«Κούρεμα» στη διασκέδαση και περικοπές δαπανών βασικών ειδών διατροφής συνθέτουν την σημερινή εγχώρια καταναλωτική συμπεριφορά.
Χωρίς τον τουρισμό η εικόνα της κατανάλωσης στη χώρα θα ήταν τελείως διαφορετική και η αγορά «δοξάζει» την τάση να καταστεί η Ελλάδα ελκυστική στους ξένους επισκέπτες δώδεκα μήνες όλο το χρόνο, αφού ένας στους δύο εγχώριους καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει φέτος διακοπές το καλοκαίρι, ενώ τα μηνύματα από την αγορά για τη πορεία της κατανάλωσης από το φθινόπωρο και μετά κάνουν λόγο για “βαρυχειμωνιά”.
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δημοσιοποίησε προ ημερών τα αποτελέσματα της κυλιόμενης έρευνας καταναλωτών που πραγματοποίησε το Μάιο σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, σύμφωνα με την οποία είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.
Σχεδόν 8/10 ακυρώνουν σχέδια διασκέδασης
Όπως προκύπτει από την έρευνα, για το 81% των εγχώριων καταναλωτών η ακρίβεια έχει επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στη καθημερινότητα, με το κόστος διαβίωσης να αποτελεί το βασικότερο ζήτημα διαχείρισης, ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Με βάση τα πορίσματα της έρευνας, σχεδόν οχτώ στους δέκα, το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α. Tο 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις, το 27% έναντι 24% τον Ιανουάριο, «τρώει» από τα έτοιμα δηλώνοντας ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του και τρεις στους δέκα (το 32% έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
Καμπανάκι για θερινή σεζόν
Τα μηνύματα όσον αφορά στη θερινή σεζόν δεν είναι ευοίωνα σε ο,τι αφορά στους εγχώριους καταναλωτές καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ 1 στους 2 δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Εξι στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%.
Όπως αναφέρουν στην «Ν» στελέχη της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων και της εστίασης η ψυχολογία του έλληνα καταναλωτή καταγράφει σημαντικές διακυμάνσεις. Αρχικά η επίπτωση του εγκλεισμού από τις καραντίνες της κρίσης Covid 19 έδειξε ότι ο κόσμος έχει διάθεση να βγει και να διασκεδάσει.
Αυτό καταγράφηκε έντονα το 2022, παρά τις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις που δέχτηκε το εισόδημα των νοικοκυριών, αλλά και το πρώτο τρίμηνο του 2023 που κάποιες κατηγορίες προϊόντων κινήθηκαν ανέλπιστα θετικά όπως τα μη αλκοολούχα ποτά, οι μπύρες, τα αλκοολούχα αλλά και σνακ, το γρήγορο φαγητό, που «παραδοσιακά» αποτελούν κατηγορίες που τζιράρουν το δεύτερο εξάμηνο του χρόνο. Ωστόσο το Πάσχα και το τριήμερο της Πρωτομαγιάς δεν καταγράφηκε η ίδια κινητικότητα στην αγορά. Μολονότι είχαμε υψηλά ποσοστά μετακίνησης στην περιφέρεια και τα νησιά, η κατανάλωση ήταν συγκρατημένη σε ό,τι αφορά τους εγχώριους επισκέπτες.
Κατώτερος των προσδοκιών ο Μάιος
Ο Μάιος δεν επέφερε στην εστίαση τα προσδοκώμενα από την εγχώρια κατανάλωση και πολλοί αποδίδουν αυτή την εξέλιξη στις καιρικές συνθήκες. Ωστόσο, η αγορά γνωρίζει ότι οι εγχώριοι καταναλωτές είναι πλέον πολύ προσεκτικοί στις δαπάνες τους και ακόμα και οι διακοπές γίνονται με προϋπολογισμένο budget. Το κατά πόσο θα καταγραφούν υψηλά έσοδα τη θερινή σεζόν τόσο στην εστίαση όσο και στη λιανική θα εξαρτηθεί από την «ποιότητα» των ξένων τουριστών, ο αυξημένος αριθμός των οποίων, ωστόσο, σε κάθε περίπτωση βοηθά να ισοσκελιστεί η εγχώρια πτώση στη κατανάλωση».
Σύμφωνα με τους ίδιους η εικόνα που θα εμφανίσει η εγχώρια κατανάλωση από το φθινόπωρο και μετά θα είναι ακόμα πιο περιορισμένη και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν ο χειμώνας του 2023 θα είναι βαρύς για την αγορά.