Οι οικονομικές παροχές, το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον και οι δυνατότητες εξέλιξης αποτελούν τα βασικά ζητούμενα των εργαζομένων στην επιλογή του κατάλληλου εργοδότη, με βάση τις επαγγελματικές επιδιώξεις τους.
Την ίδια στιγμή, πολύ ψηλά στις τελικές επιλογές τους είναι η ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και στην προσωπική ζωή, αλλά και η εργασιακή ασφάλεια και σταθερότητα. Όλα αυτά σε ένα εργασιακό περιβάλλον από το οποίο δεν λείπει η ευελιξία, καθώς μεγάλο μέρος των εργαζομένων, ειδικά των νέων σε ηλικία, επιλέγουν σχετικά εύκολα και σε σύντομο χρονικό διάστημα να αλλάξουν εργοδότη. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα employer brand της Randstad, που παρουσιάζει ανάγλυφα την «εικόνα» του εργοδότη και δείχνει τι τελικά αναζητούν οι υποψήφιοι για να πραγματοποιήσουν μια νέα επαγγελματική επιλογή.
Σταθερότητα και ασφάλεια
Σε κάθε περίπτωση, το πιο σημαντικό κριτήριο παραμένει ο ελκυστικός μισθός και οι παροχές, σε ό,τι αφορά το προφίλ του ιδανικού εργοδότη. Όταν όμως οι ερωτηθέντες στην Ελλάδα αξιολογούν τον τρέχοντα εργοδότη τους, η συγκεκριμένη επιλογή κατρακυλά στην 8η θέση. Εκεί η πρωτιά ανήκει στην εργασιακή σταθερότητα και την ασφάλεια και έπονται η βολική τοποθεσία, η οικονομική σταθερότητα και ευρωστία, η πολύ καλή φήμη, το ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, το ενδιαφέρον περιεχόμενο της εργασίας και η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Σύμφωνα με την εταιρεία, μόλις οι μισοί από τους εργαζομένους που συμμετείχαν στην έρευνα αισθάνονται ότι αμείβονται ικανοποιητικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ στο προφίλ του ιδανικού εργοδότη η επαγγελματική εξέλιξη καταλαμβάνει την τρίτη θέση, στην αξιολόγηση του τρέχοντος εργοδότη βρίσκεται τελευταία.
Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι θεωρούν εξίσου σημαντικές με τον μισθό τους και της άυλες παροχές (82%), για να επιλέξουν έναν εργοδότη έναντι κάποιου άλλου. Μάλιστα, στις γυναίκες οι άυλες παροχές είναι ακόμα πιο σημαντικές (86%). Το ποσοστό αυτό βρίσκεται πολύ κοντά στο 87% της σπουδαιότητας των οικονομικών παροχών. Αναφορικά με τους κλάδους που προτιμούν οι εργαζόμενοι στη χώρα, η πρώτη θέση με 58% ανήκει στη φαρμακοβιομηχανία. Έπεται με 55% ο κλάδος της ενέργειας & των καυσίμων, ενώ στην τρίτη θέση ισοβαθμούν με 54% τα ταξίδια & ο τουρισμός και η ναυτιλία. Πολύ κοντά, με 53%, βρίσκονται οι επαγγελματικές / συμβουλευτικές υπηρεσίες, ενώ ακολουθούν με 52% στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων τα τυχερά παίγνια και η τεχνολογία πληροφοριών (ΙΤ). Η δεκάδα συμπληρώνεται με τρεις κλάδους που ισοβαθμούν με 50% και πρόκειται για τη μηχανική / κατασκευές, τη μεταφορά / αποθήκευση και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Από την έρευνα προκύπτει ότι όλοι οι κλάδοι της πρώτης δεκάδας στις προτιμήσεις των εργαζομένων βελτιώνουν την ελκυστικότητά τους κατά την τελευταία τριετία. Φαίνεται επίσης ότι για να χτίσει μια εταιρεία ισχυρό employer brand χρειάζεται να είναι ελκυστική σε διάφορες πτυχές και όχι μόνο στην οικονομική ευρωστία και στην καλή φήμη.
Η αλλαγή εργασίας
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο επίκεντρο της έρευνας τίθεται η αλλαγή του εργασιακού περιβάλλοντος. Το 15% των ερωτηθέντων παραδέχτηκε ότι άλλαξε εργοδότη κατά τους τελευταίους έξι μήνες, ποσοστό ελαφρώς αυξημένο συγκριτικά με το 13% που είχε καταγραφεί πέρσι. Οριακά υψηλότερη (23%) είναι φέτος η πρόθεση αλλαγής εργοδότη συγκριτικά με πέρσι (22%). Τα στοιχεία αυτά δείχνουν, σύμφωνα με τη Randstad, ότι η ελληνική αγορά εργασίας γίνεται ελαφρώς πιο ρευστή. Ενδεικτικό αυτής της διαπίστωσης είναι το γεγονός ότι στους νέους, ηλικίας έως 34 ετών, η πιο συχνή αλλαγή εργοδότη αυξάνεται στο 21% και αντίστοιχα η πρόθεση αλλαγής φτάνει στο 27%. Αναφορικά με τον φόβο απώλειας της εργασίας, το φετινό ποσοστό υποχώρησε στο 16%, μικρότερο από το 19% που είχε καταγραφεί το 2022. Ο συγκεκριμένος φόβος πάντως φαίνεται ότι είναι υψηλότερος για εργαζομένους στη Μακεδονία και στη Θράκη (20%), σε σχέση με εργαζομένους στην Αττική (14%). Από όσους φοβούνται, το 31% δηλώνει ότι σκοπεύει φέτος να αλλάξει εργοδότη, ποσοστό ίδιο με την περσινή χρονιά.
Οι λόγοι αποχώρησης από έναν εργοδότη, σε ένα συντριπτικό ποσοστό (64%), σχετίζονται με τις χαμηλές αποδοχές, σε συνάρτηση με το διαρκώς αυξανόμενο κόστος ζωής. Όπως διαπιστώνει η Randstad, το συγκεκριμένο ποσοστό της Ελλάδας είναι το υψηλότερο από όλες τις άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα. Ενδεικτικό είναι ότι ως αμέσως επόμενος λόγος αποχώρησης από την εργασία είναι με μεγάλη απόσταση (44%) η δελεαστική οικονομική προσφορά για άλλη θέση εργασίας. Ακολουθεί με 40% ο φόβος ότι η επιχείρηση δεν είναι οικονομικά εύρωστη και ότι μπορεί να υπάρξουν περικοπές θέσεων εργασίας. Πάντως, από όσους εργαζόμενους άλλαξαν εργασία, το 35% βρήκε τον επόμενο εργοδότη μέσω προσωπικής επαφής.
Η έρευνα αξιοποίησε τις απαντήσεις από 6.022 εταιρείες και σχεδόν 163.000 ερωτηθέντες παγκοσμίως. Μόνο στην Ελλάδα συμμετείχαν 3.547 άτομα.