από τα οργανωμένα δίκτυα των επώνυμων αλυσίδων του χώρου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σημαντική ήταν η παρουσία των συνεταιρισμών που υπάρχουν στον κλάδο, οι οποίοι μπήκαν δυνατά στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» από τον Σεπτέμβριο του 2022 και μετά, καλύπτοντας κυρίως τις ανάγκες των τοπικών αγορών ανά την επικράτεια, ιδιαίτερα εκεί όπου δεν μπορούν να έχουν παρουσία τα οργανωμένα δίκτυα της λιανικής του χώρου.

Αύξηση του τζίρου

Ο τζίρος της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών το 2022 διαμορφώθηκε στα 2,8 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 4,9% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Ωστόσο οι πωλήσεις τεμαχίων το 2002 ήταν πτωτικές και διαμορφώθηκαν στο -7,2%, γεγονός που επιβεβαιώνει την αγωνία των εμπόρων για την πορεία της αγοράς το 2023 και τις πληθωριστικές αυξήσεις που δίνουν τζίρο αλλά όχι μακροπρόθεσμη και με βάθος κατανάλωση.

Διεθνώς, σύμφωνα με στοιχεία της GFK, η αγορά ηλεκτρικών ειδών κατέγραψε πτώση στο 4μηνο του 2022 σε σχέση με του 2021 (-4.4%) και οι μέσες τιμές των ηλεκτρικών ειδών παγκοσμίως (παίρνοντας ως βάση τις τιμές του Ιανουαρίου του 2020) καταγράφουν διψήφιους ρυθμούς ανόδου από τον Ιανουάριο του 2021.

Όπως λένε οι άνθρωποι του χώρου στην Ελλάδα σε τριμηνιαία βάση το ΑΕΠ μειώθηκε οριακά (-0,1%). Η καταναλωτική εμπιστοσύνη σημείωσε αύξηση, ωστόσο παραμένει σε αρνητικό έδαφος (-35 μονάδες τον Μάιο του 2023 από -48 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2022), γεγονός που επιβεβαιώνει την οικονομική δυσπραγία των καταναλωτών και των νοικοκυριών.

Η αύξηση του κόστους των προϊόντων και στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τονώνει βραχυπρόθεσμα τον τελικό τζίρο των επιχειρήσεων, αλλά δεν αποτελεί πραγματική ανάπτυξη διότι αντικατοπτρίζει πληθωριστικές αυξήσεις και καμουφλάρει την πτωτική ζήτηση, όπως δείχνει η πτωτική πορεία των τεμαχίων.