Ανατιμήσεων συνέχεια με 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου να επιβεβαιώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική έρευνα που παρουσίασε ο κ. Βάιος Δημοράγκας στο πλαίσιο της σημερινής εκδήλωσης της εταιρείας Nielsen- Shopper Trends Event 2023 – σε δείγμα 32 CEO’s από το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία, προκύπτει πως το 68% θα προχωρήσει σε ανατιμήσεις.
Το εύρος των ανατιμήσεων θα κινηθεί από 5 έως 10% ωστόσο ένα 6% των ερωτηθέντων εκτίμησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Αναστάσης Πανουσόπουλος που αφορούν μετρήσεις έως και τον Φεβρουάριο του 2023, η μέση αύξηση της τιμής στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) διαμορφώθηκε στο 6% τη στιγμή που οι όγκοι πωλήσεων διατήρησαν σχεδόν σταθερή εικόνα στο -0,4% ενώ η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 6,4%.
Ωστόσο τα ποσοστά των ανατιμήσεων και οι επιπτώσεις σε όγκους και αξία πωλήσεων ανά κατηγορία διαφοροποιούνται σημαντικά. Στις δέκα μεγαλύτερες κατηγορίες βάσει τζίρου, υπάρχουν κατηγορίες με μεγάλη αύξηση τιμής που καταγράφουν ανοδική πορεία όγκου όπως παράδειγμα στο χαρτί τουαλέτας που εμφανίζει ανατίμηση 10% και αύξηση όγκων 2% ενώ σε άλλες κατηγορίες όπως το ελαιόλαδο οι ανατιμήσεις έχουν πλήξει τις πωλούμενες ποσότητες που υποχωρούν στο εξεταζόμενο διάστημα κατά 5%.
Σχετικά με τις προβλέψεις για την πορεία των εσόδων της αγοράς, to 53% των στελεχών -βάσει της έρευνας CEO outlook- 53% τοποθετεί την αύξηση στο 2-5% ενώ για το 30% του δείγματος η ανάπτυξη της αγοράς σε αξία θα κινηθεί στα επίπεδα του 6-10%.
Στον αντίποδα το 50% των ερωτηθέντων προβλέπει μείωση της κατανάλωσης, λόγω του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων, ωστόσο το 40% αναμένει σταθερότητα σε επίπεδο όγκου πωλήσεων στο -1-+1%.
Σε ό,τι αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Νικολέττα Σπερελάκη, σε ποσοστό 80% οι καταναλωτές θεωρούν ότι το καλάθι από μόνο του δεν επαρκεί για το θέμα της συγκράτησης των τιμών ενώ 9 στους δέκα θεωρεί πιο αποτελεσματικό μέτρο η μείωση του ΦΠΑ.
Πάντως, τέσσερις στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι η πρωτοβουλία έχει επηρεάσει την καταναλωτική τους συμπεριφορά και μάλιστα εξαιτίας του «καλαθιού» επισκέπτονται πιο συχνά συγκεκριμένους λιανέμπορους.
Οι κατηγορίες που αγοράζονται περισσότερο από τα είδη που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία είναι τα ζυμαρικά, ρύζι, τα γαλακτοκομικά και ο καφές, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν ενισχυθεί σημαντικά μεριδιακά στη πλειονότητα των κατηγοριών που συμμετέχουν στο καλάθι σε σχέση με αυτά που δεν συμμετέχουν.