Με το βλέμμα στραμμένο στο δεύτερο γύρο των εκλογών βρίσκεται η βιομηχανία τροφίμων, καθώς στην εγχώρια αγορά η ιδιωτική ετικέτα και τα χύμα προϊόντα διατηρούν το προβάδισμα στην «παράσταση νίκης» στο καλάθι του νοικοκυριού, ενώ σε επίπεδο εξωστρέφειας βασικό «προαπαιτούμενο» ανάπτυξης συνεργασιών παραμένει η διατήρηση της φερεγγυότητας του ελληνικού brand name.
«Το μήνυμα της κάλπης στον πρώτο γύρο των εκλογών ήταν σαφές, ωστόσο η περίοδος που ακολουθεί παραμένει κρίσιμη. Το βασικό ζητούμενο για την αγορά είναι η εξασφάλιση πολιτικής σταθερότητας. Αυτήν τη στιγμή οι ισορροπίες παραμένουν λεπτές καθιστώντας την εκλογική αναμέτρηση στο δεύτερο γύρο ιδιαίτερα σημαντική. Η επίτευξη αυτοδυναμίας δεν μπορεί να προεξοφληθεί, ούτε και οι νέες συνισταμένες που ενδεχομένως θα ορίσουν το τελικό αποτέλεσμα» αναφέρουν στην «Ν» υψηλόβαθμα στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων προσθέτοντας ότι «Η πολιτική αστάθεια δεν κάνει καλό στην αγορά, όταν δηλαδή αιωρείται μια αβεβαιότητα. Σε ό,τι αφορά στην εγχώρια κατανάλωση η αβεβαιότητα επηρεάζει την ψυχολογία του καταναλωτή ενώ σε επίπεδο εξαγωγών ενδέχεται να προκαλέσει κλυδωνισμούς στο ελληνικό brand name».
Οι ελληνικές επιχειρήσεις
Για τη βιομηχανία τροφίμων που στηρίζει σημαντικό μέρος της βιωσιμότητάς της στην εξωστρέφεια, ιδιαίτερα σε αυτή τη πληθωριστική περίοδο, μείζονος σημασία είναι η θωράκιση της φερεγγυότητας των ελληνικών επιχειρήσεων στους διεθνείς συνεργάτες, γεγονός που, όπως επισημαίνουν τα ίδια στελέχη «δεν είναι κάτι δεδομένο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις ποτέ δεν εφησυχάζουν πάνω σε αυτό το ζήτημα. Η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων και η διατήρηση συνέπειας στις διεθνείς συνεργασίες τους είναι βασικό προαπαιτούμενο ανάπτυξης.».
Σε ό,τι αφορά στην εγχώρια αγορά, ο πρώτος γύρος των εκλογών εκτιμάται ότι θα τονώσει κατάτι την κατανάλωση στο ράφι, χωρίς ωστόσο να αναμένεται κάποια έντονη αντίδραση στις αγοραστικές συνήθειες.
«Η πορεία των πωλήσεων τον Απρίλιο στα σούπερ μάρκετ παρέμεινε πληθωριστικά αναπτυξιακή, με την εικόνα των όγκων να διατηρεί σε γενικές γραμμές πτωτική τάση, ενώ και ο Μάιος διατηρεί ανάλογη δυναμική παρά την κινητικότητα που καταγράφηκε το τριήμερο της πρωτομαγιάς» σημειώνουν στην «Ν» αναλυτές της αγοράς επισημαίνοντας ότι το μοτίβο των αγορών δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί.
Μέχρι στιγμής ο «συνδυασμός νίκης» στο καλάθι του νοικοκυριού εξακολουθεί να είναι η ιδιωτική ετικέτα και η αγορά χύμα προϊόντων κυρίως στην «παραδοσιακή» λιανική.
Οι καταναλωτές παραμένουν price sensitive και η επιλογή των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας αναδεικνύεται σε μόνιμη τάση.
Η βιομηχανία επώνυμων προϊόντων καλείται να δώσει μια σκληρή μάχη το δεύτερο μισό τους έτους για να ανακόψει την ανοδική πορεία των private label, τα οποία μολονότι δεν ακουμπάνε τις επιδόσεις άλλων ευρωπαϊκών αγορών έχουν την προοπτική να το κάνουν σε συντομότερο χρόνο από ότι υπολογίζεται.
Κατασταλτικός παράγοντας των εξελίξεων στην πραγματική κατανάλωση αποτελεί η πορεία των τιμών που και τον Απρίλιο υπολογίζεται ότι στο ράφι «τρέχουν» με μέση ανατίμηση 7,5- 7,8% στα προϊόντα σταθερού barcode (συνυπολογίζοντας και της τιμής των pl κωδικών).
Σε ό,τι αφορά στην θερινή περίοδο, ο τουριστικός παράγοντας αναμένεται ότι θα ενισχύσει κατ΄ αναλογία τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, ωστόσο φέρεται ότι θα πριμοδοτήσει περισσότερο τοπικά, χειροποίητα και πιο premium σήματα.
Για τα επώνυμα σήματα ο «μηχανισμός» προσέλκυσης των καταναλωτών αναμένεται να εστιάσει εντονότερα στις προωθητικές ενέργειες αλλά και στην περαιτέρω προβολή των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων σε όρους ποιότητας.