Με στόχο ενέργειες που θα επιτρέψουν την επιστροφή των μη ενήμερων δανειοληπτών σε μια κανονικότητα επιχειρήθηκε η χθεσινή συνάντηση των servicers με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Η επιστροφή στην κανονικότητα προγραμματίζεται να γίνει σε δύο άξονες:
- Να πραγματοποιηθούν όσες περισσότερες ρυθμίσεις γίνεται από την πλευρά των εταιρειών διαχείρισης κόκκινων δανείων, ιδιαίτερα σε επιχειρήσεις, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δανειοληπτών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν εκ νέου από τις τράπεζες.
- Να υπάρχει τακτικός έλεγχος όλων των ρυθμισμένων δανείων από την EBA (Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών), η οποία θα καταγράφει λεπτομερώς την ιστορία του κάθε δανείου που γίνεται ενήμερο, ώστε την προσεχή διετία τα δάνεια αυτά να μπορούν να επιστρέψουν εκ νέου στις τράπεζες που θα τα αγοράσουν. Οι αρμόδιες εταιρείες διαχείρισης για αυτόν τον σκοπό θα πρέπει να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους σε νέους κανόνες που δημοσιεύει η Αρχή.
Το θέμα του ιδιωτικού χρέους και της αντιμετώπισής του προέταξε και η Τράπεζα της Ελλάδος στην έκθεση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας του Μαΐου. Η έκθεση στάθηκε στο ιδιωτικό χρέος, με τη διαχείρισή του πλέον να πραγματοποιείται από τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ). Συνεπώς, η εύρυθμη λειτουργία της εν λόγω αγοράς για την επίτευξη της οριστικής
εκκαθάρισης του χρέους είναι σημαντική παράμετρος, όπως επισημαίνεται στην έκθεση.
Η ροή εξάλλου των νέων Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) μέσα στο έτος ξεπέρασε αυτή των ΜΕΔ που αναταξινομήθηκαν ως εξυπηρετούμενα, ενώ οι ρευστοποιήσεις καλυμμάτων παρέμειναν αμελητέες. Για κάποιες από τις συναλλαγές τιτλοποίησης εκκρεμεί η αξιοποίηση του προγράμματος για τη χορήγηση εγγυήσεων από το Ελληνικό Δημόσιο (πρόγραμμα «Ηρακλής») στους τίτλους ανώτερης διαβάθμισης (senior tranche). Άλλωστε, η μεταφορά των εν λόγω ΜΕΔ εκτός πιστωτικού συστήματος δεν σημαίνει αυτόματα και την οριστική εξάλειψη του χρέους από την οικονομία.
Αυξημένες οι ρυθμίσεις
Όπως αναφέρουν από την πλευρά τους οι servicers, έχουν πραγματοποιηθεί ήδη ρυθμίσεις ύψους 37 δισ. ευρώ, ενώ 3,5 δισ. ευρώ νέες ρυθμίσεις έχουν γίνει μόνο το 2023. Το ποσό αυτό είναι αυξημένο κατά 30% έναντι της περασμένης χρονιάς.
Οι servicers έχουν πραγματο-ποιήσει σημαντικές επενδύσεις στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των δανειοληπτών, ενώ σε ό,τι αφορά τα παράπονα που δέχονται σημειώνουν πως εξυπηρετούν 2,3 εκατ. δανειολήπτες και τα παράπονα αυτών δεν ξεπερνούν τις 8.000. Σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα με κεντρικό στόχο τη διαμόρφωση συνθηκών που παράγουν αξία για τους πελάτες (τράπεζες και επενδυτές), δανειολήπτες και μετόχους, μεγάλη σημασία έχει η υιοθέτηση αυτοματοποιημένων εργαλείων παρακολούθησης της πορείας των χαρτοφυλακίων των servicers, που δίνουν τη δυνατότητα να προβαίνουν σε διορθωτικές κινήσεις όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Έτσι, η αύξηση της αποτελεσματικότητας μπορεί να γίνει μέσω της χρήσης τεχνολογικών και καινοτόμων εργαλείων (data analytics, αναβαθμισμένα μοντέλα CRM, campaign mananagment εργαλεία), αλλά και με εφαρμογή προσωποποιημένων βιώσιμων λύσεων ρύθμισης και νέων προϊόντων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των οφειλετών.
Ας σημειωθεί, τέλος, πως οι τιτλοποιήσεις έχουν οδηγήσει σε μια σημαντική απώλεια στοιχείων των
δανειοληπτών τα οποία πρέπει να ανακτηθούν άμεσα προκειμένου να προχωρήσουν και οι εργασίες των ανακτήσεων από την πλευρά των servicers. H Τράπεζα της Ελλάδος και οι διαχειριστές θα έχουν και νέες συναντήσεις για να οργανώσουν τις εργασίες τους προς την κατεύθυνση ελάφρυνσης του ιδιωτικού χρέους.